Vertical^ Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Hei! Lillebroren min har en Iomega 500GB USB 2.0 ekstern HDD, som han lånte bort til en venn. Denne vennen er flink med PC, og når han koblet den til sin PC oppdaget han at det var en feil med disken. Delvis at han ikke fikk lagt inn filer, og han fant da ut at den eksterne HDD'en trengte litt feilsøking. Han reformaterte disken i samarbeid med min lillebror, men nå har det skjedd en god del rart. Det som så skjedde var at disken hadde låst seg helt, og han fikk plutselig ingen tilgang. Ikke tilgang til å åpne disken, eller gjøre noe med den. Når jeg kobler disken til min PC, så oppdager aldri PC'en disken (HDD'en). Den kommer ikke opp som en ekstern harddisk. Går jeg til "Enheter og skrivere", så finner jeg den. "Iomega Select HDD" står det. Trykker jeg på den, så kommer det rett og slett INGEN informasjon opp, og den står heller ikke som en HDD. Vanligvis så ville jeg vel sett hvor mye plass den har, om den er FAT32 eller NTFS osv. Det eneste som står er: Produsent: Ikke tilgjengelig Modell: Iomega Select HDD Modellnummer: Ikke tilgjengelig ++ Hva har skjedd? Kan legge opp bilder om nødvendig. Jeg finner den heller ikke Diskbehandling. Endret 13. mai 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Demonter den og sett den rett i pcen /sata. Da utelukker du det rundt disken. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Demonter den og sett den rett i pcen /sata. Da utelukker du det rundt disken. Den har jo ikke en eneste åpningsmulighet. Men det vil vel ikke permanent løse problemet? Må jeg da ha den demontert for at den skal fungere? Andre eller videre løsninger? Vet du om det ligger noen filer på den nå, eller er den helt tom? Lenke til kommentar
War Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Feil på disk, risky saker. Selv om du får fikset den nå er den jo useless som disk om det er feil på den i ny og ne. Sette den rett i pc er vel bare en bra start for å utelukke strømforskyninga til eksterne 3,5"-disker. Er den død er det bare til å bruke disken som vanlig disk uansett. Spinner den opp? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Den starter opp ved tilkobling, ja. Visuelt så virker alt. Det grønne lyset er på, og jeg kan høre den spinne. Tror jeg går for reklamasjon/garanti på den. Den er trossalt ikke mer en 2-3 måneder gammel. Tror ikke jeg satser på å åpne den opp, da jeg har søkt litt på nettet, og den er et helvete å få opp. Man må nærmest ødelegge coveret for å få den åpen. Iomega skal ikke kjøpes igjen. Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Åpne den er plan Z , da skal den ikke sammen igjen. Da får du kjøre en RMA på den og se om de godtar det. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Tror du denne feilen kan gå innenfor reklamasjon, eller ligger jeg dårlig an? Lenke til kommentar
War Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Skriver man eller leser til disk og plukker den opp før den har spunnet ned så kan den dø pga støt. Min eksterne døde på toget grunnet dunk dunk-lyden som kommer da toget kjører over skøten på skinnene. Hva var feilen som oppsto? Og hvilken fiks kjørte han? Etter reinstall så fungerte den, men ut av det blå er det ingen tilgang? Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Min bror har at 2 eskterne disker fra denne produsenten, begge har død etter ca 6mnd bruk. Den ene lignet litt på ditt problem. Gikk bare til der han kjøpte han og forklarte at den ikke kommer opp i det hele tatt i Min Datamaskin og diskbehandling og fikk ny på stedet. Den andre gangen bare døde den uten forvarsel. Fikk også ny på stede da. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Ålreit, da kjører jeg reklamasjon på den. Er ikke helt sikker på hva som skjedde War. Det eneste denne kompisen gjorde var å formatere den, men så tror jeg han avbrøt mitt i sesjonen for å redde noen dokumenter han hadde glemt. Etter dette mistet han tilgang, og hele disken "forsvant". Kan hende han gjorde noe mer, eller at han rett og slett gjorde noe dumt. Endret 14. mai 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Skriver man eller leser til disk og plukker den opp før den har spunnet ned så kan den dø pga støt. Min eksterne døde på toget grunnet dunk dunk-lyden som kommer da toget kjører over skøten på skinnene. Hva var feilen som oppsto? Og hvilken fiks kjørte han? Etter reinstall så fungerte den, men ut av det blå er det ingen tilgang? Ser nå at i Device manager/Enhetsbehandling, så kommer den opp som SAMSUNG HN-M500MBB USB Device. Merkerlig dette. Endret 14. mai 2012 av Vertical^ Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Er nok en samsung disk det da Men er nok bare å bytte den i en ny tenker jeg. Like greit når du har fått noe krøll på den. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Disken synger nok på siste verset, og skulle den skjerpe seg så er den ikke til å stole på lenger uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå