banan2 Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Jeg vil lage en spill pc som er bra nok til å drive de fleste spill uten at det hakker når jeg spiller.. Noen tips om hvordan jeg kan oppgradere pc'en min? Nå mener jeg med grafikk kort og ram osv. (for de som ikke skjønte det ) Også lurte jeg på om hvordan jeg kan sjekke om hvordan pc jeg har fra før av.. Hvis jeg får vite det så kan jo dere som kan detta si om det er bra nok eller for dårlig.. Takk Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Tenkte på å kjøpe deler til ca 3000kr, jeg har litt pc fra før, ca 6 måneder gammal.. Vet du hvordan jeg kan sjekke hvordan pc jeg har fra før, jeg husker ikke helt.. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Du kan gå inn i Kontrolpanel og System, eller bruke pcmark 2002+++ Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 pcmark2002+++ ? Jeg er ikke så veldig expert.. :oops: I kontrollpanel > system, der finner jeg ikke så mye info om skjermkort og sånt.. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Last ned Aida32. Det skal gi deg all informasjon du trenger om PC'en din. Men det beste hadde vært hvis du fikk en litt datakyndig person til å hjelpe deg. Først og fremst til å finne ut hva du har og så hva du trenger. For å få deg litt i gang kan jeg liste opp ting du trenger å vite om Pc'en din: * Hovedkort (merke, sokkel, chipset) * Prosessor (type/merke, hastighet) * Skjermkort (merke, modell) * Minne (type, mengde) * Harddisk (størrelse) * CD-ROM/Brenner/Diskettstasjon (hvilke har du?) Prøv å få identifisert disse komponentene, enten via programmet ovenfor eller å få hjelp av en person. Når du har gjort det kan du vurdere hva som må oppgraderes og hva du kan beholde. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Detta er hva jeg har fra før, men det hakker på mange spill, så jeg vil opgradere.. Komme med noen tips? OS: Windows XP CPU: Intel Pentium 4A, 1800MHz Motherboard(?): Asus P4B-MX (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM) System Memory: 256MB (PC133 SDRAM) Video Adapter: AOpen GeForce4 MX 440 - Windows Xp/2k Driver v28.32 (64 MB) 3D Accelerator: nVIDIA GeForce4 MX 440 Monitor: Standardskjerm Audio Adapter: Intel 82801BA(M) ICH2 - AC'97 Audio Controller [b-5] Hardisk: Maxtor 4D040H2 (40 GB, 5400 RPM, Ultra-ATA/100) Network Adapter: Intel® PRO/100 VE nettverkstilkobling Network Adapter: WAN (PPP/SLIP) Interface Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Ser der, ja. Der kom spesifikasjonene. Dette er en ok PC, men ikke mer enn det. Jeg skal gå inn på hva jeg mener om de forskjellige komponentene og hva som kan beholdes/oppgraderes. CPU: Intel Pentium 4A, 1800MHz Prosessoren kjører på en rimelig grei hastighet. Nok til å kjøre "moderne" spill. Men, skal du oppgradere noen av de viktigste komponentene er det mulig at du må ha ny prosessor også. Motherboard(?): Asus P4B-MX (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM) Hovedkortet kjører på SDRAM, som jeg mener er det største problemet med din PC. Etter min mening bør du vurdere å kjøpe et nytt hovedkort som bruker DDR SDRAM som er mye bedre. System Memory: 256MB (PC133 SDRAM) Ditt største problem. SDRAM er avleggs og i tillegg til det har du ganske lite RAM. Som nevnt ovenfor, oppgrader til et system som bruker DDR SDRAM 3D Accelerator: nVIDIA GeForce4 MX 440 Til tross for at dette er et GeForce4 er dette et veldig svakt kort. Alle kort i MX-serien er veldig dårlige. Her bør du seriøst vurdere å skaffe deg et nytt. Audio Adapter: Intel 82801BA(M) ICH2 - AC'97 Audio Controller [b-5] Et standard lydkort. Går greit men det er alltid kjekt med litt bedre lyd. Hardisk: Maxtor 4D040H2 (40 GB, 5400 RPM,Ultra-ATA/100) Tja, 40 gb holder jo en liten stund. Men hvor lenge...? Ikke en nødvendighet, da. Network Adapter: Intel® PRO/100 VE nettverkstilkobling Skal fungere greit, dette. Når det gjelder hvilke komponenter du bør oppgradere til finnes det utallige folk her som er mye flinkere å sette dem sammen enn meg. Jeg vil råde deg til å søke i forumet da det finnes flere slike poster som dette. Der skal du nok finne en maskin i din prisklasse. For å oppsummere det jeg mener du trenger: Hovedkort - RAM - Skjermkort - Lydkort? - Prosessor (hvis du kjøper et hovedkort som bruker en annen sokkel enn ditt eksisterende) Det skal la seg ordne for 3000 kr, eller bittelitt mer... Lenke til kommentar
Joggi Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 kjøp 256 mb mere ram koster alt i fra 400-900 avhengig av hvilken sdram133 du skal ha nytt skjermkort hadde vært ok oxo radeon 9600 pro fireblade er ok til 1800 eller terratec gforcefx 5800 til 2500 priser fra komplett Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 27. august 2003 Forfatter Del Skrevet 27. august 2003 Ser der, ja. Der kom spesifikasjonene. Dette er en ok PC, men ikke mer enn det. Jeg skal gå inn på hva jeg mener om de forskjellige komponentene og hva som kan beholdes/oppgraderes. CPU: Intel Pentium 4A, 1800MHz Prosessoren kjører på en rimelig grei hastighet. Nok til å kjøre "moderne" spill. Men, skal du oppgradere noen av de viktigste komponentene er det mulig at du må ha ny prosessor også. Motherboard(?): Asus P4B-MX (3 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM) Hovedkortet kjører på SDRAM, som jeg mener er det største problemet med din PC. Etter min mening bør du vurdere å kjøpe et nytt hovedkort som bruker DDR SDRAM som er mye bedre. System Memory: 256MB (PC133 SDRAM) Ditt største problem. SDRAM er avleggs og i tillegg til det har du ganske lite RAM. Som nevnt ovenfor, oppgrader til et system som bruker DDR SDRAM 3D Accelerator: nVIDIA GeForce4 MX 440 Til tross for at dette er et GeForce4 er dette et veldig svakt kort. Alle kort i MX-serien er veldig dårlige. Her bør du seriøst vurdere å skaffe deg et nytt. Audio Adapter: Intel 82801BA(M) ICH2 - AC'97 Audio Controller [b-5] Et standard lydkort. Går greit men det er alltid kjekt med litt bedre lyd. Hardisk: Maxtor 4D040H2 (40 GB, 5400 RPM,Ultra-ATA/100) Tja, 40 gb holder jo en liten stund. Men hvor lenge...? Ikke en nødvendighet, da. Network Adapter: Intel® PRO/100 VE nettverkstilkobling Skal fungere greit, dette. Når det gjelder hvilke komponenter du bør oppgradere til finnes det utallige folk her som er mye flinkere å sette dem sammen enn meg. Jeg vil råde deg til å søke i forumet da det finnes flere slike poster som dette. Der skal du nok finne en maskin i din prisklasse. For å oppsummere det jeg mener du trenger: Hovedkort - RAM - Skjermkort - Lydkort? - Prosessor (hvis du kjøper et hovedkort som bruker en annen sokkel enn ditt eksisterende) Det skal la seg ordne for 3000 kr, eller bittelitt mer... Mye tror du et nytt hovedkort koster? Prosessor koster ganske mye hvis du skal ha en bra enn, gjør det ikke? Jeg skal høre med faren min Han selger og jobber med sånt.. Takk for hjelpen guys Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Tja, går du for en AMD skal du vel kunne få hovedkort og prosessor for 1500-2000 kr. Lykke til Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 119374 Abit IC7 Hovedkort for S478/800mhz - I875P,SATA,ATX,Dual-DDR, Firewire - Demo På lager: 1 805,00 117209 Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 256MB - Unbuffered, Non-parity, 32Megx64, CL2.5 På lager: 100+ 518,00 1 036,00 117826 Sapphire Radeon 9600 Atlantis PRO 128MB - AGP,"Fireblade E", DVI-I, TV-Out, Retail Antatt 05.09.2003 1 865,00 1 865,00 Dette var det billigste jeg fant uten å gå over til Amd fronten (ville ikke blitt billigere uansett, da du hadde trengt ny prossesor da.) Du får et av de beste hovedkortene pr. dags dato. Det er ikke med nettverkskort på dette så det må du nok desverre kjøpe løst, med mindre du har et fra før av da. Kortet er demobrukt, derfor er det såpass billig. Dette er det siste kortet og derfor burde du bestille med engang hvis du vil ha det da. Du får 512mb ram i 2 brikker. Dermed kan du kjøre dual channel hvis du putter rambrikkene i slot 1 og 3. Du vil tjene på å kjøre de i dual, spesielt siden du ikke får utnytten minnet pga. prossesoren. Skjermkortet er i mid-end markedet. Heller vel mot de litt bedre, men ikke forvent Doom3 i med alt av eyecandy. Fireglade versjonen klokker godt og er egentlig ganske billig. Bundelen er heller ikke dårlig. Du får riktignok ikke varene med en gang, siden grafikkortet ikke er på lager enda, men bestill så fort som mulig siden det bare er ett eksemplar av hovedkortet igjen. Komplett behandler som regel demobrukte varer godt og jeg tror ikke at du vil få noen problemer. Dog hvis du synes dette er heller tvilsomt så kan du jo spytte i 3-400 kroner mer å få et orginalt kort. Dette var mitt forslag. Vurder det nøye, men vær rask. Tviler ikke på at folk får øynene opp når de får vite om hovedkortet (ikke alle som vet om det da smartinger :wink: ) Lykke til! :wink: Mvh, Bamsefar Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 go bamse! men trenger han det nyeste hk'et? det støtter jo ikke Prescott anyways..... Jeg tenker i845PE basert... ellers koster MSI K7N2 DELTA-L (nForce 2) og AMD Athlon XP 2500+ bare 1300kr til sammen, mot det Abit IC7 hovedkortet som koster 1800,- Ingen tvil om hva som gir best ytelse (AMD) Da har du 500kr til konge kjøler og kan klokke høyt..... Skal du ha Intel basert ville jeg gått for noe med i845PE brikkesett, mye billigere Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 go bamse! men trenger han det nyeste hk'et? det støtter jo ikke Prescott anyways..... Du har nå rett akkurat der, men kortet er jo innmari billigt. Finner du et bedre kort, med samme egenskaper, stabilt og overklokkingsvennlig som bare det then give it to him. Men jeg tviler . (Og som er Intel, ikke amd) Selvfølgelig hvis han ikke kjøper demokortet, finner man nok mer billige hovedkort som passer resten av maskinen. Men han spurte etter en spille pc. Nærmere dette kommer du ikke en spille pc uten å investere samme beløpet i skjermkort alene. Men nå kryper jeg inn i hiet mitt. Har en laaang dag foran meg så jeg bør få min bamseblund. Natta folkens :wink: Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 28. august 2003 Del Skrevet 28. august 2003 go bamse! men trenger han det nyeste hk'et? det støtter jo ikke Prescott anyways..... Jeg tenker i845PE basert... ellers koster MSI K7N2 DELTA-L (nForce 2) og AMD Athlon XP 2500+ bare 1300kr til sammen, mot det Abit IC7 hovedkortet som koster 1800,- Ingen tvil om hva som gir best ytelse (AMD) Da har du 500kr til konge kjøler og kan klokke høyt..... Skal du ha Intel basert ville jeg gått for noe med i845PE brikkesett, mye billigere 1800? Hva er det du snakker om mann? Det koster 800. Du misforsto sikkert lagernummeret. Det er 1 igjen. Kanskje 1 tallet kom rett foran 800. My bad! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå