Gå til innhold

Hjelp til gaming pc 12-14k

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp med ny pc. Vurderer å ta utgangspunkt i en av maskinene fra komplett og konfigurere denne til best mulig ytelse for pengene. Skulle gjerne ha bygget en selv, men har lite greie på data så overlater det til proffene.

Trenger alt nytt, pc, mus/tastatur og skjerm. Ønsker at den gjør det bra på Battlefield og Diablo.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale å bygge selv, det er bare tull at PC bygging er for proffer, jeg bygde min første PC da jeg 12 år gammal. Det eneste jeg gjorde før jeg bygde min første var at jeg fant en gammel PC fra 2003 på loftet, tok den fra hverandre og satte den sammen igjen.

Denne videoen viser enkelt hvordan det er å bygge en PC:

http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls

Grunnen til at jeg anbefaler å bygge selv er for det første hvordan Komplett.no gjør det, de er egentlig ikke så veldig flinke av seg, spesielt når det kommer til kabelrydding. Jeg har selv gått gjennom flere PCer bygd av komplett og rettet noen feil. Når de rydder kabler i PCen tar de å klumper opp de resterende kablene som ikke blir brukt og setter en strips rundt, dette gjøres så den henger omtrent midt i kabinettet og blokkerer det meste av luftgjennomstrømninger i kabinettet. Dette fører også til at komponentene i PCen må ha viftene til å gå fortere for å få nok luft, og dermed blir det mer støy. Jeg har også sett tilfeller der de plasserer strømforsyninga så den tar luft fra innsiden av kabinettet når den egentlig skal ta luft nedenifra kabinettet gjennom sitt eget hull.

Det koster også mer å kjøpe en kompeltt-PC, flere sier at dette er feil fordi de har satt opp samme delene hos komplett.no og fått omtrent samme pris. Det de ikke gjør når de sjekker det er å konfigurere Systemene med bedre deler, mer pålitelige deler og bedre kjølere på grafikkort. I tillegg vil men ende opp med en enda lavere pris hvis man kjøper fra Dustin.no som jeg ser på som en bedre butikk. Grunnen til det er at de har billigere frakt, billigere deler og like bra eller bedre service enn komplett.no.

Du får også andre bonuser bed å bygge selv.

- Du blir bedre kjent med komponenter og PC.

- det er morsomt, har hatt flere på forumet som har sagt at det er morsomt å bygge PCen som originalt hadde tenkt til å kjøpe hos Komplett.no.

- Du har noe å være stolt av når du er ferdig.

Hvis du bestemmer deg for å bygge selv har jeg satt opp dette til deg på dustin.no:

post-227710-0-11516100-1336920302_thumb.png

Endret av olestokk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker for svar. Tar det lang tid å bygge selv? Fristende! Men ny jobb og ny bolig så har ikke mye tid å å bruke på bygging.

Noen som har ett bra oppsett fra komplett eller noen andre leverandører der jeg ikke trenger bygge selv?

Lenke til kommentar

Det tar som regel for nybegynnere 3-4 timer å bygge selv HVIS du er nøye.. 2 timer kanskje hvis du ikke er nøye

20m-1.5t for proffe som er nøye og sånt

men skal du bygge pc så gjør du det skikkelig.. altså, regn med MINST 3 timer

edit;

olestokk har gode grunner for å aldri handle fra komplett

noe olestokk glemte å nevne foredelene ved å bygge selv er at du kjenner PC'en inn og ut så du kan om 2 år bytte ut skjermkortet og andre deler hvis de ikke gjør jobben sin lenger eller om de er for dårlige.. men det går vel under å kjenne PC'en og komponentene! ;)

Det er mange andre ting som er bra ved å bygge selv også.. bare å søke

ellers fortalte olestokk det veldig fint

det fins også norsk guide på å bygge pc bare å søke på nettet

Endret av vodkish
Lenke til kommentar

@vodkish Jeg har bygget PC-ene mine selv i femten år. Sist jeg bygde brukte jeg fem-seks timer.

Hadde ikke hastverk. Ville heller gjøre en ordentlig jobb og få alt tip topp med en gang.

men nå tenkte jeg mer på f.eks paul fra newegg som snakker og bygger og viser og likevel gjør det på under 40 min.. + veldig nøye

Lenke til kommentar

"Jeg har også sett tilfeller der de plasserer strømforsyninga så den tar luft fra innsiden av kabinettet når den egentlig skal ta luft nedenifra kabinettet gjennom sitt eget hull." <-- Nå vil jeg ikke akkurat karakterisere det som en mangel/svakhet på pc-byggings delen hos komplett.no .

Bruker selv altid den metodikken , og har gjort det i utallige maskiner. Står den oppe i et kabinett er det somregel ikke utlufting til å ha den andre veien, og om den står i bunn , der det faktisk er mulighet for å ha den begge veiene. så blir den som en støvsuger når pc'en står på gulvet, og det er mye værre med en varm psu full av støv, eller et tett støvfilter :)

Lenke til kommentar

Du sier noe der. Men selv vil jeg heller ha ett støvfilter med litt støv i enn at PSUen "stjeler" lufta til komponentene. Jeg tømmer støvfilteret hver 2-3 måned, og det er egentlig ikke noe særlig støv i det, kunne godt stått ett halvt år uten problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar. Tror det blir denne pcen her på meg: http://www.dustinhome.no/product/5010637674/dustin-pc-enthusiast-xi70/#intcmp=searchProvider_dacsa

Eller denne med bedre skjermkort: http://www.komplett.no/k/config.aspx?ConfigSystemId=10610

Hvilken av de får jeg mest for pengene? Andre gode forslag?

Dropper å bygge selv. Meg og data pleier å være dårlig blanding, så satser pånoe som jeg vet fungerer når den er koblet i stikk-kontakten.

Lenke til kommentar

Har prøvd å lese meg fram til en bra løsning, slik ser den ut:

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Corsair TX V2 850W PSU

Intel® Core i5-3570K Processor

ASUS P8Z77-V LX, Socket-1155

Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9

XFX Radeon HD 7970 3GB GDDR5

Intel® SSD 520 Series 120GB 2.5"

Seagate Barracuda® 1TB

Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Samsung 27" LED SyncMaster S27B350H

ASUS PCE-N15 11n PCI-E Adapter

MS COA Label Windows Home Premium 7

Hvordan ser det ut? Passer delene sammen?

Lenke til kommentar

Jeg ser på http://www.komplett....33-0F0ED94D7EB2

jeg har da gtx 570 fra før, så går ikke til innkjøp av skjermkort =)

- Hvis du skal ha en rein spillPC er det bortkastet å gå for 3770K.

- Noen grunn til at du har valgt Win7 Pro? Home Premium er billigere.

- Ville holdt meg unna OCZ SSDer. Er mye trøbbel med de. Intel 520 evt 330 er et mye bedre valg.

- Hvis du går for de minnebrikkene kan du glemme å kjøpe en tredjeparts CPU-kjøler som feks CM Hyper 212, Noctua NH D-14 eller Phanteks PH-TC14PE. Gå heller for lavprofil utgaven. Heatsprederen gjør ikke noen nytte for seg uansett.

Lenke til kommentar

Har hørt at stock viftene på I7 er helt forferdelige, Har en CoolIT E.C.O som er på min gammle data som passer i 1155 sockets, men vill den få plass på hovedkortet, Synes de "blå høyblokkene, kjøleribbene) er så vanvittig høye og nærme cpuen, Kan man få problemer med et par vannkjølere som har pumpen på Cpu blokka og ikke ved viften ?

(Sry for at jeg hijacker tråden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...