Gå til innhold

Korleis finne mobil med god dekning?

Anbefalte innlegg

Shoppa ein Xperia Active i går, men dekning var laaaangt dårlegare enn på min 3 år gamle iPhone, stor skuffelse..

Korleis skal eg finne kor bra ein mobil sender & mottar utan å fysiskt teste den? Er det nokon oversikt over dette på nettet? Tester innheld jo skjelden dette, dei er sikkert utfört på Karl Johan....

Endret av Tysseladd
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Det er mange som sliter med dette problemet. Ut fra hva jeg har lest meg til, så er dekning avhengig av SAR-verdi. Jo høyere SAR-verdi, jo bedre dekning. Telefoner med lav SAR-verdi stråler også mest, fordi de jobber på full styrke for å finne dekning. Da tømmes også batteriet fortere. Telefoner med høy SAR-verdi jobber på lavere effekt for å finne dekning på samme sted.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på dette? Jeg trodde SAR-verdien indikerte hvor mye stråling det er fra mobilen. Har du god dekning så bruker mobilen lav sendestyrke og da får du lav SAR-verdi. Har du dårlig dekning så bruker mobilen høyere sendestyrke, bruker mer batteri og stråler mer, noe som gir høyere SAR-verdi.

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på dette? Jeg trodde SAR-verdien indikerte hvor mye stråling det er fra mobilen. Har du god dekning så bruker mobilen lav sendestyrke og da får du lav SAR-verdi. Har du dårlig dekning så bruker mobilen høyere sendestyrke, bruker mer batteri og stråler mer, noe som gir høyere SAR-verdi.

Du har helt rett:

The exposure guidelines for mobile devices employ a unit of measurement known as the Specific Absorption Rate or SAR. The SAR limit stated in the ICNIRP guidelines is 2.0 watts/kilogram (W/kg) averaged over ten grams of tissue. Tests for SAR are conducted using standard operating positions with the device transmitting at its highest certified power level in all tested frequency bands. The actual SAR level of an operating device can be below the maximum value because the device is designed to use only the power required to reach the network. That amount changes depending on a number of factors such as how close you are to a network base station. The highest SAR value under the ICNIRP guidelines for use of the device at the ear is 0.73 W/kg.

Lenke til kommentar

Du har helt rett:

The exposure guidelines for mobile devices employ a unit of measurement known as the Specific Absorption Rate or SAR. The SAR limit stated in the ICNIRP guidelines is 2.0 watts/kilogram (W/kg) averaged over ten grams of tissue. Tests for SAR are conducted using standard operating positions with the device transmitting at its highest certified power level in all tested frequency bands. The actual SAR level of an operating device can be below the maximum value because the device is designed to use only the power required to reach the network. That amount changes depending on a number of factors such as how close you are to a network base station. The highest SAR value under the ICNIRP guidelines for use of the device at the ear is 0.73 W/kg.

ICNIRP guideline har nok rett, men ifølge en artikkel i AMOBIL for en tid siden, og folk hos NOKIA som jeg har spurt om dette, er det jeg skrev i innlegget lenger opp riktig. Lav SAR-verdi gir dårlig dekning i områder med marginal dekning. Jeg har også prøvd ut dette med fire eldre mobiler jeg har, og det ser ut til å stemme. Den som ga best dekning var en Motorola MicroTac med ekstern antenne. Denne har høy SAR-verdi.

Endret av Rosa_
Lenke til kommentar

SAR-verdien sier noe om strålingsnivået UT av mobilen din. Har du høy SAR-verdi er det fordi at du er i et område med dårlig dekning og mobilen da må sende med høy sendestyrke. Så høy SAR-verdi gjør ikke at du mottar signalene fra nærmeste mobilmast noe bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...