Gå til innhold

Erstatte gammelt 939 sokkel HK


karebo

Anbefalte innlegg

Min 7 år gamle PC sloknet.

Se tråd "Død PC" under "Strømforsyning", konklusjon: Dødt hovedkort.

Jeg liker å holde mine gamle PCer i orden, bruker dem fortsatt til spesialoppgaver, har installert diverse programmer, PCI-kort etc.

 

1) Hvor får man tak i MSI K8N Neo4 939 sokkel HK?

Jeg finner noen brukte på eBay til 40-50 dollar.

Er det trygt kjøp?

2) Multicom har ASRock HK som ser ut til å passe de øvrige komponenter, AMD Athlon 64, DDR-DIMM minne etc. (Kr 700)

Jeg har ingen erfaring med PC bygging. Hva slags utfordring fører det til med helt ny type HK. Installere drivere, BIOS etc?

Endret av karebo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Slet med samme problematikk for noen år tilbake.

 

1. Regner med at det er ubrukt mhp prisen. Hvis det er pakket i originalembalasje og ikke er åpnet så ser jeg ikke noen problemer med det. Men skulle det mot formodning være feil, så tror jeg du uansett vil slite med å få tilbakebetalt.

 

2. Har selv gått i fella og kjøpt asrock hovedkort fordi det var det eneste som var igjen på markedet. Men det var feil på dette hovedkortet som gjorde det umulig å bruke maskinen uten at det kræsja. Dette gjaldt både windows og Linux, så da var det hovedkortet som var synderen (cpu/ram/psu er friskmeldt).

 

Ville heller ha kjøpt nytt sett med HK/RAM/CPU, og muligens skjermkort óg.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg skjønner godt anbefalingene om ikke å satse penger på denne gamle maskinvaren.

Poengene er disse:

1. Jeg har en ny stasjonær PC og 2 bærbare

2. Jeg kommer nok om et års tid til å kjøpe ny maskinvare til den nyeste.

3. Jeg liker å holde mine gamle PCer gående i mest mulig opprinnelig stand, som del i "min personlige PChistorie" (jeg er en gammel mann skjønner dere nok). Det er vel litt irrasjonelt, men dette er et poeng: ikke alle mine gamle programmer og dingser fungerer med win 7.

4. Den kjører win XP OEM som vel ville få problemer hvis all maskinvaren ble ny

 

Så til saken:

Jo, MSI hovedkortene fra eBay er brukte. Flere av selgerne er flagget som "til å stole på".

Hvis jeg setter inn et identisk hovedkort vil jeg vel kunne starte maskinen uten noen modifikasjoner av BIOS etc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...