Anki79 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg har et Nikon D80 som er ca 5 år gammelt. Det viser error i displayet, og jeg får da selvsagt ikke tatt bilder. Jeg har prøvd å ta ut både batteri og minnekort og byttet objektiv, men det hjelper ikke. Klarer ikke å finne ut hva som er galt, noen tips?? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Prøv å rens kontaktene mellom kamera og objektiv. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Prøv å rens kontaktene mellom kamera og objektiv. Jeg har gjort det også. Men kameraet viser error også når objektivet er tatt av. Så tenker at det må være noe annet. Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Har du prøvd RESET. Reset bryteren sitter på siden av DC-kontakten, under gummidekselet. Neste trinn er vel å kontakte Nikon. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Har du prøvd RESET. Reset bryteren sitter på siden av DC-kontakten, under gummidekselet. Neste trinn er vel å kontakte Nikon. Ja, har gjort det også. Typisk at det skulle kapitulere rett før 17. mai.... Eldstemann sitt første år i skoletog. Blir vel et nytt kamera i år da tenker jeg. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Du kan også prøve en såkalt "hardresette", ta ut batteriet og et eventuelt minnebatteri hvis D80 har det, og la kameraet ligge over natten strømløst, da skal det nullstille seg. Endret 13. mai 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Du kan også prøve en såkalt "hardresette", ta ut batteriet og et eventuelt minnebatteri hvis D80 har det, og la kameraet ligge over natten strømløst, da skal det nullstille seg. Da skal jeg teste ut det. Men vet ikke om det har minnebatteri, og finner ikke noe om det på nett. Jeg fant at det har et "clock battery", men er dette det samme? Hvor sitter det i så fall? Endret 13. mai 2012 av Anki79 Lenke til kommentar
Mr. Mustard Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det er ikke noe "klokkebatteri" i D80, og du har allerede tatt "hard" reset uten at det hjalp. Når du i tillegg har prøvd med et annet objektiv og et annet minnekort, og har sjekket at kontaktene til objektivet er orden(?) er det bare igjen å sende det til Nikon for service. Å ta ut batteriet i over natten er helt meningsløst. Lenke til kommentar
awesnes Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Er det over eller under 5 år gammelt? Hvis det er under så kan dette være en reklamasjonssak og du kan få utbedret dette uten kostnad (så sant du har kvittering og at det ikke er en slitedel som har tatt kvelden) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Det er ikke noe "klokkebatteri" i D80, og du har allerede tatt "hard" reset uten at det hjalp. Når du i tillegg har prøvd med et annet objektiv og et annet minnekort, og har sjekket at kontaktene til objektivet er orden(?) er det bare igjen å sende det til Nikon for service. Å ta ut batteriet i over natten er helt meningsløst. Resette kameraet tilbake til fabrikkinnstillinger og gjøre kameraet strømløst "hard reset" er ikke det samme, kjenner ikke til nikon men ved og gjøre Canon dslr'er strømløse kan man fikse enkelte problemer som ikke lar seg fikse ved en reset "tilbake til fabrikkinnstillinger" kommando til kameraet. Endret 14. mai 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 (endret) Gikk ikke dette heller. Da blir det nok service. Jeg fant kvitteringen. Den er datert 26.5.07, så da er jeg akkurat innenfor 5 år. Problemet er at blekket på kvitteringen tydeligvis har vært så dårlig, at jeg kun så vidt klarer å skimte datoen og beløpet, og ikke beskrielse av produktet. Så spørs om de godtar det som bevis. Endret 14. mai 2012 av Anki79 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Problemet er at blekket på kvitteringen tydeligvis har vært så dårlig, at jeg kun så vidt klarer å skimte datoen og beløpet, og ikke beskrielse av produktet. Så spørs om de godtar det som bevis. Det er helt normalt, kassabonger holder ikke mange måneder, i sollys prater vi bare noen dager før blekket er borte, jeg pleier og ta en kopi av viktige kvitteringer. Så lenge du har kvitteringen og kan dokumentere dato/beløp burde det ikke være noen problem, butikken har plikt til og beholde en kopi samt kunne spore tilbake til den, er de ikke villig har du en enkel sak angående det at butikken ikke vil reparere en vare og kan kreve hele beløpet tilbake. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Problemet er at blekket på kvitteringen tydeligvis har vært så dårlig, at jeg kun så vidt klarer å skimte datoen og beløpet, og ikke beskrielse av produktet. Så spørs om de godtar det som bevis. Det er helt normalt, kassabonger holder ikke mange måneder, i sollys prater vi bare noen dager før blekket er borte, jeg pleier og ta en kopi av viktige kvitteringer. Så lenge du har kvitteringen og kan dokumentere dato/beløp burde det ikke være noen problem, butikken har plikt til og beholde en kopi samt kunne spore tilbake til den, er de ikke villig har du en enkel sak angående det at butikken ikke vil reparere en vare og kan kreve hele beløpet tilbake. Lurt å ta en kopi - det må jeg også begynne med. Har oppbevart den i en perm, så det har vært helt mørkt, men det var tydeligvis ikke godt nok. Klarer så vidt å lese serienummeret også på kvitteringen, men skal sjekke opp om de kan sende meg en kopi av kvitteringen (bor selvfølgelig 60 mil unna butikken nå). Takk for all hjelp!! Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Det er bare å sende inn på service da - men det tar desverre mer enn tre dager å fikse; så det er kanskje lurt å kjøpe nytt kamera samtidig? D80 vil jo da fint være et reserve kamera senere. Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Da har jeg snakket med butikken, og det var ikke noe problem med kvitteringen. Skulle bare gå i en tilsvarende butikk for service. Så får jeg bare håpe feilen gjelder på reklamasjonen. Det er bare å sende inn på service da - men det tar desverre mer enn tre dager å fikse; så det er kanskje lurt å kjøpe nytt kamera samtidig? D80 vil jo da fint være et reserve kamera senere. Regner med at jeg kjøper et kompaktkamera for å ha til 17. mai. Så kan eldstemann på 7 år overta det etterpå - han ønsker seg eget kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå