AnonymDiskusjon Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg er ikke helt som alle andre. På ungdomskolen ble jeg utredet ved BUP og fikk diagnosen: gjennomgripende utivklingsforstyrrelse (autisme). Jeg greier meg ok i dagliglivet men sliter endel slik som autister gjør. Det sosiale samspillet er av og til problematisk. Spesielt med folk jeg ikke kjenner. Skolen har hvert vanskelig for meg. Å karakterene har gått feil vei som følge av dette. Jeg har problemer med å utforme meg skriftelig og på ungdomskolen så var de veldig gode på å gi meg muntlige prøver, istede for skriftelige. Dette ga alltid bedre resultater. Det kunne endre en karkater ifra 2-3 til 4-5. På videregåend ble det ikke slik. Å karakterene ble dårlige. Jeg har ca 3,2 i snitt og kommer ikke inn på noe av det jeg ønsker med en vanlig søknad på samordna opptak. Snittene er altfor høyt. Jeg har generell studiekompetanse. Dette er så urettferdig. Hvorfor skal jeg bli utestengt, fordi jeg har psykiske problemer? Nå har jeg søkt på studier og med særskilt vurdering. Det jeg la ved var en legeerkæring. Der skrev han litt om meg og mitt liv samt autisme diagnosen. Jeg har ikke sendt ved utredningsrapporten fra bupa. Noe jeg tenkte jeg skulle gjøre om de ba om mer dokumentasjon. Noe de sa de kanskje ville gjør. Det er jo lærestedet som skal vurdere særskilt vurdering. Hva er mulighetene mine nå? Jeg har hørt at dersom det er stort sprik mellom mine karakterer og de som kommer inn, så har jeg ikke sjans uansett. Hva bør jeg gjøre videre? Snakket med en av saksbehandlerne på uio angående særskilt vurdering og hun sa at dersom jeg ble innvilget dette, så var det ingen garanti mot studieplass. Jeg vil så gjerne ha en studieplass og synes det er forkastelig at jeg blir vurdert på lik linje som alle andre. Jeg tror at jeg kan klare studiet bare jeg blir gitt en sjans. Anonym poster: 55cec51dd7d9ea49997077dc608cb3c4 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 I april var det en fyr som spurte om det samme, i Helseforumet. Her er hva jeg skrev den gangen: Jeg legger til grunn at du rent faktisk har generell studiekompetanse og ikke har behov for dispensasjon fra dette kravet. Vurderingstemaet og hovedvilkåret, jfr. opptaksforskriften § 7-13 (1), er hvorvidt dine ordinære karakterer gir et misvisende inntrykk av dine ferdigheter. Tilleggsvilkåret er at avviket skyldes "annet morsmål enn norsk, sykdom, funksjonshemming, eller andre spesielle forhold". I disse vilkårene ligger det at avviket må være av en viss størrelse, og det må være et uvanlig avvik. Slik du beskriver det er dette vilkåret oppfylt. Hva er så konsekvensen av at du fyller vilkåret? Du får ikke automatisk tilbud, og du blir ikke første prioritet. Det følger av opptaksforskriften § 7-13 (3) at opptaksinstitusjonen skal foreta en konkret og selvstendig vurdering av hvorvidt dine underliggende ferdigheter er like gode som de studentene som får opptak ved institusjonen, og som får sine ferdigheter vurdert ut fra hva de presterer når karakterene skal settes. Med andre ord: Du må være like god som de andre som får opptak, men kvaliteten skal vurderes ut fra dine ferdigheter, og ikke dine karakterer. Mulighetene dine nå -- vel, det beror på hvor godt du klarer å dokumentere dine underliggende ferdigheter, og hvordan lærestedet ditt tolker dem. Hvis du ønsker å komme inn på et studium som krever et snitt på 5 må du kunne hevde å ha "mykje god eller framifrå" kompetanse i alle fag (opplæringsforskriften § 3-4 har dette som definisjon for karakterene 5 og 6). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå