Gå til innhold

[Løst] Pc booter ikke, hva er feil hovedkort,psu osv osv..?

Lixxon

Anbefalte innlegg

Hei, her om dagen så sluknet rett og slett pc'en, vet ikke hvorfor.

Det skal sies at det kan ha vært litt ulyder 1-2 dager før dette skjedde.

Jeg har ASUS Rampage II Extreme, X58 som hovedkort og har ikoner og lys-dioder som viser tydlig når det er strøm tilgjengelig.

jeg har koblet vekk alt fra hovedkortet, eneste som er tilkoblet er PSU, strømmen, men det vil fremdeles ikke vise tegn til at den før strøm, hvordan kan jeg finne ut av hva som er galt, kan det være noe annet som forårsaker at den ikke starter.

Håper på svar, takker!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo teste med en eldre PSU om du har det. (Pass på at den tåler bruken til PCen, eller at du tar ut de delene som tar mest strøm. F.eks GPU, HD og muligens alle ekstra ram stikker)

har dessverre ikke noen andre psu'er tilgjengelig...ellers så ville det absolutt vært prøvd, skal sies at jeg allerede har bestilt NY PSU, men ... som sagt, istad så koblet jeg og tuklet litt... så lyste ikonene på hovedkortet så jeg regnet med at det magisk nok fungerte igjen, så jeg satt i de resterende komponentene, men da funker det brått ikke igjen....

kan det være seg slik at det er et annet komponent som er ødelagt i pc'en som forhindrer PSU'en i å starte??

og litt bort fra hele problemet, så lurer jeg på om det går ann å sjekke om PSU'en funker uten å prøve den på noen andre pc'er...altså bare PSU rett i kontakt og slå på? (vil viften starte, for å bekrefte at den funker?) eller er det slik at den ikke kan testes på den måten?

Lenke til kommentar

Går jo selvsagt det, men det kommer ann på PSUen. Er vel ikke vanlig at viften blir på uten at den er koblet til noe.

Denne metoden går jo for eksempel

http://aphnetworks.c...paperclip_trick

tror ikke jeg skal begynne å stikke sånn i det greine der....

dog jeg har prøvd å sett info om Chieftec Super Series 850W PSU men uten lykke, det er psu'en min.

kjøpt her; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386813

det skal sies at pc'en er startet til flittig bruk siden overgangen mellom 2009/2010, altså, nesten null downtime. stort sett på 90 % av døgnet i da ca... 800-900 dager, vet ikke om det er stor nok slitasje/bruk til at det er nesten forutsett at den røk når som helst?? eller er jeg på bærtur..

Lenke til kommentar

Funker helt greit å stappe bindersen for test uten problemer, det er jo tross alt det hovedkortet gjør for deg eller SKAL gjøre når du trykker inn start knappen, som forøvrig bare kortslutter to pinner den også :p

Om du mener at det ikke er tegn til liv i maskinen så har du bare to syndere å forholde deg til, hovedkort og PSU.

Funker PSUen med binders trikset så ligger oddsen på at hovedkortet har sagt takk og farvel.

Lenke til kommentar

instalerte den nye PSU'en og koblet alt slik det skal være... når jeg slo på strømmen i pc'en ble det mørkt i hele huset.... sikringene gikk osv... antar at det da ikke er feil med PSU/strøm...

Motherboard som mest sannsynlig er ødelagt da?...

Lenke til kommentar

Da har du enten fabrikkfeil med PSU, eller du bruker en krets i huset som har mye annet snacks på seg som varmeovner også videre, pluss en fæl B type rask sikring som løser ut når PSUen har sin høye startstrøm for å lade seg opp.

Forsøk nr 1, er å finne en 16A kurs uten så mye andre strømforbrukende enheter og prøve der.

Forsøk nr 2, på samme kurs er å finne fram en lengere skjøteledning (Ca 5-10 meter) og prøve det samme igjen, starter den da, så vet du at det er det elektriske i huset som krøller til for deg, feiler dette så har du en defekt PSU.

Lenke til kommentar

har jeg forrest

Da har du enten fabrikkfeil med PSU, eller du bruker en krets i huset som har mye annet snacks på seg som varmeovner også videre, pluss en fæl B type rask sikring som løser ut når PSUen har sin høye startstrøm for å lade seg opp.

Forsøk nr 1, er å finne en 16A kurs uten så mye andre strømforbrukende enheter og prøve der.

Forsøk nr 2, på samme kurs er å finne fram en lengere skjøteledning (Ca 5-10 meter) og prøve det samme igjen, starter den da, så vet du at det er det elektriske i huset som krøller til for deg, feiler dette så har du en defekt PSU.

fik fikset det.. men har jeg noen form for reklamasjon?? siden PSU'en er ødelagt etter bare 28 måneder??

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

instalerte den nye PSU'en og koblet alt slik det skal være... når jeg slo på strømmen i pc'en ble det mørkt i hele huset.... sikringene gikk osv... antar at det da ikke er feil med PSU/strøm...

Motherboard som mest sannsynlig er ødelagt da?...

Hele huset?

Selv opplevde jeg det samme, men kun kursen maskinen var koblet til. Neste gang jeg slo den på funket det greit, så det var kun et "initielt" problem.

Og så lærte jeg meg at jeg ikke skal teste nye PSUer på en kurs hvor det står servere (uten at disse har UPS).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...