Tastatur Skrevet 12. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2012 Hei, jeg skal kjøpe meg ny PC, og i den forbindelse lurte jeg på hvor avhengig jeg er av et dedikert grafikkort. Omtrendt 95% bruken min går i nettleseren, ellers er det litt basic bilde og videoredigering. Gaming intresserer meg ikke i det hele tatt. Trenger jeg et dedikert grafikkort? Vil et billig ett gjøre susen? Jeg skal bruke 2x 24 inch skjermer. Ivy bridge kom jo tross alt med en sterkere GPU en forgjengeren. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 12. mai 2012 Du trenger ikke dedikert grafikk for noe av det du nevner her. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Takker for svar. Core i5, Ivy vs Sandy? Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Du trenger ikke dedikert grafikk for noe av det du nevner her. offtopic men har du litt peiling på pc... pc'n vill ikke boote, tror strøm/psu er røket, men noen ganger så blinker den litt, et tegn til at den muligens ikke er ødelagt..? kan det da være noe annet som gjør at den ikke booter?? vil gjerne diskutere litt mer og nærmere, såklart om du har litt peil da..? Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Lag egen tråd. Får du ikke bilde, eller booter den faktisk ikke? Til videoredigering er jo dedikert GPU veldig kjekt, men ikke nødvendig. Tror løsningen til Ivy i5-ene skal fungere mer en greit nok. Tror forøverig det er en virtuell løsning. Hovedforskjellen med en GPU og CPU arkitektur messig er bare at GPUer jobber veldig mye raskere (altså med mye mindre load at any given time), så vent ikke helt åssen det blir med å tegne ting med høy FPS. Men dette blir bare et problem steder du antagelig ikke merker det. Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Lag egen tråd. Får du ikke bilde, eller booter den faktisk ikke? Til videoredigering er jo dedikert GPU veldig kjekt, men ikke nødvendig. Tror løsningen til Ivy i5-ene skal fungere mer en greit nok. Tror forøverig det er en virtuell løsning. Hovedforskjellen med en GPU og CPU arkitektur messig er bare at GPUer jobber veldig mye raskere (altså med mye mindre load at any given time), så vent ikke helt åssen det blir med å tegne ting med høy FPS. Men dette blir bare et problem steder du antagelig ikke merker det. sender deg private kk? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Takker for svar. Core i5, Ivy vs Sandy? Ett fett. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Har ikke Ivy bedre GPU? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Har ikke Ivy bedre GPU? Jo, men videoredigering der du omkoder fra RAW til H.264 er såvidt jeg vet ønskelig å kjøre på ren prosessor av kvalitetshensyn. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Det hender vel aldri at noen konverterer noe fra Raw til h264 som hjemme bruker =P De fleste kameraer gir deg komprimerte formater. Er du uheldig får du ting som AVCHD eller h264. H264 er ganske dårlig til å redigere med. Det er et fint format å ende som, men det finnes bedre alternativer som WebM og x264. Konverteringen blir nok nesten bare på CPUen, men for selve redigeringen er det fint å ha bra GPU. Det kommer veldig ann på programmet da selvfølgelig. Desto mer straight-forward video format du jobber på, desto lettere er det for GPUen. RAW f.eks er optimalt. Da kan GPUen din være så svak som du bare vil. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 En Intel HD 4000 er rask nok til å spille av H264 i 1080p såvidt jeg har forstått, så det burde ikke være noe problem der. Tenkte på RAW siden det er det jeg ender opp med når jeg tar opp på PCen, kanskje ikke så rart Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 13. mai 2012 Rapporter Del Skrevet 13. mai 2012 Det tror jeg på, men det greier ikke starte opp med det i en 25-te del av et sekund, altså vil de ikke funke til å redigere med i 25fps Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå