Gå til innhold

Hvor viktig er dedikert grafikk for en som ikke skal game?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg ny PC, og i den forbindelse lurte jeg på hvor avhengig jeg er av et dedikert grafikkort. Omtrendt 95% bruken min går i nettleseren, ellers er det litt basic bilde og videoredigering. Gaming intresserer meg ikke i det hele tatt.

Trenger jeg et dedikert grafikkort? Vil et billig ett gjøre susen? Jeg skal bruke 2x 24 inch skjermer. Ivy bridge kom jo tross alt med en sterkere GPU en forgjengeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke dedikert grafikk for noe av det du nevner her.

offtopic men har du litt peiling på pc... pc'n vill ikke boote, tror strøm/psu er røket, men noen ganger så blinker den litt, et tegn til at den muligens ikke er ødelagt..? kan det da være noe annet som gjør at den ikke booter?? vil gjerne diskutere litt mer og nærmere, såklart om du har litt peil da..?
Lenke til kommentar

Lag egen tråd. Får du ikke bilde, eller booter den faktisk ikke?

Til videoredigering er jo dedikert GPU veldig kjekt, men ikke nødvendig. Tror løsningen til Ivy i5-ene skal fungere mer en greit nok. Tror forøverig det er en virtuell løsning. Hovedforskjellen med en GPU og CPU arkitektur messig er bare at GPUer jobber veldig mye raskere (altså med mye mindre load at any given time), så vent ikke helt åssen det blir med å tegne ting med høy FPS. Men dette blir bare et problem steder du antagelig ikke merker det.

Lenke til kommentar

Lag egen tråd. Får du ikke bilde, eller booter den faktisk ikke?

Til videoredigering er jo dedikert GPU veldig kjekt, men ikke nødvendig. Tror løsningen til Ivy i5-ene skal fungere mer en greit nok. Tror forøverig det er en virtuell løsning. Hovedforskjellen med en GPU og CPU arkitektur messig er bare at GPUer jobber veldig mye raskere (altså med mye mindre load at any given time), så vent ikke helt åssen det blir med å tegne ting med høy FPS. Men dette blir bare et problem steder du antagelig ikke merker det.

sender deg private kk?
Lenke til kommentar

Det hender vel aldri at noen konverterer noe fra Raw til h264 som hjemme bruker =P De fleste kameraer gir deg komprimerte formater. Er du uheldig får du ting som AVCHD eller h264. H264 er ganske dårlig til å redigere med. Det er et fint format å ende som, men det finnes bedre alternativer som WebM og x264.

Konverteringen blir nok nesten bare på CPUen, men for selve redigeringen er det fint å ha bra GPU. Det kommer veldig ann på programmet da selvfølgelig. Desto mer straight-forward video format du jobber på, desto lettere er det for GPUen. RAW f.eks er optimalt. Da kan GPUen din være så svak som du bare vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...