Gå til innhold

Hvor mye i tips (Norge)?

Wisd0m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tipser kun om de som jobber der har vært spesielt flinke. I Norge er det så god kultur rundt lønn at det ikke skal være nødvendig å tipse for at de som jobber med servering skal kunne leve av jobben sin. Tips i Norge skal være noe man gir som en ekstra påskjønnelse når noen har gjort en veldig god jobb. På samme måte som at mange bedrifter gir bonus for god jobb.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Når jeg betaler med kort, og de bringer en kort automat til meg, så må man ofte slå inn beløpet en gang til. Da slår jeg alltid (kan ikke huske noe annet) eksakt beløp.

Ved betaling med cash, blir det ofte en avrunding oppover til et rundt nok beløp. Særlig hvis man er man som skal betale. Eks 380 kr på regningen, skal deles på 4. Da spytter alle inn 100 kr.

(og da er det ikke greit at fjerdeman kun betaler 80).

Endret av KS
Lenke til kommentar

Jeg tipser som regel ca 10% i Norge. Dette kommer selvsagt an på om jeg er fornøyd med servicen, men som regel er jeg det. Samboeren min har lenge jobbet deltid i restaurantbransjen ved siden av studiene, og de fleste som er i bransjen tipser "alltid". I Norge varierer det veldig ift. minstelønn og tariff i restaurantbransjen, og det er nok en del iboende forventninger til tips, selv om det ikke er som i USA (der minstelønnen er noe helt annet) og en risikerer at servitøren kommer ut på gaten etterpå og spør hva som var galt med mat/service dersom en ikke tipser..

Jeg skiller også normalt mellom om det er bordbestilling eller bestilling i bar/café.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er maten spesielt god, utenom det vanlige altså og at servitøren er hyggelig og flink så kan jeg gi 5-10%. Selvom tips i Norge ikke er nødvendig syns jeg det er verdt å gi de som er ekstra flinke noe ekstra, da det er så utrolig mye dårlig mat og service å få rundt forbi..

Lenke til kommentar

Tips er betaling til servitør. Dette er inkludert i prisen i Norge. Jeg tipser egentlig ikke i Norge, men runder tidvis opp dersom det er naturlig, altså dersom jeg ikke betaler med kort, eller dersom jeg er ekstremt fornøyd. Da kommenterer jeg det også. Egentlig synes jeg tipsing i Norge er en uting.

En gang jeg var ute med en haug venner på gymnas, ble jeg bedt om å tipse av en svært frempå servitør. Han holdt meg igjen og foreslo, ja nærmest krevde 20% i tips. Det ble en ubehagelig situasjon for en dengang "fattig" skoleelev. Jeg har aldri gått tilbake dit.

I USA tipser man typisk 10-15-20% på restaurant. I tillegg legger man igjen noen dollar på rommet. Dette er lønnen til servitører og rengjøringspersonale. Sist vi var mange i et selskap på restaurant i USA, ble det lagt til 18.5% i service charge. Helt ok når de gjør det slik, servitørene skal jo leve de og. Forøvrig har jeg inntrykk av at du skal være nokså misfornøyd for å tipse særlig under 15% på restaurant i USA. Men det blir jo litt penger av det i løpet av en kveld på en travel restaurant...

Endret av Per69
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipser som regel aldri.

Har forøvrig begynt å gjøre det nå i en spesiell restaurant, hvor maten er fantastisk, prisene er lave og servicen er helt hinsides bra! Da pleier jeg som regel å betale for maten først, så gir jeg servitøren en femtilapp og to 20-kroninger eller noe sånt, alt ettersom hvor mye jeg har på meg, og sier ''dette er til deg''. Hun blir like overrasket hver gang, og vi blir tatt veldig godt imot hver eneste gang vi er der :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Som allerede nevnt så tjener servitører i Norge såpass bra. Det at de skal få tips for å være hyggelige og yter ekstra service blir feil ettersom dette faktisk er jobben deres. Jeg har selv jobbet som servitør, og selv om jeg synes det var hyggelig med tips så følte jeg ikke at det var noe jeg "fortjente" i den grad for å gjøre jobben min. Man tipser ikke ekstra hyggelig betjening i butikker eller den trivelige bussjåføren heller.

Lenke til kommentar

Pleier alltid å legge på mellom 10-20 % uansett hvordan service og mat har vært. Det er en måte å sikre bra service neste gang. Det er ikke alltid jeg tipser hvis jeg bare kjøper drikke på utesteder, men pleier å legge igjen passe mye av vekslepengene.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Pleier alltid å legge på mellom 10-20 % uansett hvordan service og mat har vært. Det er en måte å sikre bra service neste gang. Det er ikke alltid jeg tipser hvis jeg bare kjøper drikke på utesteder, men pleier å legge igjen passe mye av vekslepengene.

Så visst servicen og maten har vært helt forjævelig og du tipser 20%, så påstår du at du er sikret god service nestegang??? Da oppfordrer du jo bare til elendig service og enda værre mat fordi de ikke trenger å yte noe.

Mulig det var en skrivefeil, eller så skjønner jeg ikke tankegangen.

Lenke til kommentar

Hvis servitøren har gjort en god jobb, mer enn det som forventes, runder jeg opp litt, feks fra 30 til 50 eller fra 70 til 100.satser på at de skjønner at jeg som student ikke svømmer i penger. Vil nok bli rausere den dagen j g tjener godt.

Lenke til kommentar

Tipser som regel ikke i Norge men om jeg er på bar og har småmynt så legger jeg som regel litt i glasset hvor det står tips på. Min holdning til det hele er at prisen som står på menyen er den prisen som inkluderer alt av deres kostnader, lønninger etc. I USA er ikke det tilfellet feks, da en del av lønna faktisk er tips. Nå skal det også sies at på hoteller i Norge tar dem ofte 45 kroner for en 0.35 Cola og da er det ingen poeng i å tipse for den Colaen tjener dem rått på.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Tipser ikke. Ser ikke på det som min jobb å finansiere skatteunndragelse.

Nå er det ganske vanlig i Norge at mennesker i serveringsbransjen blir skjønnslignet for tips.

"1.3.2 Drikkepenger for drosjesjåfører, serveringspersonale mv.

Drikkepenger er skattepliktig inntekt. Fordelen settes skjønnsmessig til 3 pst. av innberettet

lønn når dette ikke er tatt med i selvangivelsen eller oppgitt med et mindre

beløp. Tillegg gis ikke når skattyteren ved nøyaktig daglig førte notater sannsynliggjør

det beløp som er oppført i selvangivelsen.

Ved fastsettelsen av 3 pst.-tillegget er det tatt hensyn til eventuelle vekslingstap.

Tillegget tas med i beregningsgrunnlaget for minstefradraget."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...