Gå til innhold

Hvorfor er Anders Behring Breivik så mye verre enn Kjakan?

Anbefalte innlegg

Altså, nei..

Du er faktisk enig med meg, men har ikke skjønt det enda.

Du nevner jo "selvforsvar av folket", og akkurat dette tar jeg tak i.

Jeg tror også at DET er der man bør se på det, i begge situasjonene, og ikke avskrive sammenligningen som "hysterisk"

For et av premissene som legges til grunn her er jo at vi i dag opplever en situasjon som kan sammenlignes med den i 1940-1945. ABB forsvarer landet, akkurat som Kjakan gjorde - mener noen av dere.
Eh, jeg mener da IKKE det, men derimot setter noen spørsmålstegn ved om det Kjakan gjorde kan kalles "legitim selvforsvar". Altså for meg kan det se ut som begge er kriminelle, men KUN en straffes for sine handlinger, mens den annen har gått fri, ikke bare det men blitt en "folkehelt".

Dette er åpenbart feil, og jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor noen ønsker å skrive noe sånt. Det er vel kanskje et ledd i propagandaen fra de som sympatiserer med ABBs ideologi.
Muligens, for min del finner jeg både Kjakans og ABBs ideologi forkastelige.

Forresten, hvorfor må du alltid blande inn engelske ord i innleggene dine? Jeg bare lurer.

Har vært flyktning så lenge at endel norske ord har gått i glemmeboka. (Prøver å begrense det til engelsk ettersom de fleste nok bedre forstår dette enn andre språk).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Ett innlegg er slettet - personangrep på annen bruker.

I tillegg vil jeg be brukere som av hensyn til deres uskyld (Skatteflyktning) og fordi det sikkert er et hendelig uhell (det var altså Skatteflyktning det var snakk om) om å ikke gjøre dette til enda en tråd om statsvold mot folket.

Lenke til kommentar

Jeg forstår det egentlig ikke. Hvorfor Anders Behring Breivik blir så utrolig hatet av det Norske folket.

Ikke misforstå meg, det er jo helt naturlig at man blir sint på en person som dreper titalls nordmenn, blandt dem venner og bekjente, men det bør vell finnes grenser på hvor mange så faktisk ble personlig påvirket til saken.

Jeg tror at hvis alle hadde hatt mer fokus på hvorfor Breivik gjorde det han gjorde istedet for hvordan han reagerer i retten etterpå, så ville antagelig de fleste ha støttet handlingen, på tross av at han gjorde "Grusomme, men nødvendige handlinger." som han omtaler det som selv.

Det jeg vil ha svar på er; hvorfor er Breivik så mye verre enn for eksempel Gunnar "Kjakan" Sønsteby? er de egentlig så forsjellige?

Breivik prøvde i mange år å påvirke den norske politikken gjennom fremskritspartiet's ungdomsparti FPU. Men innså at saken allerede hadde gått for langt til at den kunne endres.

Breivik er blandt de få idag som kan se forbi den konstante propagandaen og hjernevaskingen som foregår gjennom myndighetene, media og til og med skolene.

at det såkalte demokratiet og ytringsfriheten i Norge har forsvunnet for lenge siden!

"Who dares to call our Western European countries free and open democracies when ALL our school institution and ALL our media companies are overwhelmingly dominated by professionals who adhere to a cultural Marxist world view? if this was in fact a free and open democracy our regimes would have ensured, for the sake of balance and fairness, that for every professor/teacher/journalist with a cultural-Marxist world view, there would be one professional who adhered to a cultural nationalist world view."

- Anders Behring Breivik, London 2011.

Breivik drepte 70 mennesker på utøya og ofret sitt eget liv, for å vinne tilbake friheten til de neste generasjonene.

Derfor blir han forhatt av allmenheten, og retten ønsker til og med å ta fra han retten til å smile inne i retssalen!

( http://www.vgtv.no/#!id=52783 )

Kjakan drepte antagelig flere hundre mennesker på 40-tallet og ofret sitt eget liv, for å vinne tilbake friheten til de neste generasjonene.

Han har nå fått 2 statuer av seg selv satt opp i landet, hederspriser fra kongen og får et sted i Oslo oppkalt etter seg.

( http://www.vg.no/nyh...?artid=10053252 )

Er dette riktig? Kan noen isåfall forklare rettferdigheten i dette for meg?

Tusen takk for oppmersomheten :)

Og hvis noen av opplysningene jeg har gitt er feilaktige, så beklager jeg det, og ønsker gjerne at du informerer meg om saken. :)

men regnes ikke Kjakan som en helt?!?

eller misforstår jeg?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det egentlig noen forskjell om ofrene er 17 år gamle norske politikere eller tyske studenter som er sendt til norge, men egentlig ikke har noe valg?

Ja, fordi de tyske "studentene" var trente soldater som deltok i invasjonen av Norge.

Alle disse menneskene er uskyldige, og har vel en rett til å leve, uansett hvem de jobber for?

Det ser ut til at du legger opp til en diskusjon som er mye større enn bare Kjakan og Breivik. Du legger opp til at det heller ikke skal være lov å drepe fiendtlige soldater. Da synes jeg det er urettferdig av deg å besudle Kjakans navn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...