Gå til innhold

Hvorfor er Anders Behring Breivik så mye verre enn Kjakan?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen slags helst grunnlag for å påsta at folk ble drept av tyskerne for sine meninger?

Tjah ... kommunister, jøder, sosialister, homofile, filosofer, akademikere, opposisjonsledere, med flere?

Minoritetene er det ingen diskusjon om. Det ble fremstilt en påstand om at nordmenn ble drept av tyskerne for sine meninger under krigen. Hittil har inge kilder blitt oppgitt.

Det er ikke jeg som er nasjonalist her, det overlater jeg til dere andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Moderatormelding

Minner igjen på retningslinjene til forumet hvor det står at all diskusjon skal foregå i en høflig og saklig tone. De som ikke klarer dette kan poste andre steder.

Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Spørsmål tas som vanlig på pm :)
Lenke til kommentar

Er det noen som har noen slags helst grunnlag for å påsta at folk ble drept av tyskerne for sine meninger?

Tjah ... kommunister, jøder, sosialister, homofile, filosofer, akademikere, opposisjonsledere, med flere?

Minoritetene er det ingen diskusjon om. Det ble fremstilt en påstand om at nordmenn ble drept av tyskerne for sine meninger under krigen. Hittil har inge kilder blitt oppgitt.

Det er ikke jeg som er nasjonalist her, det overlater jeg til dere andre.

Kommunister og sosialister utgjorde ikke noe minoritetgruppe under krigen, norge var jo med i komitern bare 20 år tidligere, arbeiderpartiet var først kommunistisk og det var plenty med venstrevridde folk i norge i 1940-45. Det var dog ikke populært å snakke høyt om det, da du kunne risikere og bli drept.

Men om det er snakk om minoriteter eller ei, spiller ingen rolle for saken. Du spør om nordmenn ble drept for sine meninger under krigen, ja det ble de.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Men om det er snakk om minoriteter eller ei, spiller ingen rolle for saken. Du spør om nordmenn ble drept for sine meninger under krigen, ja det ble de.

Jeg har ikke benektet deres påstand, jeg har KUN bedt om kilde som bekrefter denne påstand. Hvorfor er det så vanskelig å legge frem dette?

Jøder, homser, sigøyenere, etc trenger du IKKE å legge frem kilder på, men så ble disse heller ikke drept pga sine meninger. Kilde på noen nordmenn (ikke minoritet) som ble drept pga sine meninger?

Lenke til kommentar

Men her er det beste argumentet for hvorfor Kjartan og Anders er forskjellige: Kjartan hadde folket med seg, Anders har folket mot seg. Lover kommer og går, folkets vilje likeså, men i den tiden var det det folket ønsket.

Ja, det betyr at hvis 99% av det norske folket blir enig med Anders seinere, vil det si at hans omdømme vil bli endret på.

Lenke til kommentar

Kilde på noen nordmenn (ikke minoritet) som ble drept pga sine meninger?

Et hundretalls personer ble drept for å være involvert med den illegale pressen (kilde: http://www.nordiki.n...galePresse.html). Ble disse drept for sine meninger?

(Jeg spør fordi jeg lurer, ikke for å krangle.)

JA, og jeg spurte fordi jeg ikke hadde kjennskap til dette. Kilden bekrefter 5 dødsdømte og avrettede via Nationen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg hadde ikke kilde på det og det beklager jeg, men det er såpass velkjent og jeg trodde det var pensum i skolen. Men du stoler vel ikke på "statens historiebøker". Tyskere straffet de som lagde og distribuerte aviser. I diktaturer så er det vanlig at mennesker ikke får snakke fritt og dele meninger. Totalt ulikt fra Norge før og etter 2. verdenskrig med andre ord.

Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg hadde ikke kilde på det og det beklager jeg, men det er såpass velkjent og jeg trodde det var pensum i skolen. Men du stoler vel ikke på "statens historiebøker".

Nei, desverre har jeg funnet for mye feil (som oftest ikke direkte løgn, men nesten) ved det jeg i sin tid ble fortalt i skolen innen "inndoktrineringsfagene" Historie, samfunnsfag, Kristendom og tildels norsk.
Tyskere straffet de som lagde og distribuerte aviser.
Dette var jeg klar over, ikke dødsstraffene.
I diktaturer så er det vanlig at mennesker ikke får snakke fritt og dele meninger. Totalt ulikt fra Norge før og etter 2. verdenskrig med andre ord.

Før ja, etter frem til godt utpå 70tallet mer uklart, og nå ser det desverre ut til at vi er på vei tilbake til mørketiden.
Lenke til kommentar

Etter 70 tallet er ikke mer uklart, det er totalt ulikt et hvert diktatur. Nå har vi såpass stor spredning av informasjon at vi aldri kan komme tilbake dit igjen. Det er derfor Kina begrenser internett. Norge gjør ikke det. I Nord-Korea får ikke innbyggere engang lov til å reise til andre byer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

<p>

Etter 70 tallet er ikke mer uklart, det er totalt ulikt et hvert diktatur.

La meg presisere, frem til siste halvdel av 70tallet var det som etthvert annet diktatur, deretter løsnet det noe, men først med internett på 90-tallet kom stormfloden og de mistet fullstendig kontrollen. I de siste begynner vi å se tendenser til å de ønsker å gjennvinne kontrollen via DLD, etc. (Ikke det at jeg tror de har muligheten til å gjøre det uten å bli ett "diktatur")
Nå har vi såpass stor spredning av informasjon at vi aldri kan komme tilbake dit igjen. Det er derfor Kina begrenser internett. Norge gjør ikke det. I Nord-Korea får ikke innbyggere engang lov til å reise til andre byer.

Jeg håper du har rett, men er redd du vil bli skuffet om du lever lenge nok. Folket aksepterer stort sett alt med bukket hode og lua i handa.

At du i heletatt, når du sitter her å ytrer din mening i største grad, kan si at norge ikke har god mulighet for yttringsfrihet, er helt uten for min forståelse.

TOR kan takkes for det, ikke Staten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

JA, og jeg spurte fordi jeg ikke hadde kjennskap til dette. Kilden bekrefter 5 dødsdømte og avrettede via Nationen.

«Mellom 3000 og 4000 mennesker ble arrestert, av disse ble 62 henrettet og 150 døde i fangenskap, for å ha drevet med illegale aviser.»

http://mediabase1.uib.no/krigslex/i/i1.html#illegal-presse

Bøkene det henvises til ser ikke ut til å være tilgjengelige på nett, men jeg kan gjerne besøke mitt lokale bibliotek for å få det bekreftet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Bøkene det henvises til ser ikke ut til å være tilgjengelige på nett, men jeg kan gjerne besøke mitt lokale bibliotek for å få det bekreftet.

Trengs ikke, jeg anser påstanden sombekreftet med de 5 nevnte i Nationen.

Dog, det var vel ett sidespor tror jeg.

Om man leser denne kan man sitte igjen med en noe annet inntrykk av "hjemme-fronten" enn det glansbildet som har blitt bygd opp.

http://www.pergjendem.com/?p=1227

Forbehold om at dette stemmer dog, ettersom jeg ikke kjenner kilden.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...