Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan setter man opp en vegg med dør ( noen tømrere ? ) :)

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et stort soverom som jeg vil dele i 2 ved hjelp av en vegg med en dør , rommet som skal deles har en bredde på 3 - 4 meter. Jeg lurer på hvordan setter man opp en slik vegg , hvor setter man staver eller hvordan støtter man opp konstruksjonen , og hvordan fester man døren :) ?

Tar imot alle forslag :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Her har du et bildesøk på Lettvegg som er det du skal sette opp.

En titt på bildene bør gi deg en viss oversikt og mulighet til å komme tilbake med mer detaljerte spørsmål.

Dørkarmer festes ofte til vegg med karmskrue.

Selv er foretrekker jeg å plassere toppsvill (Planken i taket først), deretter stendere på hver side som loddes ned og dermed posisjonerer bunnsvill i samme operasjon, men her er det sikkert smak og behag :)

Når den yttre rammen er på plass setter du ut rammen for døren etter mål tilpasset dørkarmen din og deretter stendere med cc60.

Krittsnor er også kjekt for å legge strekene for topp og bunn.

Endret av Cerwell
Lenke til kommentar

Å Tusen takk , du hadde jo skikkelig peiling på det der :) , men jeg lurer litt på dimensjonene på dørkarm , stendere , toppsvill og bunnsvill.

Er ikke det samme dimensjon på toppsvill,bunnsvill og stendere da kanskje ? :)

Jeg vil tro det vil klare seg uten isolasjon siden dette bare skal være en dør mellom et soverom og en enkel bod ?

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

2"x3" (48x73 mm) holder til veggens "reisverk". Isolasjon er ikke nødvendig, men du bør slenge inn litt likevel for å unngå "trommeeffekt" når veggen er ferdig. Husk at du ikke skal ha bunnsvill der døren skal være.

Har du krav til størrelse på døren? Dersom du vil spare litt plass, kan du bruke en skyvedør som går inn i veggen når den åpnes. Her kan du enkelt montere opphenget fra en skyvedørsgarderobe og lage selve dørbladet av en fiberplate, for eksempel. Stikk bortom en byggevareforretning som har fagavdeling el.l. for å få råd.

Lenke til kommentar

nei har igrunn ikke noe krav til størrrelsen på den døren , det blir sikkert en helt vanlig innedør :p hehe , jeg tenker jeg vil kjøpe i samme dim som den døren som går inn til soverommet ... :) . Ellers er det ikke noe krav.

Men jeg vet ikke helt hvor brede rammene på de dørene bruker å være da , men det ser jeg sikkert når jeg kjøper den :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Rammene? Mener du karmene? Når man måler en dør, måler man alltid utvendig karmmål, bxh. En vanlig dør kan være 80x210, ofte kalt 821, men de finnes i 10-cm intervaller i begge retninger. Dersom det skal være en bod/garderobe vil jeg likevel anbefale en skyvedør, siden du også skal bygge veggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...