Gå til innhold

[Løst] Bærbar allrounder til rundt 10000?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da var det på tide å kjøpe ny bærbar etter at den gamle begynner å bli rusten. Har sett på mange pc-er, men klarer liksom ikke helt å bestemme meg for hvilken jeg skal velge. Pc-en skal i hovedsak brukes til skolearbeid, men blir også å spille litt spill (skyrim, bf3, osv) og se litt film. Når det kommer til spill har jeg ikke noen krav om å kjøre alt på ultra, kanskje medium/high.

 

Jeg har funnet to pc-er som jeg har lyst på, men klarer ikke bestemme meg for hvilken jeg skal velge. Den ene er:

1. http://www.komplett....aspx?sku=744833

og den andre er:

2. http://www.multicom....;3001-4479941-1

 

Jeg liker både Asusen og den fra multicom, men litt på forsjellige måter. Asusen har et stilrent design og ser veldig bra ut, den har gode høytalere og et lysbart tastatur. innmaten er heller ikke så verst eller?

 

Den fra multicom ser ikke like bra ut, men den ser grei ut. Innmaten på den andre siden er en del bedre og tenker at dette må jo være den perfekte arbeidhesten for rundt 10000, men den har ikke lysbart tastatur noe som jeg kunne tenkt meg.

 

Så mitt spørsmål er hvilken pc burde jeg velge? Om det er noen der ute som har noen andre forslag er det bare å komme med dem, er åpen for alt.

 

Hmm, ble litt skriving hær, men tenker det er viktig å få alle tankene på papiret når jeg skal kjøpe pc for 10000 som for meg er endel penger.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut i fra hva man får av ytelse for pengene, så ville jeg ha gått for Multicom'en, uten tvil. Sterkere prosessor, bedre skjerm (hvis vi skal bedømme ut i fra forgjengeren til denne kontra forgjengeren til Asus'en - Multicom'en hadde et av de beste TN-panelene som var å få til bærbar), bedre skjermkort (GT 650M kommer i to versjoner; med DDR3 og DDR5 minne - DDR5-versjonen har merkbart høyere ytelse enn DDR3-versjonen; Asus'en har DDR3, Multicom'en har DDR5).

Videre kommer Multicom'en fri for alskens bloat- og crapware, i motsetning til Asus som har en hel del av dritten. Tar man så konfigurasjonsmulighetene med i betraktningen, med eller uten OS, mulighet for skjerm med større fargerom for hobbyfotografen, mulighet for 2 harddisker, SSD osv. ... ingen tvil hos meg i hvert fall.

For all del - Asus'en ser ut som en god maskin det også, og jeg anbefalte den gjerne for bare 24 timer siden ;) Men nå som denne avløseren til forrige W150 har kommet, så kommer Multicom'en foran Asus'en, for min del.

Begge disse maskinene er gode alternativer til den som er ute etter en god allround-maskin, som også skal kunne brukes med godt resultat i forhold til spilling. Men Multicom'en er hakket bedre.

 

Redigert: Jeg glemte noe meget viktig: Multicom'en har egen knapp for manuellt å overstyre Optimus! Hurra!

Med tanke på alle som skriver til diverse forum og klager på at Optimus ikke klarer å velge riktig skjermkort til ditt og datt, så er dette en meget velkommen finesse, og alle som har opplevd problemer med Optimus skjønner godt hvorfor jeg trekker fram dette som en stor fordel.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ut i fra hva man får av ytelse for pengene, så ville jeg ha gått for Multicom'en, uten tvil. Sterkere prosessor, bedre skjerm (hvis vi skal bedømme ut i fra forgjengeren til denne kontra forgjengeren til Asus'en - Multicom'en hadde et av de beste TN-panelene som var å få til bærbar), bedre skjermkort (GT 650M kommer i to versjoner; med DDR3 og DDR5 minne - DDR5-versjonen har merkbart høyere ytelse enn DDR3-versjonen; Asus'en har DDR3, Multicom'en har DDR5).

Videre kommer Multicom'en fri for alskens bloat- og crapware, i motsetning til Asus som har en hel del av dritten. Tar man så konfigurasjonsmulighetene med i betraktningen, med eller uten OS, mulighet for skjerm med større fargerom for hobbyfotografen, mulighet for 2 harddisker, SSD osv. ... ingen tvil hos meg i hvert fall.

For all del - Asus'en ser ut som en god maskin det også, og jeg anbefalte den gjerne for bare 24 timer siden ;) Men nå som denne avløseren til forrige W150 har kommet, så kommer Multicom'en foran Asus'en, for min del.

Begge disse maskinene er gode alternativer til den som er ute etter en god allround-maskin, som også skal kunne brukes med godt resultat i forhold til spilling. Men Multicom'en er hakket bedre.

 

Redigert: Jeg glemte noe meget viktig: Multicom'en har egen knapp for manuellt å overstyre Optimus! Hurra!

Med tanke på alle som skriver til diverse forum og klager på at Optimus ikke klarer å velge riktig skjermkort til ditt og datt, så er dette en meget velkommen finesse, og alle som har opplevd problemer med Optimus skjønner godt hvorfor jeg trekker fram dette som en stor fordel.

Akkurat det jeg ville høre, har følt at multicom pc-en er det beste valget :) men ser at ram brikken til multicom pc-en kjører på 1333MHz mens Asusen kjører på 1600MHz er det noen merkbar forskjell på de to? vet du om multicom pc-en er solid bygd, ser ut som pc-en består av for det meste plastik? vet du noe om multicom er kjent for mye viftestøy? når det kommer til god allrounder pc til denne prisen, vil du si at dette er et bra valg? Igjen, takk for svar :)
Lenke til kommentar

Multicom'ens chassis er laget i et kunsstoff, akkurat hva det er vet jeg ikke. Jeg har en Multicom-maskin selv, men det er en annen og eldre modell, og jeg har ingenting å klage på når det gjelder byggekvalitet, holdbarhet, støy eller varme. Bare for å holde tunga rett i munnen her: Asus'ens chassis er også bygget opp av kunsstoff, med et tynt lag aluminium eller lignende utapå på deler av det - akkurat det gjør ikke Asus'en noe sterkere eller kraftigere bygget som sådan. Selv maskiner som har rent aluminiumschassis trenger ikke å være sterkere enn et som er laget i kunsstoff - det kommer an på kunststoffet det. Mitt inntrykk er at Clevo (som er produsenten som faktisk har bygget og designet maskinen for Multicom) og Asus er nogenlunde jevngode når det gjelder bygge- og materialkvalitet. De er også naboer, på Taiwan :p, unnskyld digresjonen.

 

Minnet ... det kommer litt an på, for å si det enkelt. I utgangspunktet vil jo 1600MHz minne være raskere enn 1333MHz, men det er ikke alltid slik, fordi minnet med lavere frekvens gjerne også har lavere aksesstid, med mindre venting ... dette blir komplisert å forklare i detalj, men jeg kan temmelig trygt påstå som følger: Du vil neppe merke en døyt til noen forskjell mellom minnetypene. Jeg vil også tippe at Multicom ganske snart legger til 1600MHz minne som et ekstra valg i konfigurasjonen - men jeg synes ikke det spiller noen særlig rolle fra eller til.

 

Og ja, jeg vil si at dette er et meget bra valg for den som er ute etter en meget kraftig allround-maskin. Jeg trodde det kom nokså bra fram i den forrige posten min jeg :) Det beste alternativet, etter min mening.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Multicom'ens chassis er laget i et kunsstoff, akkurat hva det er vet jeg ikke. Jeg har en Multicom-maskin selv, men det er en annen og eldre modell, og jeg har ingenting å klage på når det gjelder byggekvalitet, holdbarhet, støy eller varme. Bare for å holde tunga rett i munnen her: Asus'ens chassis er også bygget opp av kunsstoff, med et tynt lag aluminium eller lignende utapå på deler av det - akkurat det gjør ikke Asus'en noe sterkere eller kraftigere bygget som sådan. Selv maskiner som har rent aluminiumschassis trenger ikke å være sterkere enn et som er laget i kunsstoff - det kommer an på kunststoffet det. Mitt inntrykk er at Clevo (som er produsenten som faktisk har bygget og designet maskinen for Multicom) og Asus er nogenlunde jevngode når det gjelder bygge- og materialkvalitet. De er også naboer, på Taiwan :p, unnskyld digresjonen.

 

Minnet ... det kommer litt an på, for å si det enkelt. I utgangspunktet vil jo 1600MHz minne være raskere enn 1333MHz, men det er ikke alltid slik, fordi minnet med lavere frekvens gjerne også har lavere aksesstid, med mindre venting ... dette blir komplisert å forklare i detalj, men jeg kan temmelig trygt påstå som følger: Du vil neppe merke en døyt til noen forskjell mellom minnetypene. Jeg vil også tippe at Multicom ganske snart legger til 1600MHz minne som et ekstra valg i konfigurasjonen - men jeg synes ikke det spiller noen særlig rolle fra eller til.

 

Og ja, jeg vil si at dette er et meget bra valg for den som er ute etter en meget kraftig allround-maskin. Jeg trodde det kom nokså bra fram i den forrige posten min jeg :) Det beste alternativet, etter min mening.

Det kom veldig bra fram i forrige posten, men måtte bare være helt sikker og det er jeg nå :) trodde helt i starten at grafikkortet i Asusen var bedre siden det sto 2gb kontra multicom 1gb, men så så jeg at Asusen hadde DDR3 kontra DDR5. så det er ikke så veldig enkelt, man må se på de forsjellige versjoner av den og den komponenten siden det finnes forsjellig versjoner slik som grafikkortet og ram. Men det er jo ikke så vanskelig heller :) Kommer til å bestille multicom pc-en. takker så mye for svar :)
Lenke til kommentar

Størrelsen på minnet har svært lite med den faktiske ytelsen på skjermkortet å gjøre. Det er mange som misforstår dette. Større minne har noe for seg hvis man kjører spill eller annet i svært høye oppløsninger, som f.eks når man kjører over flere skjermer, med en samlet oppløsning som er flere ganger større enn det som er vanlig. I spilling i 1920x1080 oppløsning vil du ikke merke forskjell mellom 1 GB og 2 GB minne på skjermkortet, kanskje hvis du kjører 2 skjermer (samlet oppløsning 3840x1080, for eksempel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Størrelsen på minnet har svært lite med den faktiske ytelsen på skjermkortet å gjøre. Det er mange som misforstår dette. Større minne har noe for seg hvis man kjører spill eller annet i svært høye oppløsninger, som f.eks når man kjører over flere skjermer, med en samlet oppløsning som er flere ganger større enn det som er vanlig. I spilling i 1920x1080 oppløsning vil du ikke merke forskjell mellom 1 GB og 2 GB minne på skjermkortet, kanskje hvis du kjører 2 skjermer (samlet oppløsning 3840x1080, for eksempel)

Gikk i den fellen selv, helt til jeg søkte det opp. Du sier du selv har multicom pc, hvordan er multicom på service? er det slik at de er flink til å hjelpe dersom det skulle bli noe feil med den?
Lenke til kommentar

Service vet jeg ikke særlig mye om - jeg har aldri hatt behov for det, det er nå 3 år siden jeg kjøpte min hos dem. Men jeg har handlet datautstyr hos dem omtrent siden de startet opp for 15 år siden, og har egentlig aldri hatt noe å spesiellt utsette på Multicom, for min del. De var også svært vennlig innstilt den gangen jeg kjøpte min nåværende bærbar - jeg kjøpte med en Intel SSD, og akkurat i det jeg mottok maskinen oppdaget jeg at SSD'en hadde kommet i en ny, forbedret versjon. Jeg kontaktet Multicom for bytting - uten at jeg egentlig hadde noe stort håp om det - men det ordnet seg helt finfint, uten spørsmål. "Vi sender deg den nye SSD'en, og så sender du den gamle i retur, no problem".

Det ga Multicom en ekstra fjær i hatten hos meg.

De gangene jeg har vært i kontakt med salgsavdelingen eller teknisk avdelig hos Multicom for svar på spørsmål, har jeg også fått rask og fin oppfølging, både på telefon og mail. Så det er min erfaring med Multicom.

 

Men det er en ting du bør være obs på når du bestiller en av de selvkonfigurerte maskinene fra Multicom; Det kan ta lengre tid enn du kanskje ventet før du faktisk har maskinen i hus. Når man bestiller en fiks ferdig laptop, er det jo greit: enten har forhandleren maskinen på lager og klar til forsendelse, eller så har de det ikke.

Når det gjelder en av disse Multicom-laptopene, så skal de ikke bare ha basisen (chassiset) klar, de må også ha alt av hardware som du selv har bestillt som valg, på lager og klart for montering. Det er verre. Råd: Hold jevnlig kontakt med Multicom for å høre hvordan alt står til, slik at du ikke går og venter og venter, og irriterer deg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er veldig sant. I tillegg synes jeg personlig vifteopplegget bak er ganske harry, men sånn ellers er det den jo veldig bra når det kommer til spesifikasjoner.

 

Selv sikler jeg litt på denne: http://www.komplett....ku=745733#extra Gleder meg til norske anmeldelser, disse Ivy Bridge maskinene er jo ganske nye enda :)

Helt enig, viftesystemet ser veldig harry ut. men det er sikkert effektivt når du trenger mye luft til å kjøle ned under tung belasting. Asus er jo kjent for å ha gode luftesystemer i hvert fall på g53sx modellen om jeg ikke tar helt feil. Et godt valg for en som er ute etter en grei gamer-pc.

 

Har også sett litt på samsungen, stilig pc :)

Sant, søker opp skjermkortet (gt 650m) hver dag for å se om det har kommet noen anmeldelser eller om det er noen som har lagt ut video på youtube. Er spent på ytelsene, men ut i fra hva jeg har lest på http://www.notebookc...0M.71887.0.html

så skal jo både gt 650 og gt 640 kortet prestere ganske bra spillmessig. kommer litt ann på om det er en DDR3 eller en DDR5 versjon. Men blir spennende og jeg gleder meg til jeg får min nye pc for den jeg har nå klarer så vidt å kjøre css på laveste grafikk :)

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

GT 650M i DDR5 versjon skal ha ytelse som er svært nær ytelsen på GTX 560M, så du kan vel se om du finner anmeldelser av bærbare med det kortet i stedet.

Ja har sett på det kortet og det skal visst prestere ganske bra, men nå er pc-en bestilt :) har snakket med multicom og de hadde bare en igjen, så jeg kan regne med å få den om et par uker :) gleder meg som en liten unge. Dette er spesifikasjonene:
  • 15.6" Full HD LED 1920x1080 - matt skjerm
  • GeForce GT 650 skjermkort med 1GB GDDR5 minne, nVidia PhysX og CUDA støtte
  • i7-3720QM 2,6-3,6GHz
  • 8 GB 1600MHz ram
  • Intel SSD 520 120GB

Tror dette kan bli en grei kraftpakke :)

Endret av sunnySR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...