Gå til innhold

Rot mellom SuSE og Win XP, hjelp....??

Anbefalte innlegg

Jeg stresser med å få til SuSE 8.2 (som den n00ben jeg er :shrug:, prøvd Linux i noen dager nå :wink: ) men når jeg installerer SuSE krasjer win booten, og når jeg installerer win krasjer SuSE....

Jeg har prøvd å installere win først 3-4 ganger nå, for så å installere SuSE etterpå(som jeg har hørt er best...?), og omvendt 2 ganger.... Men hver gang krasjer det første systemet: Når jeg booter får jeg opp meldingen; "Feil under oppstart av opperativsystemet"

Men det fungerer helt fint med det siste OSet(installert).

Jeg lurer på om problemet ligger i at jeg har 2 fysiske partisjoner: med 2 deler på hda og 1 på hdb..

hda: WDC 120Gb primary w/slave hda 1: 25Gb, og hda 2: 95Gb.

hdb: Matrox 160Gb slave 1 partisjon.

Er det prob med 2 fysiske partisjoner?

Skulle gjærne ha kastet win langt ut vinduet!, men jeg sliter med lyd drivere og 3Dkort. :-?

Så jeg går for en dualboot, men jeg kunne godt tenke meg å bare ha 1 hd koblet i om gangen :roll: men hva skjer om jeg installerer SuSE fra hd fra primary c:,eller d:, og fjærner denne etterpå?? Blir det da krøll med bootingen?

Foresten, noen som vet hvor jeg kan få tak i drivere for creative soundblaster 2? Jeg var inne på nettsiden, men på driversiden kom det ikkje reultat på Linux driveren her :(

:woot: Takk for alle svar! :woot:

Har brukt et snodig OS siden 3.1, og MS-DOS når jeg var 3-4år :p

Deilig med noen konsoller igjen :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal virke med redhat, vet ikke hvordan d er med suse.

Innstaller XP på vanlig måte. Innstaller så suse, men i stedet for å installere oppstartslaster i /dev/hda hvor MBR (Master Boot Record) er plassert, velger du å installere oppstartslasteren i første sektor i oppstartspartisjonen, for eksempel /dev/hda1 eller /dev/hdb1 (vet ikke hvilken partisjon du vil ha linux på). Husk å lage oppstartsdiskett!!!

Når suse er installert, starter du maskinen på nytt for å bekrefte at maskinen starte XP. Har du problemer her må du kanskje installere xp på nytt.

Virker windows feilfritt, starter du maskinen på nytt med linux oppstartsdisketten. Logg inn som root på en av de virtuelle konsollene (f.eks. ctrl-alt F1). Når du er inne som systemadministrator, kopierer du oppstartssektoren fra linux-root-partisjonen. Hvis root-partisjonen er satt opp på /dev/hdb1, blir kommandoen:

dd if=/dev/hdb1 of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

Hvis denne filen er over 512 bytes, har du gjort noe feil eller d er noe galt med root partisjonen din. Hvis du ikke har montert windows-diskene dine, må filen bootsect.lnx kopieres ut på en windows diskett. Det gjør du enkelt med Mtools kommandoen mcopy.

mcopy /bootsect.lnx a:

Hvis du ikke har installer Mtools pakken, kan du montere disken med:

mount - t msdos /dev/fd0 /mnt

cp /bootsect.lnx /mnt

umount /mnt

Ta nå disketten ut og start XP. Logg inn som administrator og kopier inn bootsect.lnx til C:.

copy a:bootsect.lnx c:

I windows har c:boot.ini omtrent samme funskjon som /etc/lilo.conf har i linux. Denne filen har attributtene System, Hidden og Read. Disse fjerner vi med:

attrib -s -h -r c:boot.ini

Lag en sikkerhetskopi:

copy c:boot.ini c:boot.000

I notepad oppdaterer du siste linje med:

C:bootsect.lnx="Linux"

Lagre filen, så setter du attributtene tilbake med:

attrib +s +h +r c:boot.ini

Start så maskinen på ny, så skal d komme opp "Please select the operating system to start:" osv.

Husk at hver gang du gjør endringer i linux-boot sektoren må den oppdaterte bootsect.lnx overføres til windows-partisjonen. Hvis du f.eks. oppdaterer kjernen må du huske å oppdatere denne.

Ble veldig mye dette, men jeg var så godt i gang. Si ifra hvordan d går, for jeg skal sette opp samme systemet!

Lenke til kommentar

For fremtiden er dette en grei måte å gjøre det på:

1) Installer Win

2) Installer GNU/Linux, GRUB som bootloader, plassert i MBR på første disk.

3) Konfigurer GRUB. Følgende legger du til for å boote Windows:

title Windows XP Professional

root (hdX,Y)

chainloader +1

Der X og Y indikerer hhv. disken og partisjonen der Windows ligger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...