Benjamin Horne Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Hei, etter lang tid, fordi det virket så skummelt og variert, har jeg endelig tenkt å bli med på PC-gamingen, og trenger deres ekspertise. Jeg skal ikke ha det beste langt derifra, har tenkt å starte på et visst nivå slik at når jeg prøver å overklokke de forskjellige komponentene blir det ikke altfor dyrt. Så, etter å ha sett rundt og vurdert å bygge selv har jeg tildels bestemt meg for å kjøpe en "ferdig" pc, og så oppgradere til en senere tid utifra den. Men, som sagt trenger jeg hjelp. Jeg har sett litt på denne: http://tinyurl.com/ccp6jk8 Jeg er klar over at det ikke er det beste, men vil dere si at den totale pakken er verdt det, eller vil det være smartere å kjøpe hver del for seg, identiske eller nyere og bedre? Om jeg kjøper den pc-en, har jeg tenkt å oppgradere hovedkort og prosessor, helst til en Intel 2500K kanskje? Beklager at innlegget ble så langt men jeg håper at min detaljerte tekst hjelper til å gi meg råd. Takk Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Det er en del for pengene siden det er med en skjerm, men jeg ville nok heller funnet noe annet i stedet for å kjøpe denne og bytte ut HK og CPU. Se heller et en brukt maskin med litt kraftigere CPU og GPU som du kan ha et års tid, for så¨å oppgradere da om du føler det er nødvendig. -Deluze 1 Lenke til kommentar
Benjamin Horne Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Hjertelig takk for svar. Men om jeg så skulle ha kjøpt fra den annonsen, har du oppfatningen om at jeg ville ha kunne kjørt en 2500K og la oss si en AMD 7850 eller GTX670 til en senere tid på det hovedkortet, eller er det for tafatt? Og er GPU-en fra annonsen den samme som den her? http://www.hardware.no/artikler/asus-geforce-gtx-560-directcuii-top/98128 Syns det var en annen klokke hastighet? Beklager at det så mange spørsmål, vil bare lære mest mulig. Og dette forumet her samt andre er til stor hjelp! Endret 12. mai 2012 av Benjamin Horne Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Du skal være god for å montere en Intel prosessor, på ett hovedkort med en AMD sokkel. 2 Lenke til kommentar
Benjamin Horne Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Aha, ja ser man der . Takker for hjelpen. Men denne her http://www.finn.no/f...nnkode=34770410 er den noe å satse på? Eller burde jeg ta meg selv i nakken og bygge opp en pc fra bunnen av, i så fall, om du mener det, har du noen anbefalinger, til rundt 6500-7000, eksludert PC skjerm, om budsjettet er "for lite"? Håper på svar, og takk igjen. Dere svarer jammen meg fort! Endret 12. mai 2012 av Benjamin Horne Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Vil anbefale å bygge selv, du kan få en topp maskin idag til rundt 10k som vil holde i flere år fremover. Når det gjelder å kjøpe gammalt ræl å starte å oppgradere deler ett par ganger i året vil du totalt sett bruke mye mer tid å penger å det kan til tider være relativt frustrerende å få eldre deler til å yte optimalt med det nye man har gått til innkjøp av. Om du har penger å bruke legg heller dem i en skikkelig maskin som vil holde i flere år, dog kommer du også langt for 6-7k idag. Hvilke spill er det hovedsaklig du ønsker å spille? hvor mye vil du bruke? 1 Lenke til kommentar
Benjamin Horne Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Takk for tilbakemeldingen. Nei altså, jeg spiller veldig mange forskjellige spill, vil helst ha et oppsett som kan klare å kjøre nylig utgitte og fremtidige greit, (veit at dette involverer oppgraderinger). Beklager om det blir for vagt, men altså jeg er ikke den typen som krever 60 FPS konstant eller ingenting, så la oss si 35-40 fordelt på moderne spill. Må unnskylde igjen om spørsmålene/kravene mine er enten naive eller lignende. Men la oss si at jeg skulle kjøpe fra bunnen av, og helst da med Intels 2500K prosessor, har du noen anbefalinger til komponenter eksludert pc-skjerm til 6-7K? Takker igjen. Endret 12. mai 2012 av Benjamin Horne Lenke til kommentar
vodkish Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Dette er hva jeg ville gått for. OS er ikke med i prisen. hvis du trenger f.eks mus+tastatur så bare velger du tastatur til 50 kroner og mus til 100 kroner 1 Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Du kan for all del kjøre ett HD7850 som har mest bang for the buck, ellers i5 2500k 8GB med 1600mhz minne (corsair eller kingston). Er ikke dumt å investere i SSD heller men det vil ikke gi deg noen raskere spill pc men vil minke tiden du bruker på lasting av spill/maps/windows/programmer o.l Kommer tilbake med ett oppsett til deg senere. Når det gjelder oppgradering er det skjeldent vits å tenke at du skal oppdatere hardware etter hvert, kanskje med unntak av skjermkort. Det er oftest best å spare ett par tusenlapper ekstra først å kjøpe kvalitetskomponenter du ikke vil behøve å oppgradere på en stund. Når det gjelder lønnsomhet ville jeg heller valgt å bruke 9-10k på en pc hvert 4. år foran å kjøpe noe som er allerede er utdatert til 6k som du i løpet av disse 4 årene kommer til å bruke rundt 6-7k ekstra på å oppgradere 1 Lenke til kommentar
Spudgun Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Fjern skjermen invester i bedre kabinett og psu, ellers vil vodkish sitt oppsett fungere i lang tid. Kan anbefale corsair 500r, nøytralt kabinett med meget gode kjøleegenskaper, lett å bygge i å smarte løsninger for kabelrydding. Kabinett er og forblir uansett alltid en smakssak så her burde du først å fremst se etter ett design du liker. PSU ville jeg gått for en 750W kvalitets psu, f.eks denne http://www.dustinhome.no/product/5010375014/xfx-xxx-edition-750w-modular/#intcmp=searchProvider_dacsa Fordelen med å gå for kabinett/psu av kvalitet er at du kan bruke dette om igjen neste gang du skal bygge pc, det vil sånn sett være en engangsinvestering. 750w sikrer at du er fremtidssikret med tanke på sli/crossfire, flere harddisker, overklokking o.l 1 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Oppsettet til vodkish er en god start synes jeg, med mye maskin for pengene. Selv hadde jeg nok justert opp kabinettet til et miditower (Define R3 ville vært valget mitt til ca 699,-), så kan heller andre oppgraderinger komme naturlig senere. -Deluze 1 Lenke til kommentar
Benjamin Horne Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Tusen hjertelig takk alle sammen for hjelpen. Veit at jeg har takket mye i denne tråden, men det har virkelig vært hyggelig å få så mye hjelp. Tror jeg går utifra builden din vodkish, og ser hva jeg kan legge til eller lignende, det her hjalp meg masse! Ikke sarkastisk altså, hehe, høres kanskje litt sånn ut på internett. Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Alternativt hvis du ser på ca. 10.000,- (kan bytte ut etter hvilken kraft du måtte ønske) Min gjesteliste: Intel Core i7 3770K (Antall: 1, Pris: 2439,-) Gigabyte GA-Z68XP-UD3P (Antall: 1, Pris: 1092,-) Crucial DDR3 BallistiX Tactical 1600 8GB Tracer (Antall: 1, Pris: 499,-) Corsair TX650M 650W (Antall: 1, Pris: 750,-) Cooler Master CM 690 II Advanced (Antall: 1, Pris: 629,-) Philips 273E3LHSB (Antall: 1, Pris: 1795,-) Plextor PX-L890SA (Antall: 1, Pris: 295,-) Samsung Spinpoint F3 500 GB (Antall: 1, Pris: 615,-) Gigabyte GeForce GTX 570 OC 1280MB (Antall: 1, Pris: 2799,-) 1 Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) 1. Du tjener ingenting i spill ved å gå for i7. 2. GTX 570 er ikke et godt valg i dag. Utover det er det bra at du har fått hjelp, TS. Den svakeste komponenten i oppsettet til vodkish (med tanke på at dette er en spillrigg) er skjermkortet. Når det er sagt må jeg nesten skyte inn at det kortet er en del bedre enn hva jeg selv sitter på i dag, og det er ikke mange titlene som det har problemer med (mitt altså). Så det jeg skal frem til er at det blir skjermkortet du kommer til å få behov for å oppgradere først. Hvis du tenker at du har lyst til å endre på noe/spytte i litt(!) mer penger er det PSU og kabinett jeg ville ha gjort noe med. -Deluze Edit: Og om du skulle lure på noe om selve byggeprosessen når delene er på plass er det bare å ta kontakt på PM Endret 12. mai 2012 av Deluze Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 2. GTX 570 er ikke et godt valg i dag. Han sa han trengte ikke det aller beste - så¨da er 570 et fornuftig valg. For min del må han gjerne kjøpe 2 stk. 690. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 2. GTX 570 er ikke et godt valg i dag. Han sa han trengte ikke det aller beste - så¨da er 570 et fornuftig valg. For min del må han gjerne kjøpe 2 stk. 690. Nei, GTX 570 er ikke ett fornuftig valg, HD 7870 er bedre på alle måter. Lenke til kommentar
Benjamin Horne Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Hei igjen. Jeg kom over denne annonsen på FINN: http://tinyurl.com/bq6emrc og lurte på om det var en god løsning om jeg da byttet hovedkort til det som var anbefalt, og en i5 prosessor? Siden jeg da stod igjen med en bedre skjerm og et bedre skjermkort til så og si den samme prisen? 7K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå