Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva har man krav på ved samlivsbrudd? Egenkapital ved boligkjøp mm.

Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Dette er jo en klassiker, men med komplikasjoner. Jeg og min samboer gjorde det slutt, og vi hadde en leilighet vi eide sammen. På papiret 1/2 eierandel hver.

Ved kjøpet så gikk jeg inn med en egenkapital på ca. 180 000,- og hun 0,-.

Vi avtalte aldri at jeg eide mer av leiligheten enn henne.

Når det nå ble slutt og leiligheten solgt, mente jeg at det var naturlig at de pengene jeg gikk inn med ved kjøp (180 000,-) burde ha vokst noe, da leiligheten tross alt har steget ca. 20% i verdi. Dette mener hun er feil.

Lurer på hva som er fasit her? Finnes det noe brukbar rettspraksis på enten mitt svar, eller hennes?

Fant jo dette dokumentet, hvor det står en del om vederlagskrav, og lurer på om dette er noe innenfor hva dette temaet gjelder? http://www.jussbuss.no/files/File/Sambo-ksi%20ENDELIG.pdf

Videre så har det vært spørsmål om hvorvidt jeg skal få utbetalt verdien for alle hvitevarene som jeg i sin helhet har kjøpt inn, og som nå ble solgt med leiligheten?

Samme med oppussing av et soverom som jeg i sin helhet har betalt.

Og til slutt, vi var enige om å dele de månedlige kostnadene halvt om halvt, og det viser seg nå at hun har betalt litt for lite (felleskostnader, renter, internett, tv og strøm). Kan jeg kreve dette tilbake nå i ettertid?

Setter kjempepris på om noen kan peke meg i rett retning for hva som er rett/galt her. Synsing trenger jeg ikke (vet at slike tråder kan skli ut i ren synsing, og det hjelper ikke her).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fastslåelsen av om det foreligger sameie og eventuell fastsettelse av sameiebrøk avhenger av mer enn særmidler og hvem som har kjøpt hva -- det handler også om hvordan inntektsforholdene har vært mellom dere to (hvem har tjent mest?) og hva dere har gjort (har den ene primært vært mer yrkesaktiv mens den andre har vært hjemme?).

Generelt sett, hvis du har skutt inn 10 % av boligens verdi eller mer fra dine særmidler (midler du tok med deg fra før samlivet ble etablert) vil dette gi seg utslag i at du får en høyere andel i sameiet (60/40).

At den ene parten har pusset opp boligen kan gi seg utslag i en endret sameierbrøk eller et vederlagskrav - men vanligvis vil det ikke gjøre det, fordi den ene partens oppussing blir oppveiet av at den andre parten tilrettelegger for dette ved annet hjemmearbeid eller yrkesarbeid.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at selv om det står i skjøtet at vi eier 50/50, så er det ikke dermed sagt at overskuddet skal fordeles 50/50? Jeg har jo skutt inn i overkant av 10% av kjøpesummen, men skjøtet ble fortsatt satt til 50/50.

Det er helt klart jeg som har tjent mest. Jeg hat hatt eget firma og har tjent ca 500 000,- i året, mens hun har vært student. Jeg har og holdt husholdningen med bil.

Denne oppussingen er vel såpass liten, at det ikke er noe å snakke om sånn sett. Eneste jeg ønsker der er tilbakebetaling av halve utgiften.

Lenke til kommentar

Nei er vel det som var dumt gjort av meg!

Var aldri snakk om noe sånnt da vi kjøpte. Jeg gikk inn med egenkapital (da jeg var den eneste med penger). Skjøtet var ferdig utfyllt på 50/50 og det var ikke snakk om noe annet da. Så slik ble det bare..

Lenke til kommentar

Vel, skjøtet trenger ikke være avgjørende. Det vesentlige er hva dere har avtalt. Hvis det var meningen at du skulle eie mer enn 50%, så gjør du det. Alternativet er at den ekstra egenkapitalen var ment å være en gave til din samboer. Problemet blir da å bevise hva dere mente når dere kjøpte.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg gidder å gå til advokat for å krangle på dette. Kan jo gjerne bare resultere i at jeg taper penger.

Jeg får ut de pengene jeg gikk inn med, men da bare det beløpet jeg gikk inn med, ingen verdiøkning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...