Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] GTX 680 - The driver has stopped working and has been recovered


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har nå spart ei stund å bestilte for et par dager siden mitt som kan sis første top of the line kort, et Gainward GTX 680 Phantom 2gb kort.

 

Ok så jeg mekka opp alt, satte i det nye kortet startet å reformatere PCen som jeg ikke har gjort på lenge.

 

Nå skal det startes fresh i en helt ny verden med grafikk!

 

 

tenkte nå iallefall jeg. Det tenkte jeg helt til jeg hadde installert windows og boota inn i systemet.

 

Starta å update windows, oppdaterte skjermdriveren som var den seneste som var blitt realesed fra Nvidia. tenkte at dette skal bli digg!

 

Jeg tenkte at jeg skulle kjøre opplevelses indexen, bare for å se at for første gang i mitt liv så er grafikk osv på 7.9. Den starta å kjøre, kom til skjermkort delen, så poppa "Driver has stopped working and has been recovered" Dette kom både når den kjørte Direct3D og på Windows aero funksjonen.

 

Så det ble snevre 2.0 og 5.9 score gitt...

 

Jeg tenkte at dette er standard som før, driverene er buggy pga nytt kort osv, så selv om alt var hely nytt installert tenkte jeg bare å være sikker, kjørte reg clean og rydda bort alt som heter nvidia drivere på maskinen, satte inn driver CDen som følgte med, riktig nok en eldre versjon driver, men installerte den. Nå får jeg 7.1 på begge i score, til å være et 680 kort er det fortsatt langt fra korrekt. men denne gangen ble det ingen errors.

 

Så mitt spørsmål er følgende.

 

Vis en driver er utdatert kan scoren bli påvirket av dette i en så drastisk grad som over?

 

 

ok moving on fra opplevelses indexen og errors som starter der så tenkte jeg at BF3 ville se aldeles nydelig ut i forhold til hva jeg før var vandt med.

 

Startet BF3. alt ok, satte instillingene på maksimalt av maksimale som går, 90FPS fremdeles på en 27" 1080p, awesome som det ser ut, og for en flyt i spillet!

 

men etter 30 sekund så fryser spillet bare, CTD og fryser, må restarte, men det skjer bare om og om igjen. jeg kan banne på at dette er pga driverene, men driverene virker og være sketchy de også.

 

jeg er fullt klar over at kortet kjører på PCI 2.0 fordi jeg ikke har prossesor som støtter 3.0 enda.

 

Full PC specs er:

 

Intel i5-2500k 3.3ghz

16gb corsair dominator 1600hz ram

1x samsung 256 830series ssd med OS og essensielle drivere + program

1x 2tb standard lagrings disk

Corsair PSU AX850

 

Kortet får nok strøm, all clockspeed er OK, temp OK, sjekket og monitorert med GPU-Z, til nå har jeg prøvd Skyrim og BF3, skyrim kjørte uten problemer, BF3 krasjer, opplevelses indexen klasser bare kortet til 7.1.

 

 

Beklager aller skriveleifre, jeg jobber selv som en IT support teknikker men når det blir 24\7 og D3 rett over helga som jeg har tatt meg ferie til, så kommer jeg hjem til slide problemer som dette så er frustrasjonen stor sett der, håper noen andre vet noe jeg ikke vet og kan hjelpe meg med å tenke på ting som jeg ikke kommer på =)

 

 

~~

Kez

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er utrolig mange variabler som kan påvirket dette. Alt fra en defekt GTX 680, noen innstillinger i BIOS, ustabil CPU, ustabil PSU, noen problemet med MOBO + GPU, kanskje det trengs en oppdatering av BIOS helt til selve OSen. Kanskje en reinstall av Windows 7 kan løse problemet, kanskje ikke.

 

Har du forsøkt med et annet skjermkort? Har du overklokket CPUen? Har du i det hele tatt rørt BIOSen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt gamle gtx 580 hadde det problemet, fordi stock spenning som ble satt på kortet ikke var høy nok. Tror gpu chipen var et mandagsprodukt. Om du har det samme problemet som meg, er det bare å sende kortet inn igjen til der du kjøpte det, så får du et nytt tilbake.

 

Men bør nok feilsøke litt mer, så du kan utelukke andre problemer. Hva slags gpu brukte du før? Har du forandret på noe komponenter før du kjøpte inn 680 kortet?

Lenke til kommentar

@ Symmetrical: Jeg satte kortet inn i en helt ny installasjon av windows, Bios sjekket jeg bare og det skal være OK, ingeting jeg la merke til iallefall som var problematiskt.

 

@sammye83: Jeg hadde et GTX560 kort før, ingeting er forandret fra da jeg hadde det til jeg satte inn det nye, jeg satte det inn i går.

 

Akkuratt nå tenkte jeg å teste Crysis kjapt for å set hvordan det er der.

 

vil eventuelle tester på 3dmark osv kunne avdekke om det er faults?

 

 

Glemte å nevne at Hovedkortet er et Asus Gene V mini atx kort (z68), det har 2x 3.0 pci 16x men det blir ikke brukt 3.0 ettersom processoren ikke er kompatible med dette og setter det til 2.0. ville jeg iallefall tro

Lenke til kommentar

Symmetrical nevner mange variabler som bør sjekkes, dog det enkleste i en slik situasjon er faktisk å ta med skjermkortet til en annen datamaskin og teste det der.

Et Nvidia 680 skal dra maks 200W så de fleste venner som har en Psu på 500 til 600W av ok kvalitet bør få testet dette kortet.

 

Forhåpentligvis så er du også av riktig polaritet? Som kvinne har man en - Pol og da bør man ha det antistatiske armbåndet som regel på venstre hånd og jordet riktig.

 

Edit : Siste linje er selvsagt en spøk he he!

 

Kom på noe :

 

1 Ble forrige driver fjernet 100% før du la inn den nye? Kan være lurt å fjerne driveren grundig, dette kan du gjøre selvsagt selv om du nå har 680 kortet inne i pcen. Eventuelt bruk et program som rengjør registeret også for alle spor av Nvidia 580 kortet.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er spenning som er for lav på kortet, så vil det feile i samtlige spill og bench programmer. Tok mellom 5-15 min før kortet jeg hadde feila. Test med spill, 3dmark11 og unigine heaven. Om du får driver feil, så er det nok skjermkortet som ikke er helt frisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå inn på BIOS og trykk f5 for å resette innstillingene tilbake til standard. Om minnehastigheten i BIOS står på 1600mhz kan det være det er det som får skjermdriveren til å kutte. Dette skjer meg hver eneste gang jeg prøver å sette minnehastigheten til de oppgitte 1600 på mine Dominator.

 

Vet ikke hvorfor, men irriterende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Malvado: hehe ja jeg bruker alltid antistatisk bånd når jeg holder på. Jeg rensket ut alt av gammel driver før jeg nedgraderte den for å teste.

 

Jeg kjørte dog nettopp igjennom 3Dmark11 kjapt, fikk Driver has stopped responding and has recovered.

 

Så kjørte jeg kjapt opp Crysis Warhead, samme error der.

 

Starter for meg å virke som jeg har fått et mandagskort kanskje

 

Edit: Skal sette ned til 1300 igjen som tom sier å prøve dette :)

Endret av Kezha
Lenke til kommentar

@ Overklokking, jeg er den typen person som heller liker å betale mer evt en overklokking om så kommer hehe, så ingeting er overklokka bortsett fra 680 kortet som kommer litt klokka :)

 

Har nå testa kjapt i en annen PC, samme der, + jeg har sjekka bios settings som foreslått, fremdels det samme :\

Lenke til kommentar

Update:

 

MEN jeg har sitti nå og lekt litt frem og tilbake med driverene, nå har jeg klart å få opplevelsesindexen til å registrere kortet med 7.9, ikke at dette betyr så utrolig mye enda, har tross alt ikke fått gjort noen tester, standby så skal jeg se hva som skjer :)

 

Desverre en kort levd lykke :p problemet vedvarer :\

Endret av Kezha
Lenke til kommentar

Om problemet vedvarer og du har allerede testet i en annen pc vil jeg nok påstå at kortet ikke fungerer som det skal.

Man skal maks ha behov for å plugge det inn, legge inn siste driver og vips så skal det fungere ut av boks (joda, man bør ha kompatibel hardware også, men det har du).

Lenke til kommentar

hehe ja, får nok ta kontakt med komplett på mandags morgen :) håper inderlig utrolig på at det kommer til å gå slik at jeg har alt gående på tirsdag.

 

Kommer muligens til å gå ned et hakk til GTX670 som på papir og tester er få % unna 680.

 

 

Takker for tips og hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg har fått denne feilmeldingen på mitt 560ti 448, det skjedde etter jeg oppdaterte til nyeste driver for et par uker siden.

 

Noe som kan bety at skjermkortet ditt har problemer eller at det er driveren.

Om du kunne bytte tilbake til den eldre driveren og den sørget for at alt fungerer igjen så er det driveren.

 

Sånn sett så er det alltid lurt å prøve flere drivere , just in case.

Lenke til kommentar

Hei alle sammen

 

Jeg har stort sett samme problem som trådstarter med samme skjermkort (Gainward GTX 680 Phantom 2GB). Full spec på pc:

 

Intel i7-3770k (Ivy Bridge) 3.5ghz

ASUS P8Z77-V LE hovedkort, BIOS 0512

16gb corsair dominator 1600hz ram

1x samsung 512GB 830series ssd med Win7 64bit

Gainward GTX 680 Phantom 2GB

Corsair PSU AX850

 

Jeg opplever mye av de samme symptomene som trådstarter, men kanskje ikke like ille. For meg fungerer alt av spill over lengre tid, og har heller ikke problemer med windows indexen. Jeg har derimot problemer med å komme gjennom 3DMark 11 og Unigine Heaven. Begge disse kræsjer med "Driver has stopped responding and has been recovered" evt får jeg bare svart skjerm og må restarte PC.

 

Har debugget mye og kommet frem til at det som skjer er at denne filen feiler (ved hjelp av Windows Debug Tool): nvlddmkm.sys.

Det virker som om dette er ett veldig stort problem for mange, faktisk så mye at det er opprettet en egen side for problemet: www.nvlddmkm.com

 

Jeg har prøvd med drivere på CD som følgte med, samt beta driver 301.24 og 301.40. Ingen bedring. Nå skal det sies at R300 serien med drivere fra Nvidia er helt nye til 600 serien med skjermkort, så jeg har vel egentlig slått meg til ro med at det nok er driverproblemer og ikke selve skjermkortet som er feil. Jeg kan nevne at jeg tok ut skjermkortet og satte det inn i min 3 år gamle gaming PC og der fikk jeg akkurat samme problem (med de samme driverene jeg nevnte over). Prøvde og å sette inn mitt gamle AMD skjermkort (Radeon 4870x2) i den nye PC'en, og da funket Unigine Heaven helt fint (3DMark11 funket ikke på ett DX10 kort så det fikk jeg ikke testet). Satte jeg tilbake GTX680 kortet i den nye pc'en så var problemene tilbake. Som sagt får jeg disse kun i benchmark programmene og ikke i spill, så jeg kan leve med dette foreløpig. Men min konklusjon er at det er noget premature drivere.

 

Noen andre som har gjort noen andre funn? Innspill til ting som kan prøves? Det kan jo såklart være kortet i seg selv, men litt rart at flere skal ha defekte kort fra samme produsent?

 

EDIT: TYPO

Endret av astensland
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...