Bolson Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Nå er det vel ikke akkurat heller noen grunn til å ha "sprek bil" i Norge med de latterlige fartsgrensene vi har. Bortsett fra skrytefaktoren da selvsagt, hvis du er så materialistisk Faktisk svært få land det er grunn til å ha sprek bil i. De fleste har faktisk latterlige fartsgrenser om man tenker sånn. Wikipedia gir en god oversikt. Maks 100 - 130 km/t er normen for motorveier - unntaket er Tyskland. 70 - 90 er normen for vanlige veier, og 40 - 60 tettbygde strøk. 1 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Nettopp, og fartsgrensen er ikke noen grunn til ikke å ha sprek bil. Sprek og moro bil går på kjøreglede, det er det noen folk som setter pris på.. De vil gjerne ha noe annet enn en Avensis, eller Passat... Skandale hele avgiftssystemet. 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det finnes da biler som er morro og har enorm kjøreglede uten enorm motor. F.eks en BMW 118d Sportline. To artigste bilene jeg har hatt i mitt liv var en Mini Cooper S (1,3 liter) og en MG Midget mkIII (også 1,3) liter. Ekstremt mye kjøreglede for lite penger. PS! Jeg setter pris på mange ting som er dyrt og avgiftsbelastet - det er mye snakk om prioriteringer. 1 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Enkelte mennesker mener at de har rett til å bestemme hva andre mennesker trenger og straffe alle som ikke følger deres oppfatning av hva de trenger. Det er helt greit for dem at andre må betale avsindige avgifter på ting som disse formyndermenneskene mener de ikke trenger. Jeg vedder på at f.eks. Bolson forbruker mye rart som han ikke trenger. Derfor stemmer jeg for å innføre 300% beskatning på kaffe, sydenturer, mobiltelefoner, datamaskiner, sjokolade, TV-apparater og cirka 1 million andre ting som Bolson forbruker men ikke trenger. Liker ikke Bolson det? Det var jo synd, for jeg synes det er helt greit at han må betale 300% skatt på alt han ikke trenger. Han har f.eks. en haug med datamaskiner som trekker mye strøm og krever mye ressurser for å produsere. Og jeg synes det er helt greit at han må betale en vanvittig avgift på prosjektøren sin, for den synes jeg er unødvendig. 5 Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det finnes da biler som er morro og har enorm kjøreglede uten enorm motor. F.eks en BMW 118d Sportline. To artigste bilene jeg har hatt i mitt liv var en Mini Cooper S (1,3 liter) og en MG Midget mkIII (også 1,3) liter. Ekstremt mye kjøreglede for lite penger. PS! Jeg setter pris på mange ting som er dyrt og avgiftsbelastet - det er mye snakk om prioriteringer. Sier ikke annet, men jeg skulle gjerne hatt en 535i isteden for 520D.. Selvom 520D er en flott bil og full av kjøreglede den også. Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Og den neste iPhonen din får du vær så god betale 30 000 for, for den er i hvert fall fullstendig unødvendig luksus, den er forurensende å produsere, og arbeiderne jobber omtrent som slaver. Og det er greit for meg at du betaler såpass hvis du ikke takler å beholde den gamle telefonen et par år til. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) @Skatteflyktning: Det er et faktum at vi har noe eldre bilpark enn resten av Europa, unntatt Finland, men vi er kjøper også i snitt dyrere biler (uten avgift beregnet) enn resten av Europa. derfor er det bare en myte at vi har dårligere biler. Merkelig, men det er ikke det inntrykket jeg får når jeg besøker gamlelandet. Ellers så viser all statistikk at når vi beregner prisjustert disponibel inntekt (både før og etter skatt) ligger Norge klart i det øverste sjiktet i Europa. Avhengig av hvordan man beregner så ligger vi på 1, 2 eller tredjeplass. Når det gjelder BNP pr innbygger ligger vi langt over resten av Europa.Hmm, kilde på prisjustert disponibel inntekt etter skatt?BNP er ikke relevant ettersom Staten bruker halvparten av de pengene ikke Ola og Kari, ei heller er den prisjustert. Det er nok i like stor grad prioriteringer og tradisjon som gjør at nordmenn spiser lite ute, ikke at man ikke har råd. Merkelig at denne "prioritering" endres når man forlater landet Endret 13. mai 2012 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Korriger meg om jeg tar feil, har bare hørt dette nevnt og derfor ingen kilder. Saab 9-5 2.0 turbo får redusert effekt ved inntak til Norge, og resultatet er høyere forbruk. Effekten kan økes ved å endre dyser/chip - noe staten i utgangspunktet vil ha 1.000,- per HK for at du gjør selv om det reduserer forbruket... Dersom det stemmer er det jo helt mot sin hensikt å i utgangspunktet redusere effekten ved inntak til Norge? Mulig det er Saab som velger å gjøre det for å kunne selge sine biler i en viss klasse, men uansett vil det peke tilbake på systemet som ikke er ved sine fulle fem. Nå selger kanskje ikke Saab så mye lenger, men men... Gode biler uansett. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Ser mer ut som staten prøver på å ta penger hvor enn det er mulig. Ikke engang for å nevne at de ønsker at alle skal kjøre samme bil. Slik går det når man bor i kommunistland. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det er ikke lenger mulig å ta med seg bil avgiftsfritt etter utenlandsopphold. Hadde det fortsatt vært slik hadde i hvert fall jeg eid bil nå! For mange år siden var grensen tre år, deretter økt til fem - før den ble fjernet. Nå er det kun alderen på selve bilen som teller, pluss de vanlige andre ting som vekt, effekt, forbruk etc. Derimot slipper man mer og mer av engangsavgiften desto eldre bilen er. Dersom den er over 30 år gammel betaler man en flat sum som nå er 3502kr. Dette er kjekt dersom man feks. er interessert i gamle klassiske amerikanske biler da disse bilene er over 30år.Men jeg regner med at man fortsatt må betale 24% moms på bilen, uansett hvor gammel den er. http://www.toll.no/t...&epslanguage=no Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Det er nok i like stor grad prioriteringer og tradisjon som gjør at nordmenn spiser lite ute, ikke at man ikke har råd. Merkelig at denne "prioritering" endres når man forlater landet Mener du det er rart at nordmenn spiser mye på restaurant når de er i utlandet? Når de stort sett bor på hotell uten kjøkken eller annen mulighet for å lage mat selv? Kjemperart. Det er ikke lenger mulig å ta med seg bil avgiftsfritt etter utenlandsopphold. Hadde det fortsatt vært slik hadde i hvert fall jeg eid bil nå! For mange år siden var grensen tre år, deretter økt til fem - før den ble fjernet. Nå er det kun alderen på selve bilen som teller, pluss de vanlige andre ting som vekt, effekt, forbruk etc. Derimot slipper man mer og mer av engangsavgiften desto eldre bilen er. Dersom den er over 30 år gammel betaler man en flat sum som nå er 3502kr. Dette er kjekt dersom man feks. er interessert i gamle klassiske amerikanske biler da disse bilene er over 30år. Men jeg regner med at man fortsatt må betale 24% moms på bilen, uansett hvor gammel den er. http://www.toll.no/t...&epslanguage=no Ja, derfor skrev jeg at det er alderen på bilen som teller. Moms må betales uansett, det er riktig. Men det gjelder ikke bare bil, heller. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Mener du det er rart at nordmenn spiser mye på restaurant når de er i utlandet? Når de stort sett bor på hotell uten kjøkken eller annen mulighet for å lage mat selv? Kjemperart. Nei, det merkelige er at det samme skjer når du fly(k)tter til utlandet. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Mener du det er rart at nordmenn spiser mye på restaurant når de er i utlandet? Når de stort sett bor på hotell uten kjøkken eller annen mulighet for å lage mat selv? Kjemperart. Nei, det merkelige er at det samme skjer når du fly(k)tter til utlandet. Sant. Pengene holder rett og slett lengre dersom man bor i "utlandet" (og da snakker jeg selvsagt om når pengene også er tjent i samme land) Lenke til kommentar
Nektard Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Les litt her: http://www.frp.no/filestore/faktaark_bilpolitikk.pdf Evt. her: http://www.frp.no/no/Vi_mener/ (bilpolitikk) Lenke til kommentar
Selle Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Korriger meg om jeg tar feil, har bare hørt dette nevnt og derfor ingen kilder. Saab 9-5 2.0 turbo får redusert effekt ved inntak til Norge, og resultatet er høyere forbruk. Effekten kan økes ved å endre dyser/chip - noe staten i utgangspunktet vil ha 1.000,- per HK for at du gjør selv om det reduserer forbruket... Dersom det stemmer er det jo helt mot sin hensikt å i utgangspunktet redusere effekten ved inntak til Norge? Mulig det er Saab som velger å gjøre det for å kunne selge sine biler i en viss klasse, men uansett vil det peke tilbake på systemet som ikke er ved sine fulle fem. Nå selger kanskje ikke Saab så mye lenger, men men... Gode biler uansett. Dette stemmer ikke om saab 9-5. 2.0Turbo har 150 HK samme hvor du bor, bortsett fra BioPower versjonen som kom i 2005 som har 180HK Enkelte produsenter har solgt biler med nedplomberte motorer som bare har vert tilgjengelige i land med høye avgifter som Norge og Sveits Når det kommer til chipping av bil og forbruk så kan chip i mange biler føre til lavere forbruk ved landeveiskjøring, men ved bykjøring vil nok de fleste bruke litt mer, for ikke å snakke om ved aktiv kjøring med mye gassing, da vil forbruket gå en del opp ved chip Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 16. mai 2012 Del Skrevet 16. mai 2012 Vil eigentleg berre sei at det er herleg med eit intellektuelt menneske som deg Bolson. Uten deg hadde denne tråden blitt "preaching to the choir". Veldig bra med ein person som både kan vise at dette er ikkje noko som er gjort av eit politisk parti. Og at ting ikkje er so gale som mange trur. I tillegg skriver du på ein ryddig og fin måte, uten å komme med påstander ut av det blå, om korleis du føler ting er. Men skriver om realiteten. Takk! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå