Verbal Hologram Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Er noe jeg alltid har lurt på, hvorfor er det slik at vi som bor i verdens rikeste land ofte kjører dålige biler? Ta deg en titt i sentrum ser en del bra biler, men også veldig mye søppel samt noe midt på treet. I USA kan de få kjøpe samme bilen til 1/3 av prisen. Andre biler betaler vi 4,5 ganger prisen i USA. Hvorfor er det slikt? Ville det ikke vært best for både selgerne at flere folk hadde råd til å kjøpe en bil, og for kjøperne som kan kjøre i noe annet enn en Toyota Corolla? Vi tjener mer enn folk i USA men ikke 4,5 ganger så mye gjennomsnittslig. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Det er ikke selgerene som setter prisen så høyt, de priser den så lavt som mulig, men det er de statlige avgiftene som utgjør over halvparten av prisen som ødelegger for oss. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Det har mye med at staten tar omtrent det bilen koster pluss litt til i avgifter. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 I USA kan de få kjøpe samme bilen til 1/3 av prisen. I Noreg tar staten 2/3 av prisen. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Og dette kan man ikke komme forbi uansett? Om man feks bor noen år i USA kjøper bil så tar med tilbake? Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Hvis det er snakk om en nyere bil må du betale engangsavgift for å få norske skilter på den. En bil med typisk amerikansk motor blir hardt straffet av det norske avgiftssytemet, så jeg tviler på at det lønner seg. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Man må med andre ord enten har lommen full av penger eller flytte for å kjøre en bra bil. Jaja, takk for svar. Lenke til kommentar
Holyashell Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Litt usikker her, men for en 10 års tid siden var jeg litt interessert i amcar, og i de kretsene var det noen biler som ble importert som en del av et flyttelass. Eieren måtte ha eid bilen en viss tid i USA, for så å flytte tilbake til Norge. Oppstandelsen rundt dette mener jeg var at denne typen import ble fjernet (les: avgiftsbelagt). Det beste alternativet du har i dag er å ha registrert bolig i Sverige, slik at du lovlig kan kjøre rundt med en svensk bil i Norge. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Nå er det ikke helt korrekt at staten tar like mye som bilen koster eller 2/3 av bilen. Det varierer på hvilken bil man vi ha. F.eks om man kjøper seg en Audi A3 til ca 340 000 så tar staten ca 67 000 i engangsavgift og 53 000 i moms, dvs ca 1/3 av bilprisen er avgifter til staten. Tilsvarende utrusta bil koster i Sverige ca 270 000 norske kroner (noen vi da argumentere at den bare koster ca 220 000 svenske kroner - men realiteten er at grunnprisen i Sverige er nesten uten ekstrautstyr så likt spesifisert blir den svenske prisen høyere enn ventet) En Opel Amphera Hybrid som koster litt over 400 000 - har knapt engangsavgift i det hele - bare mva. Men når man kommer til mange amerikanske biler med stor motor, svært høyt CO2 utslipp og vekt så blir historien en annen. En Corvette til ca 350 000 i USA får fort pris på 1,2 mill når den er ferdig avgiftsbelagt. Ellers er i realiteten en Toyota Corolla en langt bedre bil enn det meste amerikanerne kjører selv. Og så er det delvis en myte at man kjører "søppelbiler" i Norge. F.eks er gjennomsnittalderen på biler ikke så mye større i Norge enn f.eks i Sverige og Danmark. Amerikanske biler er faktisk eldre i gjennomsnitt - faktisk nesten et halvt år. Mange av de europeiske land som ligger langt lavere i alder på bilparken har også en viss annen sammensetning av bilparken. I Norge er relativt store biler (SUV, Cross-over) populært - mens det i mellom-Europa er svært populært med Golfklasse og mindre biler (lavere pris). Personlig er jeg av den formening at det norske avgiftssystemet er på mange måter svært lurt - i og med at man til stor del betaler for at man forurenser og forbruker olje (de negative effektene). Hadde langt flere land hatt et slikt avgiftssystem så hadde utviklingen av mer miljøvennlige biler skjedd mye raskere. For å forklare hvordan effekten er - om noen lager en el-bil med hjelpemotor (si ca 110 HK, 20 g/km CO2 og 1350 kg egenvekt) så vil den faktisk ha null avgift. 7 Lenke til kommentar
Timster Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Kort sagt har vi en sykelig bilhatende stat som straffer alle med annet enn strikkmotor dessverre. Det skal ikke være lønnsomt å kjøpe miljøvennlig bil og det skal straffe seg å kjøpe en morsom en. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Det er ikke lenger mulig å ta med seg bil avgiftsfritt etter utenlandsopphold. Hadde det fortsatt vært slik hadde i hvert fall jeg eid bil nå! For mange år siden var grensen tre år, deretter økt til fem - før den ble fjernet. Nå er det kun alderen på selve bilen som teller, pluss de vanlige andre ting som vekt, effekt, forbruk etc. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Hva hjelper det miljøet at Norge med en befolkning på 5 millioner fokuserer så mye på miljøvennlige biler når USA med sine 313 millioner ikke gjør det. Nå snakker jeg ikke om muskel biler, men for eksempel guttedrømmen til de fleste. En lamborghini. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-LAMBORGHINI-GALLARDO-E-GEAR-PEARL-YELLOW-w-BLACK-WHEELS-AND-YELLOW-CALIPERS-/110873339738?pt=US_Cars_Trucks&hash=item19d090e75a Cirka 550,000 nok, du kan sikkert få det enda billigere. Jeg forstår bare ikke hvordan den er dårligere å bruke enn en Hummer H2. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34532459 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Det er den neppe - en Hummer H2 har omtrent akkurat samme CO2 utslippet. Men det er også andre grunner til den enorme prisforskjellen enn bare avgift. En brukt H2 av 2004 modell koster i USA ca $ 20 000. Bare det gir en prisforskjell i Norge på 550 000 om man kunne importert de uten engangsavgift. Hummer H2 2004 ville kostet ca 150 000 i Norge, mot ca 700 000 for Gallardo. Så engangsavgiften (som vil være ca 570 000 for Gallardoen tilsvarer under 50 % av Gallardoen. H2 er også klasset som lett lastebil - noe som gir litt andre avgiftsberegninger (jevnt over langt lavere avgifter). Hadde du brukt en Corvette som sammneligning hadde vi endt med omtrent samme avgifter. I bruktmarkedet er også det en lite populær bil noe som påvirker prisen i Norge. Og om alle hadde brukt argumentet at når de fleste andre ikke fokuserer på miljøvennlige biler, så da trenger vi ikke så hadde det ikke skjedd mye. Ellers er det faktisk betydelig fokus på miljøvennlige biler i USA - Opel/GM Amphera er utviklet i USA samme gjelder Tesla. Tesla sin sportsbil er faktisk noe av det artigste jeg har kjørt. Har ingen problemer med å innrømme at avgiftnivået i Norge når det gjelder biler er i høyeste laget. Tror det godt kunne vært redusert med nærmere 50 % uten at miljøeffekten av avgiftssystemet hadde forsvunnet. Dvs. man bør redusere den delen av avgiftssystemet som bare har en skattemessig effekt - og legge primært vekt på det som har miljøeffekt. PS! Gallardo er like mye en muskelbil som Corvette og Mustang etter min mening. Endret 12. mai 2012 av Bolson 2 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Tror du har funnet opp ditt eget språk hvis du mener en Gallardo er en muskelbil 4 Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) I USA kan de få kjøpe samme bilen til 1/3 av prisen. I Noreg tar staten 2/3 av prisen. Ofte mye mer enn det også. Spesielt på motorsterke tunge biler. Dette skyldes mye på grunn av arbeiderpartiet, avgiftspartiet. Endret 13. mai 2012 av chevyz28 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Eksempel (fra opel.no) Opel Insignia Edition (1,4T) Pris 296 000 Avgifter 106 550 Pris uten avgiter 189 450 Opel Insignia OPC (2,8T AWD) Pris 968 000 Avgifter 605 555 Pris uten avgiter 362 445 Ytterligere kommentar er vel overflødig Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 De som kjøper (dyre) biler i Norge burde få personlig takkekort av staten, les Jens Stoltenberg. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Er noe jeg alltid har lurt på, hvorfor er det slik at vi som bor i verdens rikeste land ofte kjører dålige biler? Har du vurdert muligheten for at de som bor i ett land hvor de ikke har råd til å kjøpe brukbare biler, eller gå ut for å spise middag med ett glass vin eller øl til, muligens IKKE er blandt verdens rikeste på tross av hva deres politikere påstår? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Eksempel (fra opel.no) Opel Insignia Edition (1,4T) Pris 296 000 Avgifter 106 550 Pris uten avgiter 189 450 Opel Insignia OPC (2,8T AWD) Pris 968 000 Avgifter 605 555 Pris uten avgiter 362 445 Ytterligere kommentar er vel overflødig Du har et poeng - men da er det minst like interessant å se hva som medfører forskjellene. Forskjellene her er at den ene bilen slipper ut nesten dobbelt så mye CO2 og bruker nesten dobbelt så mye drivstoff. Av avgiftsforskjellene skyldes faktisk kr 185 000 større CO2 utslipp og kr 267 040 forskjell i motorstørrelse (som også er relatert til forbruk/utslipp). Man kan gjerne (og bør diskutere) størrelsen på disse - hva er det rette nivå. Skal CO2 tillegges større vekt på bekostning av motorstørrelse. Personlig mener jeg CO2 skal tillegges større vekt på bekostning av vekt og motorstørrelse. Og at man bør ha inn en faktor for drivstofforbruk. Ellers vil jeg påstå at ingen i Norge trenger en Insignia med 325 Hk (og 4 hjulstrekk). Den gir ingen merverdi når det gjelder trafikksikkerhet etc i forhold til en 2.0 CDTi 160HK (AWD) - 4X4 - som koster kr 447 900 og har en avgift på ca kr 200 000. At mange har lyst på biler med litt mer ekstreme ytelser - det er helt greitt - men da har jeg ingen problemer med at man må betale realtivt mye ekstra heller. @chevyz28: Engangsavgift har i Norge eksistert i en eller annen form siden 1955 - og således gjennom en lang rekke regjeringer. De siste 30-årene har vi hatt 13 år med borgelige regjeringer - og engangsavgiften har ikke blitt direkte redusert under noen av disse. Det som har skjedd er at man har endret fra en i hovedsak verdibasert avgift til en avgift basert på vekt, motorvolum og utslipp. I realiteten har det gjort små biler rimeligere og biler med stor motor dyrere. Verdibasert avgift som vi hadde tidligere gjorde også ekstrautstyr svært dyrt, noe dagens avgift ikke gjør. Så å beskylde Arbeiderpartiet for noe vi har hatt gjennom skiftende regjeringer viser total historieløshet. Tviler også på at en ny regjering vil redusere nivået nevneverdig. Det er mye som ikke er korrekt med dagens avgiftssystem - blant annet medfører vektelementet at en A3 med 170 HK dieselmotor får lavere avgift enn en Touran eller Q3 med samme motor (omtrent). Det selv om CO2 er realtivt likt. Det skiller faktisk 10 - 25 000 kr bare på vektdelen. Det gjør at biler med bedre plass faktisk får høyere avgift enn mindre biler selv om de forurenser omtrent likt. I tillegg tar ikke avgiftssystemet hensyn til transportkapasitet og sikkerhet. Dvs en småbil med reell plass til få og minimalt med bagasje (og som folksam sine undersøkelser viser er mindre sikker) får langt mindre avgift enn en familiebil/flerbruksbil. Enkelte mener derfor at avgiftsystemet burde vært lagt opp slik at man tar hensyn til reell transportkapasitet. Og så er jeg langt fra uenig i at den totale provenyen (dvs samla betalte engangsavgifter) bør reduseres betydelig - i dag ligger nivået på ca 60 mrd årlig for alle bilrelaterte avgifter. Ca 30 mrd er et mer korrekt nivå, og mer i samsvar med hva bilbruken koster samfunnet. Ellers er det artigt at vi i Norge tross engangsavgiften kjøper større og dyrere biler enn resten av Europa. Dyrere også uten engangsavgift. Nordmenn kjøper i snitt biler som koster 50 - 100 000 mer uten avgifter enn f.eks i Tyskland. Altså er det at vi kjører dårligere biler enn ellers i Europa faktisk bare en myte. De har jevnt over lavere snittalder - men langt større andel småbiler enn vi har. @Skatteflyktning: Det er et faktum at vi har noe eldre bilpark enn resten av Europa, unntatt Finland, men vi er kjøper også i snitt dyrere biler (uten avgift beregnet) enn resten av Europa. derfor er det bare en myte at vi har dårligere biler. Ellers så viser all statistikk at når vi beregner prisjustert disponibel inntekt (både før og etter skatt) ligger Norge klart i det øverste sjiktet i Europa. Avhengig av hvordan man beregner så ligger vi på 1, 2 eller tredjeplass. Når det gjelder BNP pr innbygger ligger vi langt over resten av Europa. Det er nok i like stor grad prioriteringer og tradisjon som gjør at nordmenn spiser lite ute, ikke at man ikke har råd. Endret 13. mai 2012 av Bolson 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 (endret) Nå er det vel ikke akkurat heller noen grunn til å ha "sprek bil" i Norge med de latterlige fartsgrensene vi har. Bortsett fra skrytefaktoren da selvsagt, hvis du er så materialistisk Endret 13. mai 2012 av TMB Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå