Demonican Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Heisann, har selv jobbet med reklamasjoner, men kan ikke huske å ha vært borti en sak som dette. Har nylig levert inn ipod'en min til reparasjon hos en apple forhandler, og så igjennom loggen for tidligere servicer, der ser jeg at jeg har tidligere levert inn øretelefonene som fulgte med 3 ganger tidligere for dårlig lyd, og dette har blitt fikset (de bestilte nye) hver gang, det spørsmålet mitt er, er om jeg kan kreve å heve kjøpet denne gangen, selv om selve ipod'en kun har blitt reparert denne siste gangen (fikk nettopp melding om at de bestilte en erstatningsenhet). Er det slik at jeg kan kreve heving av kjøp når det er noe som er relatert til produktet, svikter? Lenke til kommentar
genesis Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) http://forbrukerportalen.no/faq/1073635575.18"Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig."§30:http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#32 Endret 8. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Slik jeg forstår det har du vært innom 3 ganger tidligere for en ANNEN feil enn det du opplever nå? Hadde du fremsatt krav om heving av kjøp når du var innom 3. gang ang hodetelefonene, så hadde du hatt et krav - med mindre mangelen var uvesentlig for produktet (at du uansett brukte andre plugger feks..). Men du kan ikke komme nå og kreve heving på bakgrunn av de tidligere reparasjonene, dessverre. Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Teknisk sett er jo mangelen uvensentlig da pluggene er enkelt å erstatte, men de hørte jo med produktet. Men kunne jeg har krevd heving av kjøp på grunnlag av de? Men hvorfor kan jeg ikke kreve heving på det grunnlag at jeg nå har problem nr 4 med ipod'en? Om man skal bruke den logikken kan man jo ikke kreve heving av kjøp på f.eks en laptop som har hatt 40 feil, om det var forskjellige feil hver gang. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Forbrukerkjøpsloven sier ingenting om hvor mange forskjellige feil man må ha før man kan heve. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Om man skal bruke den logikken kan man jo ikke kreve heving av kjøp på f.eks en laptop som har hatt 40 feil, om det var forskjellige feil hver gang. Det at bransjen ofte bytter etter 4 gangs feil er goodwill, og ikke noe lovpålagt. Lenke til kommentar
darket Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 nja er vel en vesentlig ulempe for forbruker å alltid måtte levere ting på service, derfor ting blir hevet ofte på 4 gangs forskjellige feil. Men på ørepropper? nei det tror jeg ikke. 4 ganger forskjellige feil på selve ipoden for eksempel er et mye bedre utgangspunkt og er du lei av dårlig lyd eller de øreproppene, kjøp noe som faktisk er bra da, for de orignale er søppel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå