pappajente Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 hvilken skole anses som rett og slett best å ha på CVen, av HIB og UIA. har hørt så mye forskjellig. tenker på bygg-ingeniør utdanning. noen som har noe bra å komme med? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Ingen bryr seg om du har HiB eller UiA på CVen din. Lenke til kommentar
pappajente Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 nei vel. men hva er forskjellen til dem da? Lenke til kommentar
pappajente Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 NTNU anses jo som beste skolen, da må jo hib og uia være på en slags rangering? er det noe forskjell på stedene, iforhold til innhold osv.. Lenke til kommentar
operg Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 NTNU har sivilingeniørutdanning, ikke ingeniørutdanning, så det blir noe annet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Tradisjonalt sett har det vært "NTNU>røkla". Det er nok forskjell på skolene, men det er ikke sånn at den ene er bedre enn den andre. Ting kan være ulikt uten at det er nivåforskjell. Det er også ganske stor forskjell på å bo i Kristiansand og Bergen... Lenke til kommentar
pappajente Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Tradisjonalt sett har det vært "NTNU>røkla". Det er nok forskjell på skolene, men det er ikke sånn at den ene er bedre enn den andre. Ting kan være ulikt uten at det er nivåforskjell. Det er også ganske stor forskjell på å bo i Kristiansand og Bergen... er i grimstad, men ja ser den. NTNU har sivilingeniørutdanning, ikke ingeniørutdanning, så det blir noe annet. kan du ikke ta bachlor der og? noen sier det er mer fokus på fysikk og kjemi på uia, har jeg hørt da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Du kan ta bachelor på NTNU, men ikke i ingeniørfag. All ingeniørutdanning der er femårig. Lenke til kommentar
pappajente Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Du kan ta bachelor på NTNU, men ikke i ingeniørfag. All ingeniørutdanning der er femårig. ok takk for hjelpen Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Er ikke ekspert på dette med rangering, av de ulike skoler du spør om. Men den høyeste utdanning du kan få som ingeniør, her i landet er jo i Trondheim ved NTNU. Fullfører du det 5 året og med godkjent diplomoppgave, blir du siv. ing. Ved høyskolene kan du bli ing. Og så hvitt jeg vet, har ikke vanlige universitet (som bl.a. UiO), ingeniør studie i sine fagretninger. Så jeg tror du må velge høyskole, eventuelt NTNU, hvis du skal bli ingeniør/siv. ing. Det er sikkert en rangering mellom av høyskoler, da ikke alle skoler har samme forutsettningene. Men det vet jeg ikke noe om. Det viktigste er nok å ha gode karakterer, når du er ferdig. Kan nevne, at de fleste som kommer inn på NTNU, har bestått en ingeniør høyskolen og kommer da inn i 2 årstrinn, ved NTNU. Så her, er det stor forskjell på utdannelsen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Man kan også bli sivilingeniør ved en høyskole, for eksempel 5årig Satellitteknologi hos HIN. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Tricell! Ser det er en opprettet et eget tilbud ved HiN grunnet samarbeid med et universitet. Sitat: Høgskolen i Narvik ble opprettet i 1994 ved sammenslåing av Narvik ingeniørhøgskole, Sivilingeniørutdanningen i Narvik og Nordland sykepleierhøgskoles avdeling i Narvik. Det er så vanskelig å få oversikt over KUN siv. ing. studier, at for alt jeg vet kan det være flere slike ordninger. Men de fleste siv. ing. studier foregår fremdeles på NTNU. Uansett så er det stor forskjell på, en ing- utdanelse og en siv. ing. utdannelse! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Det er veldig, veldig mange høgskoler som tilbyr master i teknologi. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 (endret) Det er veldig, veldig mange høgskoler som tilbyr master i teknologi. Ja, Herr Brun. Men de fleste master studier, ved høgskoler og universiteter, er bassert på en "lærer utdanning" og ikke en siv.ing. utdanning! Og det er dette, som gjør det nye systemet med bl.a. "master" så forvirrende. Det blir vanskelig å se hva, som gir siv. ing. tittlen og gjør at du er egnet som ingeniør. Det er i alle fall, forvirrende for meg. Og da spørsmålstilleren ønsker en bygningsteknisk utdanning, er det meg bekjent kun NTNU, som gir en siv.ing. utdannelse her i Norge. Endret 15. mai 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. mai 2012 Del Skrevet 15. mai 2012 Jaha? Hin: http://hin.no/nor/hovedside/bli-student/?&displayitem=143&module=studieinfo&type=studie&subtype=2 uis: http://www.uis.no/studietilbud/ingenioer_og_sivilingenioer/toaarig_master_i_teknologi_(siv.ing.)/ uia: http://www.uia.no/no/vztlibrary/search?sc=study&attr1%5B%5D=5&hattr1=365&attr2%5B%5D=1&hattr2=362&nodeid=112&pn=112070&sb=S%C3%98K+ETTER+VALGTE+KRITERIER hib/uib: http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=ETK-MA Det våset du skriver om "lærerutdanning" skjønner jeg heller lite av, men det er altså slik at også andre skoler enn NTNU tilbyr master i ingeniørfag. Verken på NTNU eller ved andre skoler blir du i dag sivilingeniør, det er en grad som ikke tildeles lengre. 2 Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 (endret) Det våset du skriver om "lærerutdanning" skjønner jeg heller lite av, men det er altså slik at også andre skoler enn NTNU tilbyr master i ingeniørfag. Verken på NTNU eller ved andre skoler blir du i dag sivilingeniør, det er en grad som ikke tildeles lengre. Ser jeg uttrykte med ”noe kort” og muligens noe forvirrende. Bakgrunnen for mine kommentarer har vært med tanke på spørsmål stilleres spørsmål, angående ”hvilken skole er best på ingeniørutdanning innen bygg”! Det kan hende jeg tolker dette feil, men jeg har tatt utgangspunkt i den klassiske ”Bygningsingeniør” og ” Siv. Ing. Bygg”. I dag heter disse utdannelsene ”Bygg- og miljøteknikk”! Og det gjelder enten det er en bygningsingeniør/Bachelor utdannelse, eller en 5 årlig Siv.ing. bygg- /Master utdannelse. Men det finnes andre fagretninger, som gir en utdannelse innen EN del, av det vi betrakter som bygningsingeniør yrket. De er da enten en spesialisering, innen et snevert område. Eller en blanding av fagretninger, som ikke er den klassiske fagretningen. Ser du nevner ingeniørfag! Den var upresis, med tanke på tråden her. Det er sikkert mer enn 100 forskjellige ingeniør utdannelser, bare i Norge. Vi diskuterer vel bygningsingeniør! De generelle universiteter som bl.a. UiO og UiB har ikke fagretninger, som gir en bygningsingeniør utdannelse! De utdanner lærere, forskere og andre ”spesialister”. Se fagretninger, ved nevnte institusjoner. Har ikke sjekket andre universiteter. Høyskolene i Norge utdanner bygningsingeniører/Bachelor. Men hvis en skal ha en Master i ”Bygg- og miljøteknikk”, etter Bachelor utdannelsen, må en søke seg inn på NTNU. Starter da i 4. skoleår. Andre Master utdannelser på høyskolene, er ikke den klassiske Siv. Ing. Bygg! Se over. Så det er forskjell på Master utdannelsene! Slik jeg forstår det, er det kun på NTNU en får den klassiske utdannelsen. Hva som står på vitnemålet og eventuelt diplomet i dag, vet jeg ikke. Men NTNU benytter tittelen Siv. Ing., på sin hjemmeside og i sin informasjon om fagretninger. Og den benyttes fremdeles innen bygningsbransjen! . Endret 20. mai 2012 av geco5 Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 NTNU anses jo som beste skolen... Nei, nei, og nevnte jeg nei? Det blir som å si at Oslo er den beste byen siden det er der det bor flest folk... Ja, skolen har et fantastisk forskningsmiljø, bidrar masse til næringslivet via inovasjoner og fremskritt. Masse oppstartsbedrifter har utspring derfra, osv osv osv. Så skolen kan man ikke klage på. Og den er gammal, og har over 21k studenter, woho =) Tittel mas og "pappa'n min er sterkere enn pappa'n din" argumentasjon. Om du har en siv.ing men ikke gjør det bra (da mtp karakterer eller prestasjoner i arbeidslivet) so what om du er siv.ing? Enkelt søk på google: Høgskolen i Gjøvik tilbyr bachelor - byggingeniør (http://hig.no/studietilbud/teknologi/bachelor/binb2) Men det samma gjelder jo der å, nubbe sjans om du er idiot fra før av. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Valkyrex: Det er ingen tvil om at NTNU har det beste ryktet blant arbeidsgivere, jevnt over har flinkest studenter (takket være høye opptakskrav) og dermed stimulerende læringsmiljø, og alltid har vært ansett som best i Norge på ingeniørutdannelser. Selvføgelig vil en flink student på HiG eller HiN være bedre enn en dårlig student på NTNU, og selvfølgelig vil karrieren din avgjøres av mye mer enn bare utdanningen. Men det endrer ikke at NTNU er ansett som best i landet på ingeniørfag. Lenke til kommentar
Tegocalderon Skrevet 20. mai 2012 Del Skrevet 20. mai 2012 Valkyrex kom ikke inn på Ntnu 4 Lenke til kommentar
Valkyrex Skrevet 21. mai 2012 Del Skrevet 21. mai 2012 Valkyrex kom ikke inn på Ntnu Kan jo virke sånn, hehe. Jeg søkte ikke, for de hadde ikke den utdannelsen jeg hadde ønske om å gå, ellers hadde jeg søkt der. Men om jeg hadde kommet inn eller ikke, det veit jeg ikke, har ikke verdens beste snitt =) Men det jeg prøvde å få frem var at NTNU er bra, men det er litt for enkelt å bare ytre "NTNU er den beste skolen, basta" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå