Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

"La det Norske språket få dø ut" artikkel eller kåseri?

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har nå fått en oppgave om å skrive enten en artikkel eller et kåseri til teksten "La det norske språket få dø ut!

Det som er problemet er at jeg har egentlig ingen direkte tanker om dette!

Det jeg sitter igjen med etter å ha lest dette er:

- Hvem er denne Meisen (som er den ukjente forfatteren)

- Hvorfor vil han la det norske språket dø ut? Det er jo det som skaper nasjonalfølelsen...

- Hva er det nayaktig han vil fram til?

Jeg føler at dette ikke er nok til å verken skrive kåseri eller artikkel!

Så jeg lurte på om noen kunne komme med ideer til hva jeg kan ha i enten kåseri eller artikkel! Noen synspunkter eller kommentarer!

Hvordan oppfattet du som leste dette innlegget det?

Takk for svar! :D

Her er innlegget til Meisen:

Flere mener at det er viktig å verne det norske språket mot engelsk innflytelse. Jeg ser derimot helst at det norske språket dør ut, og at vi går over til et større språk her på berget. Engelsk vil være mest nærliggende, men hvilket språk det blir, er for meg underordnet.

Selv om det sies at vi er gode i engelsk i Norge, så må vi se i øynene at vi alltid vil ha en hemsko i forhold til de som har engelsk som morsmål. Når man treffer på mer avansert engelsk, vil mange ha problemer med å forstå de små, men ofte viktige, nyansene i språket. Det er en stor ulempe for oss i en verden der landegrenser spiller mindre og mindre rolle.

Internasjonal handel, kultur, politikk og vitenskap er områder der kommunikasjonen ofte foregår på engelsk. Hadde det ikke vært en økonomisk og kulturell gevinst i å ha en befolkning med et vidt utbredt språk som morsmål?

Lenge har norske studenter fått et hardt møte med sine første lærebøker på engelsk. Gjennom digitale læremidler kommer dette møtet nå allerede på videregående skole, om ikke før. Som lektor opplever jeg språkproblemet når jeg tar i bruk digitale læremidler i mine klasser. Utviklingen innen dette området går så fort at det er fåfengt å tro at man skal rekke å oversette det man bruker. Elevene må tidlig kunne tilegne seg mye kunnskap ved hjelp av det engelske språket for å ha tilgang til like gode læremidler som sine engelsktalende, fremtidige konkurrenter.

Man standardiserer på en rekke områder i verden, men språket, vårt kanskje viktigste redskap, vil man beholde i en rekke varianter med alle de problemene og den ineffektiviteten det fører med seg. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor. Kan noen opplyse meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Hvorfor vil han la det norske språket dø ut? Det er jo det som skaper nasjonalfølelsen...

Det er ikke alle som har noen nasjonalfølelse!

Denne Meisen er tydeligvis en av dem. "Meisen" kan være kun en signatur, på samme måte som speidergrupper kaller seg for meiser? Eller det kan være det er et virkelig etternavn...

Han har ingen nasjonalfølelse (overfor språket iallfall), og mener det er mer effektivt om verden bare har noen få språk.

Han mener at hvis vi ikke kjemper for norsken nå, vil den dø ut. Og akkurat det er jeg enig med ham i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at det ikke har noe å si hvem "Meisen" er, det er kun meningen vedkommende legger frem du trenger ta stilling til. Dette er en heller kjent vinkel i debatten om bevaring av språk, og litt mer konsist er det han/hun vil frem til at:

• nordmenn hemmes av å ikke ha engelsk som morsmål. Med ett en beveger seg utenfor landets grenser, og ofte også innen dem, opererer nordmenn på et språk de ikke behersker på et høyt nok nivå, og dette er et stort økonomisk, kulturelt og politisk handicap
  • for å kunne måle seg i fremtiden må norske studenter ha tilgang på de beste læremidler og verktøy. Disse kan ikke oversettes fort nok til norsk, og studentene vil derfor nyte godt av et totalt skifte til engelsk for å kunne bli konkurransedyktige
  • å fortsette å bruke norsk, et globalt sett bittelite språk, er lite effektivt og har mange ulemper

Jeg føler Meisen mener at den norske identiteten er uavhengig av det norske språk, og at det enten ikke finnes ulemper eller at disse ikke er viktige nok til å nevne i debatten. Du mener at det norske språket skaper nasjonalfølelsen, men der er altså Meisen veldig uenig. Mange sosiolingvister vil nok ikke ta en så absolutt posisjon som enten du eller Meisen tar. Det går fint an å ha nasjonalfølelse uten å være begeistret for det norske språk, og det går også an å elske det norske språk uten å ha noe særlig nasjonalfølelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...