Gå til innhold

Død PC


Anbefalte innlegg

Min 7 år gamle stasjonære hadde jobbet ca 1 time med videocapture da den sloknet. Det blå lyset ved startknappen sloknet, vifter stoppet, svart skjerm.

Det var forsåvidt ingen stor overraskelse, for ca 6 mndr siden virket startknappen død. Etter flere forsøk, og uten noen som helst tiltak startet den. Det gjentok seg over noen dager men har altså siden ikke vært noe problem-før nå.

Nå er det ingen reaksjon når jeg trykker på startknappen.

Jeg har satt inn eny strømforsyning-det hjelper ikke.

Er det selve startknappen som er defekt?

Jeg har tatt av frontpanelet og der ser alt OK ut.

Dersom prosessoren eller andre komponenter hadde tatt kvelden skulle vel PSU vifta i det minste starte?

Går det an å starte PSUen utenom startknappen?

Andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I am proud to be a nerd too-hvilket betyr at jeg ikke setter mine gamle venner ut i sandkassen som leketøy. Jeg har mange nye PCer men liker å holde de gamle gående, ikke minst til spesielle oppgaver-denne har et Pinnacle capturecard.

OK-jeg er redd jeg ikke skjønner hvilken kabel og hvilke pinner. Jeg ser ingen kabel fra startknappen til hovedkortet. De eneste kontaktene til hovedkortet er fra PSUen: en 4-pin og en 24 pin

Lenke til kommentar

I am proud to be a nerd too-hvilket betyr at jeg ikke setter mine gamle venner ut i sandkassen som leketøy. Jeg har mange nye PCer men liker å holde de gamle gående, ikke minst til spesielle oppgaver-denne har et Pinnacle capturecard.

OK-jeg er redd jeg ikke skjønner hvilken kabel og hvilke pinner. Jeg ser ingen kabel fra startknappen til hovedkortet. De eneste kontaktene til hovedkortet er fra PSUen: en 4-pin og en 24 pin

 

Ta en ekstra titt på hovedkortet ditt , du bør finne som regel i nederste høyre hjørne (eller nederst i midten) flere "pinner" der man kobler til kabler som pwr fan etc. En av disse er den som går til strømknappen på kabinettet ditt og som du kan bruke skrujernet på for å se om du kan få startet den.

Lenke til kommentar

Som sagt i første innlegg-jeg var så sikker på at strømforsyningen var død at jeg kjøpte en ny. Den er vel neppe død. Dumt selvfølgelig, jeg burde ha spurt om råd før jeg gjorde det.

Tilbake til start: hva kan være feil når intet skjer når jeg trykker på startknappen?

Lenke til kommentar

Siden du har satt i ny strømforsyning og du vet at denne fungerer ? (binders mellom grønn og svart, på den tjukke 24pins kabelen. Da ser du viften sviver rundt på strømforsyningen.)

 

Så må du begynne å feilsøke.

 

Som sakt over her, koble fra alt fra hovedkortet som du ikke trenger.

 

Det vil si:

HDD

CD/DVD-rom

Alt av usb som er koblet på hovedkortet.

Alle kort som står i PCI, PCI-x og agp(viss du har dette og ikke har skjermuttak på hovedkortet)

Firewire kontakter og kort.

 

 

Det du skal sitte igjen med er:

Hovedkort, CPU, Ram(bare 1 brikke) og eventuelt skjermkort viss du ikke har dette på hovedkortet.

Start opp og se om det skjer noe.

Lenke til kommentar

Slik som jeg ser det har du to mulige komponenter som er døde.

Enten strømforsyningen eller hovedkortet, da tester du disse to og ser om de funker, det at du har kjøpt ny strømforsyning er ingen garanti for at den ikke er død, men å gi den en prøvestart som nevnt over vil bekrefte eller avkrefte om det er denne.

Funker den så er neste synder hovedkortet som du da må tak i ett nytt som du bolter inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...