Gå til innhold

SSD: Vil ikke boote fra klonet HDD

Anbefalte innlegg

Første del er løst, vennligst les fra innlegg 9.

Ble "lurt" av en artikkel på db.no til å kjøpe SSD til min laptop (Acer Aspire 5738ZG), men det skulle vise seg å ikke være så enkelt som de ville ha det til.

Kjøpte først "feil" kit, uten S-ATA til USB. Stakk så på Clas Ohlson og kjøpte DETTE, men når jeg kobler til SSD'en med det kabinettet får jeg den ikke opp i "Min datamaskin".

Finner den dog i enhetsbehandligen, BILDE

Noen som vet hva jeg gjør galt?

Hvis jeg ikke skulle få til dette på noen måte, kan jeg da laste ned og lage en boot-usb med samme windowstype som er ferdig installert på min laptop, og bruke serialen som står under?

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du har gjort galt er å anta at en disk spretter opp i min datamaskin når du kjøper den, det er ikke tilfellet siden harddisker brukes på Mac, Linux, PS3, Windows og lignende, og da kommer de uten ett filsystem slik at brukeren må sette dette opp.

Og uten filsystem og partisjoner så gjør ikke Windows noe med dem, for Windows kan ikke ta en avgjørelse om dette er en disk du vil bruke eller om det er en disk du bruker med ett annet system for eksempel.

Løsningen er nevnt av Sveibuen over hvor du da setter opp en partisjon og filsystem og gir den en bokstav, og DA, vil den finnes i min datamaskin.

Lenke til kommentar

Nettopp, som er mindre enn en god platedisk yter. Håper ikke det eksterne kabinettet er ment som en permanent løsning, ellers er det rimelig waste å bruke pengene sine på SSD... :ohmy:

edit: Går ut ifra du skal bruke USB-tilkoblingen for å klone den gamle disken, og deretter eventuelt bruke den gamle interndisken som eksterndisk :)

Pass på at den gamle disken ikke har mer innhold enn SSDen har plass til. Husk at oppgitt kapasitet på harddisker ikke samsvarer med det som vises i Windows.

En 64 GB disk vil vises som 59,6 GB.

En 128 GB disk vil vises som 119,2 GB.

En 256 GB disk vil vises som 238,4 GB.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tusen takk, sveibuen :)

Til dere andre; jeg skulle ha SSD på USB for å klone HDD før jeg bytta...

Har dog problemer etter kloning (med Norton Ghost 15.0), da jeg ikke får boota windows. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å få boote fra SSD, etter at jeg har klona windowspartisjonen jeg nå sitter på...?

Lenke til kommentar

Tar det fra begynnelsen.

Kjøpt samsung SSD for å speede opp laptopen litt, etter å ha lest en artikkel i dagbladet.

Fikk omsider koblet den opp med USB for å klone OS, da jeg ikke har noen windows CD eller lignende, bare ferdig installer "Acer" windows.

Brukte medfølgende Norton Ghost 15.0 for å klone HDD over til SSD.

Har forskjellige valg jeg kan huke av, bl.a "active, for OS" og MBR. Valgte først kun aktive, bytta diskene, men laptopen ville ikke boote. Fikk søkt meg opp til at MBR var en bra ting (vet ikke hva det er) , klona på nytt med MBR-valget huket av i tllegg til aktiv for OS.

Laptopen vil fortsatt ikke boote..

Jeg har ikke gjort noen endringer i BIOS, siden jeg kun har byttet, i teorien, to like disker.

Jeg har likevel vært inne og myst litt, og det står IDE0: Samsung 830series, som første bootvalg. Stusser litt på at det står IDE0, men det står noe om SATA mode: ANCHI også...

Så, hvis noen har orket å lese gjennom alt, hva gjør jeg galt? Hvordan kan jeg fikse det?

Det virket så lekende lett i dagbladets artikkel... Den gang ei...

Lenke til kommentar

Har nå HDD i igjen, og står IDE0 på den også, men på samme tid (på en annen fane) står det SATA mode ANCHI, noe det også gjorde på SSD. HDD booter som før..

Fatter ikke hva som gjør at den ikke booter fra SSD. I min datamaskin er det dog et windowsemblem på HDD, og ikke på SSD når jeg har den koblet i via USB, men jeg antar det bare betyr hvilken disk den har bootet fra... BILDE

ACER (F:) er SSD, nå via USB.

Endret av Mr. ve
Lenke til kommentar

Hmm, jeg vet ikke.

Siste utvei for deg er nok å laste ned Windows 7 (versjonen du bruker) Du får nok også denne fra MS viss du ringer eller sender mail til dem.

Da du allerede har betalt for lisensen.

Jeg lastet selv ned en ren windows 7 til min bærbare og bruke cd-keyen under pcen(bærbar) på den og det fungerte perfekt. Måtte bare laste ned norsk språkpakke til den,.

Dette er dog IKKE ulovlig, men tungvint.

Lenke til kommentar

Fatter ikke hva som gjør at den ikke booter fra SSD.

OK, så du klonet din HDD (inni laptop'en) til en SDD (i eksternt kabinett).

Da bør du for det første beholde samme SATA mode (i BIOS settings), for det er det disk driverne på både HDD og SDD er tilpasset.

Når du så tar ut HDD fra laptop'en og setter inn SDD'en - hold HDD'en langt unna laptop'en i denne fasen, så unngår du trøbbel som mange roter seg bort i.

I teorien skal du nå ha alle filer du trenger på SDD'en, men hvis laptop'en ikke vil boote fra den vil jeg anbefale deg å få tak i en Windows-DVD eller et ISO-image av en slik som du kan legge inn på USB-pinne.

Hvis du booter fra denne USB-pinnen, så får du muligheten til å 'fikse boot-problemer' på maskinen. (Beskrivelse av dette kan du google selv, så slipper jeg å si noe feil her nå i farta.)

Virker ikke dette, så kan du eventuelt gå løs med en dedikert 'partition editor', og se til at riktig partisjon er satt "Active", "Boot", "System" eller hva det nå skal være. (Fasiten ligger vel på HDD'en.) Noen Win7-installasjoner har en skjult partisjon på 100MB som ligger "foran " C:-partisjonen, og noen av systemfilene som trengs for oppstart ligger der. (Hvis du klonet hele HDD'en regner jeg med at du fikk med denne skjulte partisjonen også.).

GPartEd er et eksempel på en slik editor. Du kan ved hjelp av Linux Live USB Creator lage en bootbar minnepinne med GPartEd på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar, nebrefoz.

Den partisjonen på 100MB du snakker om, ser jeg på diskbehandlingen på HDD, men den er ikke med på SSD. Så da antar jeg at problemet ligger der.

Hvordan kan jeg få med den partisjonen? Jævlig elendig at et medfølgende program for nettopp dette, ikke tar med slike ting...

Lenke til kommentar
Hvordan kan jeg få med den partisjonen?

Den er strengt tatt ikke livsnødvendig, dvs. det går an å klare seg uten.

Hvis du får laget en bootbar USB-minnepinne (laget fra et Windows 7 ISO-image), så kan du bruke "Startup Repair"-funksjonen(e) der, og da vil eventuelle manglende filer bli lagt inn på den partisjonen du har på SSD'en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...