Gå til innhold

starte egen "bedrift" på fritid. tips og råd?


Anbefalte innlegg

Vurderer å starte med litt IT-support for privatperson på fritiden.

Tenkte i starten å bare henge opp noen lapper på lokale butikker og se hvordan responsen blir.

 

Tjenester jeg har tenkt til:

- Hjelpe til med reinstallasjon av OS

- Virus søk og fjerning

- Installasjon og feilsøking på ekstra utstyr som printere osv.

- Recovery

- Fjernsupport (via TeamViwer?)

- Feilsøking nettverk (Bredbånd, LAN, WIFI osv)

- Hjelp til oppgradering av maskinvare og software

++++++++

 

Noen som har noen tips og råd til hva jeg bør tenke på i oppstarten?

Noen her som driver med det samme?

 

Blir i tillegg til vanlig jobb, så har ikke mulighet til å drive med dette på heltid enda :p

 

Alt av tips og råd tas imot :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg og noen venner tenkte mye på dette selv men først og fremst så må man jo ha papirer i orden

 

Da er det heller avangserte skjemaer osv som skal senden inn til Brønøysund for og få godkjent enmansforetak eller om det er fler i bedriften må det registreres som noe annet ( begge koster penger og registrere tror jeg)

 

Du må også vise regnskap, Gi kviteringer, Moms og det er en god ide og det er absolutt penger i det ; Det er bare alt det arbeidet med og komme igang som er et ork.

 

Vi fant ut at :

 

Vi må ha 1-2 "jobb" laptoper som ikke innholder noe annet en jobbrelevante ting

Vi må passe på og ikke få for mye kunder siden vi har skole i tilleg+deltidsjobb

vi må passe på og prise ting riktig så vi ikke tar for mye betalt ( eller taper penger )

vi må ha tilgang til og kjøpe ( eventuelt ha avtaler med bedrifter/butikker) oprativsystemer,antivirus og software for så og selge til kunder som ringer og spør om formatering hjelp med office , trenger virusprogram osv.

 

det er klønete om kunden selv må dra på butikken for og kjøpe programmer for så at vi skal komme på døra og instalere det

Lenke til kommentar

Ja, har også tenkt på dette med kjøp/salg av operativsystemer, pc-komponenter osv.

I starten hadde jeg kanskje tenkt å ikke registrere noe firma, ihvertfall ikke før jeg ser om det blir noen respons på lappene som jeg kommer til å henge opp.

 

Viser det seg at det er flere som tar kontakt, må jeg bare registrere ett firma i Brønnøysund og ta det videre derifra.

 

Flere tips og råd?

Lenke til kommentar

Ja, har også tenkt på dette med kjøp/salg av operativsystemer, pc-komponenter osv.

I starten hadde jeg kanskje tenkt å ikke registrere noe firma, ihvertfall ikke før jeg ser om det blir noen respons på lappene som jeg kommer til å henge opp.

 

Viser det seg at det er flere som tar kontakt, må jeg bare registrere ett firma i Brønnøysund og ta det videre derifra.

 

Flere tips og råd?

 

vell du kan jo alltids gjøre dette svart i 1 månede eller 2 for så og se åssen det går etterhvert , skattemann legger ikke merke til om det går litt penger ut og in av konto i 1-2 måndes tid bare ikke gjør det noe lenger :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Salg av komponenter er meningsløst og drive med, finnes ikke noe og tjene på det.

Det er få som driver og bruker penger på og oppgradere OS o.l så det er lite og satse på, det det antagelig vil gå i er fjerning av virus, reinstallasjoner og utkopiering av data fra døde maskiner, få er villige til og bruke

noe særlig penger på og reparere PC-er i og med de koster fint lite nye og det blir fort penger av arbeidet.

 

Win7 ser ut til og være langt mer driftsikkert enn XP, mer brukervennlig er det også så det er færre som står fast, IT-kunnskapen er blitt rimelig mye bedre de siste årene så markedet krymper.

 

Men det koster lite og prøve så det er bare og gi det ett forsøk, det koster ingenting og registrere seg som næringsdrivende i Brønnøysund.

Lenke til kommentar

det er klønete om kunden selv må dra på butikken for og kjøpe programmer for så at vi skal komme på døra og instalere det

 

Og drive hjemme hos kunde er i de fleste tilfeller håpløst, skal det i det heletatt bli penger av det må dere jobbe på flere maskiner samtidig, få kunder er villig til og betale for at du skal sitte og glo på en installasjon i timesvis. Det dere konkurrer mot er en ny laptop på elkjøp til 3000,- ......

Lenke til kommentar

Før du investerer i noe, vil jeg anbefale deg å henge opp noen lapper og se hvordan responsen er. Jeg gjorde det samme sommeren for noen år siden, og fikk heller laber respons.

Hvis dette holder seg under et veldig lavt nivå, vil du mest sannsynlig kunne gjøre dette 'under bordet'. Kan aldri tenke meg Skatteetaten gidder å komme etter deg for noen skarve hundre i løpet av ett år. Når det er sagt, bør du opprette et enkeltpersonsforetak så fort du merker at du faktisk tjener penger på dette. Enkeltpersonsforetak er det enkleste og greieste for folk som vurderer å starte sitt eget firma. Ikke, jeg gjentar IKKE, gå i NUF-fellen! I og med at egenkapitalen i et aksjeselskap er blitt så lav som den er blitt (30 000), er det mye bedre å gå for dette hvis firmaet en gang skulle vokse så mye.

 

Et enkeltpersonsforetak er forholdsvis enkelt å opprette. Du står selv ansvarlig for økonomien for dette. Går firmaet konkurs, går du selv også konkurs. Du burde derfor ha god oversikt. Du er regnskapspliktig, men ikke revisorpliktig. Hvis du skulle opprette dette, anbefaler jeg deg å ta en time med en regnskapsfører/rådgiver for hvordan du skal føre regnskapet. Inntil en viss grense kan man føre regnskapet i et regneark (eks. Excel), men du må ha eget fakturaprogram som holder oversikt over fakturanummerene (alternativt forhåndstrykte fakturanummer på fakturaene, men dette er en tungvind løsning). Anbefaler Conta Faktura hvis du skal ha et gratis fakturaprogram.De pengene du tjener på dette enkeltpersonsforetaket må du skatte av. Dette går ikke under noe skattekort/frikort. Vanligvis ligger satsen på ca. 38%, men dette varierer. Husk på at du kan utgiftsføre arbeidsrelaterte ting på firmaet, slik at du slipper å skatte av denne kostnaden.

Videre har du grense MVA grensa på 50 000. Det vil si, når du omsetter for mer enn 50 000 må du legge til MVA på fakturaene.

Når det gjelder videresalg av varer, må du være registrert i foretaksregisteret. Dette koster litt over 2000 kr. tror jeg. Sammenliknet med dagens nettbutikker for privatpersonene, er det veldig lite å hente i penger på dette. Det burde du heller gjøre som en god sørvis.

 

Dette er veldig basic-kunnskap om det å starte opp et lite firma. Igjen anbefaler jeg deg sterkt å ta et møte med en regnskapsfører/rådgiver for å få mer informasjon om akkurat dette. Veldig kjekt å få ting gjort riktig helt fra starten av. Det er også en viss mulighet for at ting ikke er helt slik som jeg har beskrevet her, da jeg har tatt ting litt slik jeg oppfatter de.

Når spørsmålet melder seg om du skal føre regnskap selv eller om du skal la en regnskapsfører gjøre det, er det en tommelfingerregel som sier at når du ikke får tid til å gjøre arbeidet relatert til firmaet burde du skaffe deg en regnskapsfører.

 

Du må også tenke pris; bestem deg for en timespris og estimer hvor lang tid ting vil ta. Slik kan du si priser på de forskjellige tjenestene. Som han over her sier, er det veldig dårlig både for deg og kunde å sitte hos kunde og løse problemer siden du da må ta deg betalt for mye døtid.

 

Du burde også skaffe deg, hvis du ikke allerede har, litt testutstyr. Type nettverkskabler, ruter etc. Det kan også være greit å ha en test PC, slik at du har mulighet til å teste diverse hardware og software. Veldig greit også hvis du skal ta sikkerhetskopi av en PC: Bare kunne nappe ut disken og koble den til denne testmaskinen for å kopiere ting der. En ekstern harddisk vil også være å foretrekke til denne sikkerhetskopien.

 

Dette er kanskje litt opplagt, men jeg vil sterkt anbefale deg å ta avstand til piratkopiering. Vet om veldig mange datarelaterte butikker som har solgt piratkopiert programvare og blitt tatt for dette i ettertid.Bruk heller gratis-alternativ hvis kundene ikke vil betale for programvare (eks. OpenOffice, Microsoft Security Essentials etc).

 

EDIT: Dæven, dette ble langt...

Endret av thinkdifferent
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd her.

Har ikke tenkt til å opprette noe foretak før jeg ser hvordan responsen blir.

Jeg har heller ikke direkte tenkt på salg av komponenter, men det kan evt. komme seinere.

 

Er vel egentlig da bare å henge opp noen lapper på diverse steder, og se hvordan responsen kan bli :)

Lenke til kommentar

Det med piratsoftware er noe dritt, gjør det helt klart for kunden at du kun legger inn ting de har lisens på, ser du at slikt så ring kunden og forklar før du reininstallerer, noen blir rasende hvis du sletter det uten og kunne legge det inn igjen.

Lenke til kommentar

Inntekter fra hobby er vel skattefritt, men grensen mellom hobby og næring er flytende, tjener du under 10000,- i året er det nok mest som en hobby og regne, tjener du 100000 så er den grensen passert for lenge siden.

Lenke til kommentar

Som Thinkdifferent sier.

 

Du MÅ undersøke markedet først om det er behov for det du ønsker å tilby. Har nettopp gjennomført Entreprenørskap som fag og vet at det er ganske mye du skal tenke på og ha klart før du setter igang. Blir vanskelig å ta alt dette her. Og du må virkelig ha ståpå viljen inne. Hvis du ikke har en ildsjel for det du tenker å gjøre og motivet ditt er 100% penger så kommer du nok garantert til å gå på tryne (slik som mange andre) etter oppstart.

 

Jeg har ingen erfaring med å starte selv, men jeg vet at det er veldig viktig å gjøre god research og sette seg godt inn i alt før du velger å satse på det. Og da mener jeg ikke en halv ukes research, men opptil flere måneder...

 

Ønsker deg uansett lykke til. Artig å få høre hvordan det går.

Lenke til kommentar

Som Thinkdifferent sier.

 

Du MÅ undersøke markedet først om det er behov for det du ønsker å tilby. Har nettopp gjennomført Entreprenørskap som fag og vet at det er ganske mye du skal tenke på og ha klart før du setter igang. Blir vanskelig å ta alt dette her. Og du må virkelig ha ståpå viljen inne. Hvis du ikke har en ildsjel for det du tenker å gjøre og motivet ditt er 100% penger så kommer du nok garantert til å gå på tryne (slik som mange andre) etter oppstart.

 

Nåja, her er det jo snakk om og begynne i det små med nærmest 0 i investeringer og risiko, hvorfor bruke noe tid på og undersøke noe som helst i ett slikt tilfelle?

 

Har hvert borti i endel slike som jobber med etablering og grundervirksomhet og det virkelig morsomme er at mange av de har aldri startet noe som helst og har hatt fast jobb i hele sitt liv og kun jobbet for andre, det bærer ofte både rådene og kursene preg av dessverre.

 

Men trådstarter kan jo ta ett grunderkurs uansett om endel av rådene der kan være tvilsomme, man plukker alltid opp ett eller annet nyttig tips og slike kurs er som regel gratis.

Lenke til kommentar

Som nystartet vil du ofte få de kundene som ingen vil ha, de som klager på alt mulig rart, f.eks du satte opp en skriver for ett år siden og de vil klage deg inn til forbrukerrådet pga av harddisken røk i går, folk som ikke vil betale for de det var så lett at de kunne ha gjort det selv osv.

Rett og slett se an folk, kunden har ikke rett til hjelp så bråkmakere kan du ignorere.

 

Ikke gi gratis tlfsupport, har opplevd utallige ganger at vilt fremmende folk ringer for og få hjelp, betale vil de som regel ikke.

Lenke til kommentar

Det er MYE styr for å lage seg en bedrift i Norge; prøv å gjør det til en liten fritids-hobby i starten ved å lage en billig .com-nettside, skap deg et marked og se hvordan det går. Er forespørselen stor, lager du deg en norsk bedrift med en .no-side! Beste stedet å markedsføre seg er ved en nettside. Lykke til ! :-)

Lenke til kommentar

Planen er i starten å bare gjøre dette på hobby-basis, for å se hvordan responsen på det blir :)

Takker for mange gode tips og råd.

 

Setter pris visst det er noen som har noe mer å komme med :)

Lenke til kommentar

Det er MYE styr for å lage seg en bedrift i Norge; prøv å gjør det til en liten fritids-hobby i starten ved å lage en billig .com-nettside,

 

Nåja, fylle ut ett webskjema, deretter sende en underskrevet papirkopi av samme skjema til Brønnøysundregisteret, tar under en time og koster 15kr i porto og papir.

Lenke til kommentar

Sett klare retningslinjer på fakturerbart arbeid med en gang, og gjør det klokkeklart at dere ikke installerer piratprogramvare.

 

Det er mange små IT-selskaper som sliter økonomisk pga feil knyttet til piratprogramvare og uklare/manglende avtaler rundt betaling/fakturering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...