roggan89 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hei jeg lurer på hvordan man blir offiser på broen på hurtigruten, har søkt litt på nettet ang skoler man kan ta for å bli skipsfører/styrmann. hvilket setifikat trenger man for å føre et skip me bruttotonasje på rundt 15000? hvordan ta setifikatet og hvordan få fartstid på broen? eller viss dette er en for lang prosess hvordan få annen stilling ombord med brovakttjeneste, hva er kravene til brovakt? håper på svar fra folk med erfaring eller lignende kompetanse, jeg er 23 år med fagbrev som yrkessjåfør, så starter på bar bakke med tanke på evt. skolegang. evt matros/lettmatros? de bruker bare lærlinger i lettmatrosstillinger hvordan bli lærling i dette? er det ingen raskere veg til matros/lettmatros enn 2-4 år på skole? takk for svar =) Lenke til kommentar
Fizzle Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) For å få være vakt på broen må du enten være matros eller styrmann, skipper osv. Om jeg ikke tar helt feil, så er lettmatros når man går 5 år i praksis for å få fagbrev istedenfor å gå skole og så lærling. Den kjappeste veien for å være vakt på broen vil jo egentlig være å fullføre VG2 - maritime fag, lærlingtiden, og så gå ett år på fagskole for å kunne bli styrmann. Som matros vil du ikke få MYE vakttjenester på broen, men du kan få litt i ny og ne. Det beste for deg vil være å utdanne deg til styrmann, for styrmennene er for det meste oppe på broen og driver med navigering. Endret 12. mai 2012 av Fizzle Lenke til kommentar
roggan89 Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 ja har muligheten til å ta generell studiekompetanse etter 23/5 regelen på ett år, så søke meg inn på høgskolen på linja Nautikk (navigatør) 3 årig. så gå ett år som lettmatros/kadett for å tjene fartstid, med den linja å ett år effektiv fartstid som lettmatros kadett kan man utløse kl 3 styrmannsetifikat. Høgskolen i ålesund garanterer kadettplass til alle som tar linja der og får min. bestått i alle fag. mønstre du på som lettmatros/kadett skal du være ca. 70% på dekk og minst 30% på brua slik at man er godt utrustet når man får utskrevet setifikat som styrmann. Men så kommer mitt problem, er veldig dårlig i mattematikk og lurer på om det kan bli for komplisert når man sliter med grunnleggende matte, eller om jeg vil komme inn i det på det året jeg tar studiekompetanse? nå har jeg jobbet i 5 år etter mitt siste år på videregående, noen som vet om man kommer inn i mattematikken igjen eller blir bare hengende etter på høyskolen, evt om man stryker på mattematikken å blir stående der? men er motivert til å prøve på nautikkstudiet å bli navigatør/styrmann ja.' takk for svar =) Lenke til kommentar
Makrellfilet Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Eg studerer som maskinoffiser på sjøgående skip via fagskolen Veien til å bli en styrmann er vanligvis vg2 maritime fag, dette kan du søke om du har Mek. eller elektro grunnkurs mener eg. Etter ett år på skolen så havner du til sjøs i 2 år, eg gikk ut i lære høsten 2008 og alle i klassen min fikk læreplass. Etter at du har fått 2 år på deg til å smake på yrket og funnet ut om det er noe for deg så tar du fagprøven og søker deg inn på nautisk. to år skole derfra. En del i klassen syntest at matematikken og fysikken er litt vanskelig, men de får det til med at de jobber litt ekstra med den. Å gå rett fra høyskole og til havs er også en mulighet ja, men ikke begjynn å studer før du er sikker på at du ikke er ømfintlig for sjøsyke, for da vil karrieren bli helvette på jord for deg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå