chri-ot Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hei Jeg bestilte linser for noen dager siden, men det viser seg at jeg bestilte feil. Jeg har åpna en pakke for hvert øye og fant da med en gang ut at det var feil. Så hvordan er det med angrerett her? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Har jeg den retretten jeg har på andre varer? edit: angreretten Endret 14. mai 2012 av chri-ot Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Ja, utgangspunktet er at du har angrefrist ved fjernsalg. §12 inneholder noen få unntak for når angrerett ikke kan benyttes. Useriøse nettbutikker har en tendens til å tolke disse unntakene feil, f.eks feilaktig hevde at brutt forpakning eller at varen ikke kan selges til andre for full pris betyr at angreretten ikke kan benyttes. §12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Se http://www.lovdata.n...001221-105.html for hele angrerettloven. Endret 12. mai 2012 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Dette står i vilkårene til lensway.no. Hvis du vil returnere kontaktlinser som du har bestilt fra oss, har du full returrett opptil 14 dager fra og med den dagen du mottok varen, forutsatt at den returneres i uskadd, umerket og ubrutt originalforpakning (linser er medisinske produkter og dermed unntatt fra forbrukerkjøpsloven som sier at en kan åpne forpakningen for å kontrollere at varen fungerer). Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Dette står i vilkårene til lensway.no. Hvis du vil returnere kontaktlinser som du har bestilt fra oss, har du full returrett opptil 14 dager fra og med den dagen du mottok varen, forutsatt at den returneres i uskadd, umerket og ubrutt originalforpakning (linser er medisinske produkter og dermed unntatt fra forbrukerkjøpsloven som sier at en kan åpne forpakningen for å kontrollere at varen fungerer). Her fant du et ypperlig eksempel på at en (nett)butikk ikke har kontroll på angrerettloven. Verken angrerettloven eller forbrukerkjøpsloven har unntak for "medisinske produkter". I tillegg ser det ikke ut som om butikken helt greier å holde angrerettloven og forbrukerkjøpsloven fra hverandre. Forarbeidet til angrerettloven sier derimot i klartekst at man ønsker at angrettloven skal gjelde for medisinske produkter: 3.16.4.3 Varer som ikke bør videreselges En del varer bør av hygieniske årsaker ikke selges på nytt etter at de er returnert. Dette kan for eksempel være helsekostprodukter, medisiner og kosmetikk. Dersom slike varer kan returneres vil det innebære et økonomisk tap for selgeren, som ikke kan selge varene på nytt. Departementet har vurdert hvorvidt det bør gjøres innskrenkninger i forbrukerens rett til å angre på slike varer. [...] Departementet foreslår ikke noen begrensninger i angreretten for disse produktene. Dette innebærer at de næringsdrivende selv må bære tapet ved at det returneres produkter som ikke kan selges igjen, når slike varer selges på måter som omfattes av loven. [...] I tillegg til §12 som jeg har sitert tidligere, har angrerettloven i §2 en oversikt over i hvilke tilfeller loven ikke gjelder. "Medisinske produkter" er ikke nevnt, og det eneste unntaket som kan gjelde trådstarter er kravet om at varene inkludert porto må koste 300 kroner eller mer: §2. Unntak fra lovens virkeområde Loven gjelder ikke for: a) salg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester fra salgsautomater og automatiserte forretningslokaler b) salg utenfor fast utsalgssted når den samlede kontraktssummen inkludert frakt- og tilleggskostnader som forbrukeren skal betale er under kr 300 c) auksjonssalg av varer og andre tjenester enn finansielle tjenester. Loven gjelder likevel når det er lagt opp til at budgivningen utelukkende skal skje ved fjernkommunikasjon, og gjelder annet enn brukte varer og særskilt tilvirkede gjenstander. Loven gjelder uansett når auksjonssalg skjer som ledd i en salgsutflukt arrangert av selgeren eller tjenesteyteren d) avtaler om salg eller oppføring av fast eiendom eller avtaler som gjelder rettigheter i fast eiendom, bortsett fra utleie. Som salg av fast eiendom regnes også salg av adkomstdokumenter med tilknyttet leierett eller borett i bolig e) avtaler som omfattes av lov 13. juni 1997 nr. 37 om salg av tidsparter i fritidsbolig (tidspartloven), og henvendelser med sikte på inngåelse av slike avtaler f) salg utenfor fast utsalgssted dersom selgeren eller tjenesteyteren oppsøker forbrukeren etter dennes uttrykkelige anmodning, og avtalen angår en vare eller tjeneste som omfattes av forbrukerens henvendelse, eller en vare eller tjeneste som er direkte forbundet med denne g) - – – h) - – -. For spesielt interesserte finnes hele forarbeidet til angrerettloven her: http://www.regjering...1999-2000-.html Endret 12. mai 2012 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Uansett så kan ikke varen leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" når man har testet 1 linse i hver forpakning - samme hvor feil nettsiden tar i vilkårene sine. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Uansett så kan ikke varen leveres tilbake i "tilnærmet samme stand og mengde" når man har testet 1 linse i hver forpakning - samme hvor feil nettsiden tar i vilkårene sine. Hva er begrunnelsen din for at det å åpne og prøve ett par kontaktlinser i en leveranse av 30-90 stk, faller inn under unntaket i §12a som sier at "[Angreretten gjelder ikke] dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side"? Endret 12. mai 2012 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg har kjøpt linsene hos lensit.no. Jeg har snakket med de på mail. De sa at de ikke kunne ta imot retur av de åpnte pakkene. Så hva anbefaler dere at jeg gjør? Prisen på linsene ble like under 1000kr. Så burde jeg sende en mail i retur med diverse vedtekter som har blitt linken til over? Og forlange å få returnere. Da hvilke vedtekter bør jeg legge med? §2 som what_2000 siterer? Blir forresten noen "+" på deg for gode svar! Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Bruk det som what_no2000 tar opp her ja. Hvis de kjører med så små marginer at det å følge loven vil knekke dem, så har de ikke livets rett. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Jeg har sendt dem en mail, kommer tilbake her så fort jeg får svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mai 2012 Del Skrevet 14. mai 2012 Unntaket i § 2 bokstav b om salg utenfor fast utsalgssted ved totalsum under 300,- kr gjelder ikke netthandel. Salg utenfor fast utsalgssted er nemlig legaldefinert i lovens § 6 (1) d som "salg der forbrukeren inngår avtale eller inngir kjøpetilbud (ordre) i nærvær av selgeren eller tjenesteyteren på annet sted enn dennes faste utsalgssted". Det siktes til fysisk nærvær, og netthandel faller derfor utenfor. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Fikk svar i stad: Hei,Bare send de i retur og vi krediterer linsene. Ha en god dagJ 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå