Gå til innhold

Strøk på førerprøven - din mening?


Isiteggs

Anbefalte innlegg

Mitt første innlegg her, og litt usikker på at jeg poster på riktig sted - si ifra om jeg skal flytte innlegget!

 

Så det er det sånn at jeg strøk på førerprøven i går, og ble så utrolig lei meg. Begge foreldrene mine, samt begge kjørelærerne mine og selve sjefen av hele kjøreskolen var overbevist om at jeg skulle klare det (og kommenterte at jeg kjørte bedre enn gjennomsnittet) – til og med kjørelæreren som kjørte bort med meg sa, «Tenk, om cirka to timer har du førerkort!»

 

 

I tillegg er jeg veldig sikker på kjøringen min. Jeg har selvfølgelig svakheter med kjøring, men jeg er veldig fokusert på sikkerhet og gjør aldri noe jeg føler meg usikker på. Derfor ble jeg sjokkert da sensor under kjøringen slo ned bremsen i et kryss jeg skulle kjøre ut. Jeg skjønte da med én gang at hun hadde strøket meg.

 

Det å stryke hadde ikke vært så biggie, men det at hun faktisk grep inn på den måten, på en måte jeg syntes ikke var nødvendig, var det som svei mest. Jeg mistet plutselig all selvtillit på at jeg kunne kjøre trygt.

 

 

Det eneste var at jeg ikke helt forstod hvorfor – jeg var rett og slett uenig i at det hadde vært et sammenstøt med en bil der om jeg hadde kjørt ut. Men dette er selvfølgelig vanskelig å debattere om, og ikke mulig å diskutere med sensor, siden hun i tillegg tok en avgjørelse før meg. Samtidig har hun nok endel år mer erfaring enn meg, så det ville vært vanskelig å overbevise noen. Det er også vanskelig å prøve å huske tilbake på avstanden fra bilen – men jeg har aldri valgt å gjøre noen risikabel utkjøring før, og husker selv at jeg var varsom og oppmerksom på bilen som kom.

 

Jeg gråt som en foss etter jeg fikk tilbakemeldingen, men det var jo ikke noe jeg kunne gjøre med det. Jeg spurte kjørelæreren om jeg skulle ha flere kjøretimer, men han sa at det ikke var nødvendig, at jeg bare skulle bestille ny oppkjøring så fort som mulig. Så gikk jeg hjem og prøvde å finne ut hvordan jeg skulle forholde meg til kjøringen min fremover.

 

 

Etter jeg hadde roet meg ned litt tenkte jeg tilbake på sensoren min: hun hadde vært veldig forkjølet (med en stemme som sprakk hele tiden), men oppført seg hyggelig – dog virket det ganske tilgjort, så jeg ble ikke så komfortabel av det. Da jeg kjørte feil to ganger, én med vilje (fordi jeg ikke ville smette over i et annet felt på så kort tid), begynte hun å bli lett irritert. Noe som jeg ikke skjønte helt, fordi jeg hadde fått klar beskjed om at det å kjøre feil ikke gjorde noe som helst – det var ikke det som var poenget. (Det var under andre gang jeg kjørte feil og skulle snu at hun strøk meg i krysset.) Etter første gang begynte hun å snakke mildt sarkastisk da hun sa, 'til høyre, SÅ til venstre'.

 

Jeg fortsette likevel å kjøre rolig etter hele bremsesituasjonen, i håp om at jeg kunne overbevise henne om at kjøringen min var trygg, og da vi nærmet oss slutten begynte hun å være hyggelig og si ting som, 'Uff, beklager at stemmen min sprekker sånn!'

 

Jeg vet at alle som stryker vil klage på sensoren sin, at det egentlig ikke var deres feil, men dette er ganske viktig for meg å skjønne – fordi enten mangler jeg ekstremt mye oppmerksomhet under kjøringen, noe som fem andre lærere har kontinuerlig ignorert eller ikke sett, eller så var jeg et offer for en sensors dårlig dag. Jeg vil såklart skjerpe meg enda mer sånn at jeg ikke stryker neste gang, men jeg vil gjerne ha noen flere meninger om dette. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg strøk i Trondheim oga jeg er fra Oslo og sensor hadde fått det for seg at jeg hadde dratt hit for å få en lett oppkjøring.

 

Ikke F"¤%¤ om dette Oslosvinet skal tru det er lett i vorres by.

 

Han strøk meg mens vi kjørte uten at jeg hadde gjort noe galt, da benyttet jeg muligheten til å komme med en fornermelse.

- Er det uvant for deg å kjøre rundt her nå, det sto vel Nidaros på skiltene da du kjørte opp :tease: ( 1000 år siden Trondheim het det).

 

Klagde og fikk pengene tilbake, fikk ny sensor og sto.

 

Trur en del av de liker maktfølesen, og jeg tipper de legger inn en stryk her og der for å øke omsetningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hotel Papa - det var på Billingstad, i Asker.

 

Hahaha, bra gjort, War! Jeg vet ikke virkelig ikke hva jeg skal synes om sensoren min, men jeg liker jo å huske på at sterk forkjølelse er det samme som å ha en del i promille, så... Irritasjonen hennes gav meg jo ikke noe særlig tillit til henne heller. Men jeg vet ikke om dette kan være greit å klage på, det å bråbremse for meg i et kryss antyder jo at det var et ganske alvorlig stryk, og det er jo ingen andre enn oss to som var der da det skjedde.

Lenke til kommentar

Jada, nerbrewfoz, jeg er klar over dette. Jeg tok jo avgjørelsen hennes for gitt til å begynne med. Men i etterkant føler jeg at dette ikke helt stemte overens med tilbakemeldinger jeg har fått før, og måten jeg oppfattet trafikksituasjonen. Når jeg da også opplevde henne som litt krass og i tillegg syk, begynner jeg jo å lure på om dømmekraften hennes var på topp.

Lenke til kommentar

Ja, det må jo være sensoren det er noe feil med ... </sarcasm>

 

Har dere noen forklaring på hvorfor "nye" bilførere er overrepresentert på trafikkulykkesstatistikkene?

 

Er det kanskje slik at rutinerte bilførere er medlemmer av et hemmelig nettverk som har som formål å presse urutinerte bilførere til å gjøre feil som kan forårsake ulykker? For årsaken kan jo ikke være så enkel som at mangel på rutine gjør at man begår flere feil, ikke sant?

Lenke til kommentar

Greit, greit, jeg skjønner at du er glad i sarkasme. Det er klart at hun er overlegen sammelignet med en fersking ute i trafikken. Men sensorer er mennesker de også, og det ikke umulig at jeg kan fått en bomtur. Jeg stusser jo over at tre utdannede kjørelærere sier at jeg kjører bra, mens den endelige vurderingen er at jeg er farlig i trafikken. Og hvis det er tilfellet, så vil jeg jo så klart være enig i at det var for tidlig å få førerkort. Men så er det sånn at jeg er usikker på om det faktisk er riktig. Men det er jo vanskelig å dømme selv, det er derfor jeg stiller spørsmål som dette - og i tillegg har sendt melding til kjørelæreren min for å høre vurderingen hans. Det var ingen av de fra kjøreskolen som tjente på at jeg strøk, jeg fikk førekortgaranti og derfor så mange eksta gratistimer jeg vil. Hvis det faktisk er sånn at jeg ble feildømt, så vil jeg ha muligheten til å klage og få penger tilbake. Hvis ikke, så blir det som det har blitt. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

Faktum er vel at kjørelærerne og sensoren aldri var med deg i bilen samtidig, og dermed vet vi ikke hva kjørelærerne eventuelt ville ha sagt under oppkjøringen ..

 

Beklageligvis er det eksamen som gjelder, og ikke tentamen.

 

Jeg vet ikke hvordan rutinene er, men kan du risikere å få den samme sensoren neste gang også?

I så fall ville jeg helst ha lagt den første episoden så langt bak meg at ikke kjøringen min ble påvirket av at den samme personen som strøk meg forrige gang kunne være i stand til å gjøre det igjen.

(Og paranoide tanker om at du kan bli strøket pga. utseendet eller språket eller stedet du kommer fra, det gjør deg i hvert fall ikke noe bedre i en oppkjøringssituasjon.)

 

Dette med bilkjøring er et realt "Catch 22"; egentlig burde bare erfarne bilførere være ute i trafikken, men den eneste måten å erfaring på er å være ute i trafikken ... Så, lykke til.

Lenke til kommentar

Ja, du har nok rett i det. Og jeg må jo også si meg enig i at det er skummelt med uerfarne førere - men det er jo også kjent at det farligste billistene er de som kjører ett år etter å ha fått lappen, fordi de blir overmodige. Men jeg får høre hva kjørelærerne mine sier også, så går det forhåpentligvis bedre neste gang :)

Lenke til kommentar

Hadde også en feil i et kryss når jeg hadde oppkjøring, dette var litt ut på landet så ikke sikkert det var så farlig. Var et skilt til venstre å et til høyre, så stoppet jeg mitt i krysset for å spør hva veien het for jeg fikk ikke det med meg når hun sa det. Men bestod pga trygg kjøring og god plassering i trafikk :)

Lenke til kommentar

Har vært i noenlunde samme situasjon som deg.. Jeg strøk på min første oppkjøring pga. sensor mente jeg kjørte for seint (10km/t under fartsgrensen) noen steder der jeg mente det var fornuftig å kjøre forsiktig (gjennom gårdstun, uoversiktlige grusveier osv.)

Det er kjipt men det er ikke så mye en kan gjøre med det. Men hvis du vil sikre deg om å ikke måtte kjøre med samme sensor igjen kan du sende inn en klage på oppkjøringa og kreve en annen sensor neste gang, det gjorde jeg.

Lenke til kommentar

Cortese - så flott! Det kom jo altså en bil i krysset jeg skulle ut i, som sensor mente altså jeg beregnet helt feil fart til. Blir jo litt frustrert av det, for jeg ville jo trodd at jeg hadde fått mange flere advarsler fra andre på forhånd hvis jeg var dårlig på å beregne tid ut til krysset. Det er vel det som gjør at jeg blir sittende fast på det.

 

Uff, så kjedelig. Det var lurt, simpl! Tror jeg skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg, men kan det være en ide å fortelle sensoren hvorfor du gjør det du gjør under oppkjøringen?

Hvorfor kjører du saktere enn fartsgrensen skulle tilsi? Kanskje du har oppfattet noe som sensoren ikke har sett, og ved å nevne det i forbifarten slipper sensoren å tro at du er "treg" uten grunn?

 

Alt med måte, sevfølgelig. Ikke prat hull i hodet på vedkommende.

Lenke til kommentar

Oppkjøringen er jo den ene gangen i livet du må være ekstra forsiktig. Jeg strøk ikke, men etter å ha hatt lappen i mange år merker jeg at jeg kanskje er litt FOR flink til å presse meg frem i rundkjøringer. Fartsgrensen GJENNOM rundkjøringen kan jo være både 50, 60 og 80, så det er praktisk talt umulig å bryte fartsgrensen der. Ingen av de andre i rundkjøringen må bremse på grunn av meg, men om jeg hadde kjørt slik på oppkjøringen hadde nok sensor grepet inn..

 

Bare kjør litt mer passivt og tilbakeholdent neste gang.

 

Men det å kjøre feil skal ikke ha noe å si, så sant du kjører trafikalt korrekt. Om hun ber deg ta 3. utgang i en rundkjøring, men du legger deg til høyre (som om du skal til 1. eller 2. utgang), så blir det bedre å ta 1. eller 2. utgang, enn å bryte trafikkreglene å ta 3. utgang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det er forskjell på sensorer er helt klart. Jeg bestod på første forsøk, til tross for at jeg ikke viket nok for en buss i en trang gate, og at jeg ikke klarte å parkere skikkelig.

 

Men kjørelæreren min fortalte om en kollega som hadde en jente som skulle til oppkjøring. Hun strøk, og her er grunnen: Hun hadde ikke brukt bakruteviskeren når det regnet. Kjørelæreren ble selvsagt fly forbanna på sensor, men reglene sier man skal ha klar sikt ut igjennom både front- og bakruten, så jenten måtte ta oppkjøring på nytt.

Det kanskje aller merkeligste i denne saken er at en god del biler har ikke vindusvisker på bakruten i det hele tatt. Det er nemlig ikke påbudt, og ofte ekstrautstyr. Men sensor mente at om man hadde visker bak, ja så skulle man bruke den. Så at sensorene lar sin personlige mening og maktfølelse komme foran, er det liten tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Under førerprøven blir feilene du gjør satt i kategoriene 1,2 og 3.

 

1 betyr at du har enkelte tekniske feil med bilen.

 

2 betyr at du kommer ut for situasjoner som kunne ført til skade/ulykke under andre omstendigheter.

 

3 betyr at du har gjort noe som er direkte farlig eller ikke er i tråd med regelverket.

 

Nå vet jeg ikke hva årsaken var til at sensor tråkket på bremsen, men jeg vil tro det var forbunnet med vikeplikt?

Dette er uansett sensor sin vurdering og siden sensor sitter med alt ansvar under førerprøven vil han/hun ikke nøle med å tråkke på bremsepedalen. Om sensor tråkker på bremsen har hun/han overtatt styringen og dette i seg selv skal føre til stryk.

Du kan kjøre perfekt resten av tiden, men den ene situasjonen er nok til at du stryker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...