TheyStoleMyName Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Heisann, Jeg var å takserte bilen min og beløpet kom på 19.000 kr. Men så hadde jeg vist skadene til et annet verksted før og han/de mente at skadene var på ca. 25.000 kr. Og derfor lurer jeg på om det er mulig å få taksert skadene på et annet verksted.. Selvom jeg har taksert den på første verkstedet. (de har snakket med forsikringselskapet) Tenker på kontant utbetaling Tusen takk. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) 1 ting til: Er helt ny på dette her.. aldri skjedd noe slikt før.. så lurer på om f.eks takseringen er på 19.000 kr, får jeg 19.000 kr? Eller er det sånn at jeg må betale 28% moms? Altså: 19.000 kr * 28% = 5320 kr = 19.000 kr - 5320 kr = 13.680 kr = Jeg får kun 13.680 kr for skaden? Er det sånn det er? eller er det bare jeg som har "funnet opp" den regelen? >.< Tusen takk for alt av svar Endret 11. mai 2012 av Khiladi Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Selskapet vil nok bruke sin egen/tilknyttede takstmann for taksering, og dersom du har levert flere takster, vil de gå for den laveste. Sjekk betingelsene i avtalen du har for kontant utbetaling. Litt prik: Momsen i Norge er ikke 28%. Du bør jobbe litt med prosentregningen din Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Er det slik at bilen din blir kondemnert? Altså at den er å anse som totalvrak? Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Selskapet vil nok bruke sin egen/tilknyttede takstmann for taksering, og dersom du har levert flere takster, vil de gå for den laveste. Sjekk betingelsene i avtalen du har for kontant utbetaling. Litt prik: Momsen i Norge er ikke 28%. Du bør jobbe litt med prosentregningen din Åjah, ok.. hvor finner jeg betingelsene >.<.. hahah.. Da blander jeg sikkert med noe annet.. hvor mye er den på? 25%? 14%? haha Takk. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Er det slik at bilen din blir kondemnert? Altså at den er å anse som totalvrak? Neinei.. Bulk i bakdøra og riper bakover.. Også var d litt mindre skader ved/på hjulbuen eller no sånt. Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Moms er 25% ja, men du betaler ikke noe moms på dette. Du vil få utbetalt taksten minus egenandelen du har. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Siden bilen ikek skal kondemneres så regner jeg med at du vil få valget mellom 1 å få utbetalt forsikringspengene - egenandel for så å eventuelt fikse det selv, eller 2 få bilen fikset på et verksted og betale egenandelen til forsikringsselskapet. Nå sier du ikke noe om hvorvidt det er du som har fått skylden i dette eller om det er noen andre som har kjørt på deg, eller noe slikt, for omk det ikke er din skyld og den skyldige blir stilt til ansvar, vil du ikke måtte legge ut egenandelen uansett hvilket valg du tar. Om du har en relativt ny og fin bil så ville jeg nok latt verksted ta seg av reperasjon av skadene, men om du har en eldre bil som ikke er den mest strøkne og skadene ikke har noe å si for deg i forhold til bruk og slikt så kan det være like greit å ta forsikringspengene, men det må du vurdere selv. Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 13. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2012 Siden bilen ikek skal kondemneres så regner jeg med at du vil få valget mellom 1 å få utbetalt forsikringspengene - egenandel for så å eventuelt fikse det selv, eller 2 få bilen fikset på et verksted og betale egenandelen til forsikringsselskapet. Nå sier du ikke noe om hvorvidt det er du som har fått skylden i dette eller om det er noen andre som har kjørt på deg, eller noe slikt, for omk det ikke er din skyld og den skyldige blir stilt til ansvar, vil du ikke måtte legge ut egenandelen uansett hvilket valg du tar. Om du har en relativt ny og fin bil så ville jeg nok latt verksted ta seg av reperasjon av skadene, men om du har en eldre bil som ikke er den mest strøkne og skadene ikke har noe å si for deg i forhold til bruk og slikt så kan det være like greit å ta forsikringspengene, men det må du vurdere selv. Det er en annen som har kjørt på meg.. og han har tatt skylda for det.. Bilen er gammel, men ellers strøken.. Siden det er snakk om en del penger.. Så synes jeg det er bedre å ta utbetalt takseringsbeløpet istedet for å fikse det.. Men hvordan blir det da? Da får jeg akkurat 19.000 kr? eller? Første gang det har skjedd + har ikke så mye peiling på sånt vettu.. såå.. Men tusen takk for svaret Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Nei, du vil ikke få 19 000 kr utbetalt på din konto. Du må trekke fra det du har i egenandel på din forsikring. Dette er som regel mellom 4 - 8000 kr. Dette vil du finne ut om du ringer forsikringsselskapet eller sjekke papirene dine. Lenke til kommentar
Inz4ne Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Khiladi betaler da ikke egenandel når det ikke er h*ns feil, og det blir ikke h*ns forsikringsselskap som utbetaler summen i dette tilfellet, med mindre den som kjørte på h*n har samme selskap. H'n vil få utbetalt 19.000 fra forsikringsselskapet til den som kjørte på h*n, med mindre h*ns forsikringsselskap utbetaler det, for så å få de pengen igjen fra det forsikringsselskapet som den som var skyldig i ulykken har. Det er også den som er skyld i ulykken som må betale egenandelen sin til sitt forsikringsselskap, og det vil da ikke ha noe å si på utbetalingen til Khiladi. Det strider mot all fornuft at Khiladi skal betale egenandel for en ulykke han ikke er skyld i, men det er et unntak om man er blitt påkjørt og gjerningspersonen stikker av, og man ikke kan finne ut hvem det var, men det er ikke saken i dette tilfellet. 2 Lenke til kommentar
JokerN_ Skrevet 13. mai 2012 Del Skrevet 13. mai 2012 Ah, beklager. Fikk ikke med meg at det ikke var hans egen feil, da blir såklart saken helt anderledes. Om taksten er 19 000kr, vil du få dette av forsikringsselskapet til han som har skylden ja 1 Lenke til kommentar
TheyStoleMyName Skrevet 14. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2012 Ahaa.. Tusen takk for å løse forvirringa mi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå