Gå til innhold

Tror du reaksjonene hadde vært like om det var FpU som ble angrepet isteden for AuF?

Gjest medlem-82119

75 stemmer

1. 1. Tror du reaksjonene hadde vært like om det var FpU som var blitt angrepet isteden for AuF?

• Ja
      41
    • Nei
      34

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Jeg er blandt dem som er overbevist om at det voldsomme engasjementet, med rosetog og alt som har vært rundt saken utelukkende skjedde fordi det var ap som ble angrepet. Kan overhode ikke se for meg samme engasjement om det var noen andre som ble angrepet, og aller minst FrP, rødt og andre politisk ukorrekte partier.

En annen sak er avisenes partipolitiske tilhørighet: http://www.ung.no/oss/forbruker/14749.html

Aftenposten har vært (og er i stor grad fremdeles) en Høyre-avis. Dagsavisen het tidligere Arbeiderbladet og er en Arbeiderparti-avis. Dagbladet kaller seg selv en radikal/kulturradikal og sosialliberal avis, og hører nok best hjemme i Arbeiderpartiet-/SV-land. VG hevder de er partipolitisk uavhengig, men er mer konservativ enn Dagbladet.

Omtalen av saken forsterkes av den partipolitiske tilhørigheten.

Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk at folk ville godtet seg litt om det hadde skjedd med FpU, tenkt litt at de fikk som fortjent. Som det er påpekt så var det greit å synge om å drepe Siv Jensen, men det hadde nok vært sterkere reaksjoner om man sang det samme om Jens Stoltenberg.

Jeg tror videre at rekasjonene handler minst like mye om at det var det politisk korrekte Ap som ble angrepet, og dermed følte mange at det var selve norge som ble angrepet. Om 70 samer var blitt drept, eller 70 polske jordbærplukkere, 70 bergensere, eller 70 homofile som var blitt drept så hadde det ikke blitt regnet som et angrep på norge.

HVEM som ble angrepet hadde nok mye å si, kanskje mer en AT de ble angrepet.

Eller at de følte at de kunne seile på denne bølgen å sanke inn sympatistemmer til valget.

Lenke til kommentar

Jeg er blandt dem som er overbevist om at det voldsomme engasjementet, med rosetog og alt som har vært rundt saken utelukkende skjedde fordi det var ap som ble angrepet. Kan overhode ikke se for meg samme engasjement om det var noen andre som ble angrepet, og aller minst FrP, rødt og andre politisk ukorrekte partier.

En annen sak er avisenes partipolitiske tilhørighet: http://www.ung.no/os...uker/14749.html

Aftenposten har vært (og er i stor grad fremdeles) en Høyre-avis. Dagsavisen het tidligere Arbeiderbladet og er en Arbeiderparti-avis. Dagbladet kaller seg selv en radikal/kulturradikal og sosialliberal avis, og hører nok best hjemme i Arbeiderpartiet-/SV-land. VG hevder de er partipolitisk uavhengig, men er mer konservativ enn Dagbladet.

Omtalen av saken forsterkes av den partipolitiske tilhørigheten.

Din kynisme over samfunnet er ikke nødvendigvis en speiling av sannheten, men en illusjon basert på dine egne verdier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De ville kanskje ikke vært helt like, men man er trangsynt om man tror at rosetogene og markeringene i etterkant av 22.Juli var hovedsaklig på grunn av Arbeiderpartiets tilknytning til terrorangrepet. Norge mistet 77, de ble angrepet fordi de kjempet for det de tror på politisk. Det er et angrep på selve friheten og ytringsfriheten vi har her i landet, det er et massedrap, enkelt og greit. At reaksjonene hadde vært annerledes om det var FRP, er ingen tvil om - jeg er redd det kunne blitt mer fremmedfrykt i landet og generellt økning i stemmer til FRP. Men jeg har såpass tiltro til samfunnet vårt at vi aldri kommer til å si at massedrap på politisk ungdom og sivile aldri vil være forståelig eller greit.

Endret av Smaq
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Å tror at rosetoget og rosemarkeringene var HELT tilfeldig når ap bruker en rose som symbol, er naivt synes jeg. Angrpet var kun rettet mot Ap, Ikke mot frihet og ytringsfrihet i det hele tatt. Dette var egentlig utelukkende en arbeiderparti sak hvor arbeiderpartiet ble rammet og folk viste omtanke for arbeiderpartiet via arbeiderpartiroser.

Lenke til kommentar

Å tror at rosetoget og rosemarkeringene var HELT tilfeldig når ap bruker en rose som symbol, er naivt synes jeg. Angrpet var kun rettet mot Ap, Ikke mot frihet og ytringsfrihet i det hele tatt. Dette var egentlig utelukkende en arbeiderparti sak hvor arbeiderpartiet ble rammet og folk viste omtanke for arbeiderpartiet via arbeiderpartiroser.

Greit at du mener rose ikke var tilfeldig. Men nå er rose et veldig vanlig brukt symbol på kjærlighet og jeg tviler vi hadde gått i eple-tog om FRP var målet den 22.Juli. Hva en muligens syk man rettet angrep mot, får være hans sak, men for for de aller fleste er det ikke bare et angrip på AP. Men et angrep på Norge, friheten, demokrati og uskyldige unge mennesker. At du tror folk gikk i rosetog i sympati for Arbeiderpartiet, så er det ganske naivt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde helt klart sett roser og blomster i tog om det hadde vært et annet parti.

Verden er ikke slik at vi har noen få saker som er så betente at om du fører den ene eller den andre politikken innenfor et normalområde så vil folk starte å drepe og terrorisere over det. Folk flest (utenom Ankh og noen få andre ) forstår dette, og ser på dette som det feige angrepet på demokratiet som det faktisk er. Det hadde vært like tragisk om det var 77 barn, ungodm og voksne fra FRP som ble skutt og drept for sin politiske mening.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Hadde helt klart sett roser og blomster i tog om det hadde vært et annet parti.

Verden er ikke slik at vi har noen få saker som er så betente at om du fører den ene eller den andre politikken innenfor et normalområde så vil folk starte å drepe og terrorisere over det. Folk flest (utenom Ankh og noen få andre ) forstår dette, og ser på dette som det feige angrepet på demokratiet som det faktisk er. Det hadde vært like tragisk om det var 77 barn, ungodm og voksne fra FRP som ble skutt og drept for sin politiske mening.

Der er vi uenige. Tror at om det hadde ligget like mange døde FrP ungdommer hadde folk kastet epler på dem og jublet. De var med på leken og fikk smake steken.

Nå stemmer jeg hverken på FrP eller Ap eller andre partier for den del, så mine påstander handler ikke om partitilhørighet.

Lenke til kommentar

Det ble først vurdert fakkeltog, men pga sikkerheten og forsøplingen, så valgte de å tenke nytt.

Det var vel 2 grunner til at roser ble valgt:

- Roser er symbol på kjærlighet, sorg og glede. Vakre er de og.

- Forsøpling ble minimal, og byene ble pyntet med glede, som folket plasserte rosene rundt om kring byene.

Fra og med 22 juli og flere månederer i fjor, så var det det helt klart en veldig vanskelig tid for mange nordmenn, også Ap selvsagt. Veldig mange nordmenn ble berørte, uansett om de var Ap-fan eller kjente noen av de berørte. Jeg tror at det ville blitt roser uansett om Ap hadde hatt kaktus som logo.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Der er vi uenige, men det er jo heldigvis lov.

Rosesymbolikken har mange lag. Det at ap selv bruker roser i logoen, og er kjent for å dele ut roser før hver valgkamp osv og siden det var de som ble angrepet så har nok valget av roser en hovedsakelig arbeiderpolitisk symbolikk. Mulig man hadde gått i epletog om det var FrP som var rammet, eller gått i tog med skjerf om det var høyre samt hengt opp skjerf i hele byen, men tviler. Man kan også gå dypere i symbolikken, og se på at de kan bety respekt og mot. Små røde taggete roser betyr "jeg foravarer deg, alt er nytt for meg, gi meg litt tid" og er sånn sett en hyllest til gjerningsmannen.

Forsøpling ble minimal, tja, roser dør etter relativt kort tid og det ble nå engang en opprydding etterpå sammen med lys og kort.

For meg så var rosesymbolikken utelukkende knyttet til arbeiderpartiets logo. Det har også med at jeg hele tiden har sett på handlingen som et angrep rettet mot ap og en ap "greie" som kun gjelder ap.

Lenke til kommentar

Så om Ap's logo var en kaktus, og de delte bort små søte kaktuser til folket,

tror du de da og ville hatt kaktustog istedenfor rosetog?

Roser betyer mye mer enn Ap.

Og rosetoget handlet ikke bare om Ap, men om hele folket i Norge, uansett hvem de støtter politisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...