Gå til innhold

Tror du reaksjonene hadde vært like om det var FpU som ble angrepet isteden for AuF?

Gjest medlem-82119

75 stemmer

1. 1. Tror du reaksjonene hadde vært like om det var FpU som var blitt angrepet isteden for AuF?

• Ja
      41
    • Nei
      34

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

I tiden etter terrorangrepet på utøya så har jeg lurt på om reaksjonene vi har sett ville vært like uansett hvem som var på øya. Ville man for eksempel gått i rosetog om det var fremskrittspartiets ungdom som var ofre? Hadde man sunget barn av regnbuen om det var en muslim som var gjerningsmann?

Kort sagt, ville reaksjonene vært like sterke og omfattende om det var fremskrittspartiets undommer som ble angrepet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er veldig sikker på at reaksjonene ville blitt det samme.

Det er ikke pga at Ap ble rammet, at man sorger, prøver å støtte hverandre, gå rosetog og slikt.

Det er pga tragedien som har hendt. Uskyldige barn, ungdommer og voksne har blitt rammet.

Men om dette hadde hendt FrP istedenfor, så er det mulig de kunne fått flere medlemmer.

Vi holder sammen her til lands, uansett hvilket parti vi støtter.

Men jeg tviler på at Siv Jensen som statsminister ville klart seg like bra som Jens under den verste tiden.

Lenke til kommentar

Rosen er jo for AP, det hakekorset var for nazistene. Så jeg tviler på at det hadde blitt rosetog om det var FrP som ble rammet.. Kanskje epletog? >.<

Ingen aviser reagerte da Lars Vaular sang "Kem skjøt Siv Jensen?" på Utøya i 2010. Så jeg er redd mediedekningene hadde vært forskjellig om det var FpU som var blitt angrepet av en, som du sier, "muslim"-terrorist.

Avisene nå lar det gå sport i å avkle høyre-"ekstreme" organisasjoner (med fjorten medlemmer?) og antyde at de er terroristene som kommer til å slå til neste sommer. Hadde FpU blitt angrepet av muslimer, så hadde avisene antageligvis viet mye plass til å intervjue de snille muslimene som ikke er terrorister.

Ingen snakker om de snille høyre-"ekstreme"..

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg tror faktisk at folk ville godtet seg litt om det hadde skjedd med FpU, tenkt litt at de fikk som fortjent. Som det er påpekt så var det greit å synge om å drepe Siv Jensen, men det hadde nok vært sterkere reaksjoner om man sang det samme om Jens Stoltenberg.

Jeg tror videre at rekasjonene handler minst like mye om at det var det politisk korrekte Ap som ble angrepet, og dermed følte mange at det var selve norge som ble angrepet. Om 70 samer var blitt drept, eller 70 polske jordbærplukkere, 70 bergensere, eller 70 homofile som var blitt drept så hadde det ikke blitt regnet som et angrep på norge.

HVEM som ble angrepet hadde nok mye å si, kanskje mer en AT de ble angrepet.

Lenke til kommentar

Ja, en sang er en bare sang. Bare spør Hans Rotmo..

22. juli setter jo alt i et nytt perspektiv. Men la oss si at noen hadde laget en sang med tittel "Hvem skjøt _________?" - FØR 22. juli - hvor _________ er navnet på en AP-politiker. Bare det å lage en slik sang hadde jo ført til at vedkommende ble fullstendig fryst ut av det gode selskapet i rampelyset. Og tenk deg at den sangeren hadde vært hovedtrekkplasteret på FpU sin sommerleir? Hadde det gått upåaktet hen av avisene?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det finnes. Slike underholdningsbidrag er helt vanlige på slike steder. Jeg var medlem i studentradioen i Oslo, og på hytteturen var det vanlig at vi lagde såkalte geriljaradiosaker basert på at en av de som ikke var med på hytteturen var blitt drept.

Det er ingen som faktisk drepte noen, det var bare en juicy fantasi!

Lenke til kommentar

Har ikke noe forhold til AP ikke noe forhold til FRP heller og ville ha reagert på akkurat samme måte. TS prøver å skape et bilde av FRP der det er oss mot røkla og er et offer. Mye av stigmatiseringen av FRP har vært at de ikke har hatt riktige folk på riktige steder. Når jeg leser folk som er FRP folk på forum osv er FRP alltid i denne offerrollen det må slutte tvert for at jeg skal noen gang kunne ta partiet seriøst sikkert ikke den eneste som føler at tråder med FRP som tema så inntar FRP en slags offer rolle.

Folk reagerer ikke annerledes for meg så var hele angrepet et angrep på uskyldige mennesker mange langt under 18år ikke på AP eller AUF. Et liv tatt er like mye verdt om det er AUF eller FPU.

OG når det kommer til sanger osv. Skulle ikke egentlig høyre ha en tskjorte med "Better dead then red"?

Endret av Zimmerh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at hvilket parti det hadde skjedd med, ikke ville hatt noen stor betydning.

Det er grusomhetene som betyr noe. Det ville og blitt samme nasjonale tragedien uansett.

Det er ikke Ap eller FrP som har blitt drept. Det er uskyldige mennesker rundt omkring landet.

Men hvis det f.eks det hadde vært et eget parti for f.eks mørkhuda medlemmer, og det kun var "utenlandske" som hadde blitt drept, ville vi brydd oss mindre da?

Lenke til kommentar

Jeg inbiller meg at det er ofrenes alder og relative uskyld som er viktig, og selvsagt antallet. Vi hadde ikke brydd oss mindre om de var innvandrere, fordi det var den norske politiske uskylden som ble angrepet. Jeg ville fortsatt gått i tog med det symbolet man valgte, uansett parti. (Om ikke symbolet i seg selv var politisk og uakseptabelt for meg.)

Jeg tror det skal litt til før en slik handling ikke trigget medfølelse. Ingen grupper i det norske samfunnet er så stigmatisert eller uglesett at vi ikke reagerer på massemord av deres barn.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ap er det politisk korrekte partiet som regnes som folkesjela i norge, og derfor blir et angrep på ap i større grad regnet som et angrep på norge.

FrP sees av mange som en samling gærne ekstremister som herjer rundt med tøysete forslag ingen tør å stemme for. Derfor blir det litt som man får som fortjent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...