Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leiekontrakt og samboere

mikkels

Anbefalte innlegg

Heisann

I snart ett år har jeg bodd i en leilighet med to andre. Når jeg flyttet inn fikk alle tre ny kontrakt å skrive under på, samt at husleia ble høyere. Den ene av oss hadde allerede bodd i leiligheten ett år. Nå flytter mine medsamboere ut, og jeg skal finne nye leietakere.

Spm

1. Skal jeg velge å fortsette på samme kontrakt, eller få en ny en?

Utleier er litt slu. Minst mulig ansvar, minst mulig kontakt. Jeg er redd hun skal begynne å legge mer på husleia. Jeg tror ikke det er lov, men orker ikke å krangle.

2. Hvis jeg fortsetter på samme kontrakt, har uansett utleier plikt til å komme på befaring?

3. En av mine samboere har ikke vært flink til å vaske, og har ungått vasking i tre uker pga "sykdom". Jeg vurderer å sende en mail til utleier for å få ordet opp i dette. Kan en trekke vask fra depositum.

Kontrakten er den samme for alle tre som bor her. Vi betaler en felles sum inn som husleie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dere hver og en hver sin kontrakt og hver sin depositumskonto?

Hvis dere har hver sin kontrakt, feks at det står i din kontrakt at du betaler 4000kr/mnd, så skal ikke det at de andre leieboerne skiftes ut påvirke din leie. Hun kan dog benytte anledningen til å øke leien for nykommerne. (Men slik oppfatter jeg at dere ikke har det)

Hvis dere har en felles kontrakt hvor det står at dere betaler 12 000kr/mnd og dere har et felles depositum på en felles konto står dere vel solidarisk ansvarlig for rommene. (Det er slik jeg forstår at dere har det).

Om du da har mulighet til å hente inn nye leieboere eller om kollektivet må oppløses må du lese i kontrakten om det står noe om.

En annen ting er depositumskontoen. Dersom dette er gjort ordentlig står denne på en konto i en bank vedlagt en kontrakt signert av dere 3. Strengt tatt må vel denne oppløses og lages på nytt om man skal skifte ut beboere (ihvertfall om den kontoen står på flytter).

Kostnadwen for dette tilfaller utleier + oppmøte i bank og styr og stress gjør kanskje at hun ikke ønsker denne løsningen.

Huseier har vel ikke"plikt" til å komme på befaring uansett, men dersom det er en person som skiftes ut og denne personen skal ha ny kontrakt bør hun vel innom for å se at stedet blir forlatt i noenlunde samme stand som det ble utleid, nettopp med tanke på å gjøre krav mot depositumet. Dersom dere bare skal videreføre kollektivet uten å oppløse det er det naturlig at dere har selvjustis på vasking uten at hun blandes inn.

Vaskingen synes jeg høres vanskelig ut å få penger for. Tenker du at utleier skal trekke pengene i fra depositumskonto for så å utbetale dem til deg/dere fordi du/dere har vasket? Eller skal hun beholde pengene selv for så å komme og vaske?

Må presisere at dette er slik jeg tror det er, har vært borti litt leie og utleie, men er ikke udannet på området.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi se her:

Det stemmer at vi har en felles kontrakt. Nå som du nevner det ble jeg usikker på hvordan det er med depositumskontoer. Det må jeg se nærmere på. Utleier har åpnet for å terminere kontrakten, la den stå på is, eller at nye "familiemedlemmer" som flytter inn som hun må godkjenne først.

Det enkleste og greieste er vel å beholde kontrakten slik den er. Men det er vel uansett ikke lov å si opp en kontrakt og bare øke leia hinsides når en ny kontrakt skal inngås.

Utleier har en plikt til å påse at alt er rent og i god stand før det flytter inn noen nye. En kan ikke leie ut en skitten leilighet med masse feil lovlig. Selv om vi viderefører tror jeg utleier har samme plikten uansett om kontrakten termineres eller ei.

Når det gjelder vaskinga blir det førstnevnte. At vi får pengene, eller at det blir ansatt en ekstern til å gjøre det.

Problemet er at nå ser det ikke fint ut i leiligheten, og det trengs å bli vasket. Det er et avtalebrudd mellom personen jeg bor med og oss to andre. Jeg tror ikke det kommer til å se fint ut når vedkommende flytter heller.

I kontrakten står det at ved fraflytting skal det se rent og pent ut. Det står ingenting om at det kun gjelder hvis kontrakten termineres. Det stor dog også at leietakere har ansvar for indre vedlikehold og ikke kan kreve utleier for utlegg.

Kan bli vanskelig å løse problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...