C.Liddell Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hei. Jeg har en ASUS bærbar PC N53SV med en harddisk på ca 400 GB. Jeg husker ikke i farten hvor mye GB det er, men det er ikke så farlig i forhold til spørsmålet. Det er dessuten fjorårsmodellen så jeg finner ikke så mye informasjon om dette på nettet. Problemet mitt er at harddisken er delt i 2. det er C-disk og D-disk. Mest sannsynlig er det jo da bare 1 harddisk som en kollega fortalte meg. Jeg har vanligvis lagt alle programmer inn i C-disken og programfiler. Nå er da denne disken full, og jeg må installere spill på den andre disken. Dette viste seg å ikke være så altfor lett. Da jeg prøvde å installere spillet i D: - disken fikk jeg en feilmelding med noe sånn som at dette var en usikker disk. Noe i den duren. Hva gjør jeg da? Jeg har jo ikke så lyst til å slette alle programmene jeg har på C- disken for å få plass til nye spill. Det hender jo at man vil spille de gamle spillene også. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 En mulighet kan jo være å justere størrelsen på C- og D-diskene; lage den ene større og den andre mindre. (Eventuelt slå dem sammen til en stor C-disk på 400GB, men det kan hende at enkelte programmer vil "savne" D-disken, så det enkleste er å beholde den.) Hvor store C og D bør være etter denne justeringen av størrelse er det egentlig bare du som kan svare på. Hvor store er de i dag? Hvor mye av plassen på D-disken er brukt? Hvis du f.eks. har en C-disk på 40GB og en D-disk på 360GB i dag, tror du at du kunne leve med C=100GB og D=300GB? Eller noe sånt? Med et program som Easeus Partition Master vil du kunne gjøre dette i 3 step: 1) Redusere størrelsen på D 2) Flytte D til "enden" av disken (slik at det skapes et 'tomrom' på disken mellom C og D) 3) Utvide C til å ta i bruk dette tomrommet. http://www.partition-tool.com/personal.htm Dette skal du kunne gjøre uten å reinstallere Windows og alle programmene, og uten å miste så mye som en fil, MEN MAN VET ALDRI, så sørg for å ha backup av det du ikke kan leve uten .... Lenke til kommentar
C.Liddell Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 Hvis det går an å endre størrelsen på disse diskene, så er kanskje det letteste løsning? sånn som det er i dag så er C- disken ca 120-150 GB, men den er fylt opp med programmer og spill. Filmer, bilder og andre dokumenter ligger på D-disk eller eksterne disker. D-disken er ikke fylt opp i det hele tatt og har godt over 100 GB ledig. Men det var en som fortalte meg at det gikk an å installere for eksempel spill på D- disken uten problemer. Da jeg prøvde dette i går funket det ikke? Hva kan være grunnen til det? Hvorfor vil den ha alt installert i C-disken og programfiler? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Men det var en som fortalte meg at det gikk an å installere for eksempel spill på D- disken uten problemer. Da jeg prøvde dette i går funket det ikke? Hva kan være grunnen til det? Hvorfor vil den ha alt installert i C-disken og programfiler? Fra Windows sin side er det lagt opp til at du kan installere andre steder enn "C:\Program Files", men det er en god del programmer som ikke ser ut til å ta hensyn til det. (Det er også mulig at enkelte "libraries" og andre typer filer uansett vil bli installert på C, selv om du plasserer hoveddelen av programmet på D.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå