Gå til innhold

Politibiler og fotgjengere

Smirnoff

Anbefalte innlegg

Skulle over et fotgjengerfelt i sentrum i dag, og det kom en politibil kjørende sakte (regner med de bare patruljerte, utrykning var det ikke). De så jeg kom, og jeg så de kom kjørende.

De kom fram til overgangsfeltet akkurat i det jeg skulle krysse gata. Siden de kjørte så sakte, så virket det som de skulle stoppe, men de bare fortsatte å kjøre slik at jeg måtte hoppe et steg tilbake opp på fortauet. Politimannen som kjørte bare så på meg og gliste og så forsvant bilen rundt hjørnet.

Synes det var litt merkverdig. Har politiet forkjørsrett til enhver tid? Kanskje det er en trafikkregel jeg har gått glipp av?

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De hadde fått skylden om de hadde kjørt på deg, politiet har hovedsakelig samme regler som alle andre når de ikke er under utrykknign, mener det er noen unntak mtp. parkering og gågater.

Det stemmer ikke helt. Politiet kan og kjøre utrykning uten bruk av blålys.

Men politiet må uansett kunne kjøre på forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
De kom fram til overgangsfeltet akkurat i det jeg skulle krysse gata.  Siden de kjørte så sakte, så virket det som de skulle stoppe, men de bare fortsatte å kjøre slik at jeg måtte hoppe et steg tilbake opp på fortauet.  Politimannen som kjørte bare så på meg og gliste og så forsvant bilen rundt hjørnet.

Synes det var litt merkverdig.  Har politiet forkjørsrett til enhver tid? Kanskje det er en trafikkregel jeg har gått glipp av?

355y5p.jpg

Lenke til kommentar

Skulle over et fotgjengerfelt i sentrum i dag, og det kom en politibil kjørende sakte (regner med de bare patruljerte, utrykning var det ikke). De så jeg kom, og jeg så de kom kjørende.

De kom fram til overgangsfeltet akkurat i det jeg skulle krysse gata. Siden de kjørte så sakte, så virket det som de skulle stoppe, men de bare fortsatte å kjøre slik at jeg måtte hoppe et steg tilbake opp på fortauet. Politimannen som kjørte bare så på meg og gliste og så forsvant bilen rundt hjørnet.

Synes det var litt merkverdig. Har politiet forkjørsrett til enhver tid? Kanskje det er en trafikkregel jeg har gått glipp av?

Du er ikke aleine om ha havnet i en slik situasjon, jeg har faktisk vært med på det samme, og det rett utenfor en politistasjon. Irriterte meg litt at jeg ikke dro opp telefonen for å få tatt bilde. Men, hadde vel bare blitt ord mot ord i og med at jeg ikke hadde hatt noen video tilgjengelig av hendelsen som viste forløpet. Kanskje man burde gå rundt med kamera montert på hodet. :p

Lenke til kommentar

Som jeg sa, det er mulig de kjørte utrykning uten bruk av blålys.

Nein, utrykningskjørtøy bedriver ikke med utrykning i områder med gangfelt etc. uten blålys. Det spiller forsåvidt ingen rolle, de har ikke påkjørsrett selv under utrykning.

Det var forøvrig heller ikke det du sa i din første post, selv om det kanksje var det du mente ;)

Lenke til kommentar

Vel, når personene står 1-2 meter fra fotgjengerfeltet, så er det ikke alltid så lett å stoppe for fotgjengeren.

Jeg skjønner godt at gamle mennesker ikke ønsker å stille seg rett foran fotgjengerfeltet, men på den måten blir de ganske oversett også.

Gjett om jeg mange ganger har stoppet for fotgjengere som har stått ved fotgjengerfelt, og ikke skulle over.

Det er verre når politiet ikke stanset da trådstarter holdt på å gå over fotgjengerfeltet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Akkurat det samme skjedde faktisk meg, rett utenfor politistasjonen i Bodø for noen år siden...

Som jeg sa, det er mulig de kjørte utrykning uten bruk av blålys.

Nein, utrykningskjørtøy bedriver ikke med utrykning i områder med gangfelt etc. uten blålys. Det spiller forsåvidt ingen rolle, de har ikke påkjørsrett selv under utrykning.

Det var forøvrig heller ikke det du sa i din første post, selv om det kanksje var det du mente ;)

Vet ikke om jeg missforsto deg, men... Politiet kan kjøre utrykning uten blålys selv om det er gangfelt i nærheten. Poenget med utrykning uten blålys, er jo å ikke varsle gjerningsmenn om at de er der og samtidig være i utrykning. Politiet må forøvrig følge samme veitrafikklov, men har unntak fra enkelte paragrafer når det er nødvendig og forsvarlig. (http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html#11) Politiet kan dog ikke avvike fra §3, under noen omstendigheter, og skulle definitivt stoppet for deg, og kvinnen på videoen for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Det er nok noen politimenn som tror de er kongen på haugen.

Uansett om politiet kjører vanlig eller blått, så har de aldri lov til å kjøre ned folk som krysser fotgjengerfeltene da. Å anmelde slike saker hjelper nok lite. Kanskje greit neste gang å kontakte en lokalavis eller noe, så problemet kunne blitt litt mer åpent.

Men husk: politimenn, det er jo bare vanlige mennesker det og.

Lenke til kommentar

... tja om man ser bort fra at deres jobb er å true resten av oss til å adlyde politikerne ...

Dummeste kommentar.

Politiet er der for oss. At de må straffe lovbrytere, det er sånn det må være bare.

Norge ville ikke vært et bedre land uten politiet ihvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...