Gå til innhold

Valuta og aksjer

Force

Anbefalte innlegg

Hvordan kjøper jeg aksjer for eksempel 100 kr men til USD for ca $15. En tid senere stiger aksjen 15% og dollar $ stiger 15%, da blir det 130 kr. Hvordan gjør jeg det da ? Jeg finner ingenting der jeg handler aksjer.

Endret av Force
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke helt spørsmålet. Du vil kjøpe aksjer i NOK for å selge i USD eller omvendt? Meg bekjent så får du ikke handlet den samme aksjen på samme børs i forskjellige valutaer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du melder deg inn i feks Nordnet, og handler på utenlandske børser, vil aksjene være notert i lokal valuta. Du kjøper dem med NOK, som blir vekslet til feks. USD.

Hvis aksjen stiger, kan du selge for flere USD enn du kjøpte for, hvis kursen på USD i tillegg er i din favør, vil du få flere NOK for dine USD når de veksles tilbake.

Har ikke handlet på utenlandske børser hos Nordnet selv, men jeg antar at det fungerer slik, med mindre man i tillegg har en type valutakonto.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Hvis du melder deg inn i feks Nordnet, og handler på utenlandske børser, vil aksjene være notert i lokal valuta. Du kjøper dem med NOK, som blir vekslet til feks. USD.

Hvis aksjen stiger, kan du selge for flere USD enn du kjøpte for, hvis kursen på USD i tillegg er i din favør, vil du få flere NOK for dine USD når de veksles tilbake.

Har ikke handlet på utenlandske børser hos Nordnet selv, men jeg antar at det fungerer slik, med mindre man i tillegg har en type valutakonto.

Er du sikker på dette?

Hos Nordnet har jeg valutakontoer, disse har jeg ikke opprettet selv. Om jeg f.eks. kjøper aksjer på en tysk børs vil mine NOK automatisk blir vekslet til EUR før selve handelen tar sted. Om jeg så selger aksjene blir jeg sittende igjen med EUR som jeg selv må veksle til NOK om jeg ønsker det.

Jeg kan ihvertfall ikke forstå at du kan kjøpe aksjer med en annen valuta enn den børsen du handler på opererer med uten at de blir vekslet først.

Lenke til kommentar

Er du sikker på dette?

Hos Nordnet har jeg valutakontoer, disse har jeg ikke opprettet selv. Om jeg f.eks. kjøper aksjer på en tysk børs vil mine NOK automatisk blir vekslet til EUR før selve handelen tar sted. Om jeg så selger aksjene blir jeg sittende igjen med EUR som jeg selv må veksle til NOK om jeg ønsker det.

Jeg kan ihvertfall ikke forstå at du kan kjøpe aksjer med en annen valuta enn den børsen du handler på opererer med uten at de blir vekslet først.

Som nevnt i posten, har jeg ikke handlet på utenlandske børser selv.

Men jeg har aldri påstått at du kan handle på utenlandske børser i annen valuta (med "lokal valuta" mener jeg børsens hjemlands valuta)?

Der det ser ut som om jeg tok feil var at jeg trodde lokale valutaen ble vekslet tilbake automatisk ved salg, men det ser det ikke ut som om det gjør, etter din forklaring.

Uansett om du må veksle tilbake til NOK manuelt, ser jeg ikke hvordan det forandrer saken, du kan fortsatt heve gevinsten av både (den eventuelle) hevingen i aksjekursen, og (den eventuelle) fordelen av valutakursen. Med mindre det er store gebyrer knyttet til veksling.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...