Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lav FPS i alle spill (GTX 260)

Anbefalte innlegg

Heisann

Har følgende maskin:

Windows XP (med siste oppdateringer)

CPU: Intel Pentium D 3.0 Ghz

GFX: Nvidia 260 (med siste driver)

RAM: 2GB

Spiller primært UT3 og det er ofte at frameraten (FPS) går ned på 25-40, dette gjør det svært vanskelig å spille på maskinen.

På maskin nr to:

Windows 7, 64bit

CPU: Intel Q6600, 2,4Ghz

GFX: Nvidia GT8800

Ram: 8GB

Her får jeg 90 FPS i UT3.

Jeg har sjekket opp i så mye som mulig, maskin nr 1 har jo bedre spekka CPU og bedre grafikk kort, og settingene i spillet er satt til minimalt, hva kan det være som er galt med XP-maskinen. Er det noen konkrete eksempler som kan v're årsaken til lav FPS.

Finnes det programmer jeg kan bruke for å finne ut hva som er galt? Har ikke lyst til å re-installere Windows på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du nok gjort en dårlig jobb i å sjekke. ;)

Maskin nr 2 er generelt en god del bedre. Nr 2 har dobbelt såå mange kjerner, en nyere og langt mer effektiv arkitektur som legger Pentium D i mørket.

Balansen mellom de to maskinene er ikke så gode heller.

Maskin nr 1:

- Et helt ok skjermkort, av halvgammel karakter som helt fint klarer UT3.

- En eldgammel prosessor som kom i 2005, og som er noe rundt regnet 3-4 ganger svakere enn CPUen på maskin nr 2.

- Min mimumsanbefaling av minne. 2 GB kan fort bli ganske så lite når du spiller. Med en gang du kommer opp i en 3-4 GB så blir det masse ekstra for spillet å kjøre på. Gjelder spesielt hvis man har mye drit/annet kjørende i bakgrunnen. Aka. Noe det blir etter et par år uten formatering eller god opprydding.

Maskin nr 2:

- Har en ganske gammel grafikkprosessor (8800GT), men klarer vel et gammelt spill som UT3 som ikke er spesielt grafikktungt.

- Prosessoren er en Quad-Core som var veldig populær i sin tid, og klarer fint litt eldre spill, eller nyere spill på lavere grafikk. Ettersom UT3 krever mye av prosessoren så vil denne naturlig nok gjøre det mye bedre enn maskin nr 1.

- Har masse av minne og vil ikke få noen som helt begrensninger her.

Skulle det vært en naturlig balanse på de to maskinene så vilel det vært om du byttet skjermkort på de to. På maskin nr 2 så holder skjermkortet igjen i de fleste spill, mens på maskin 1 så er skjermkortet nesten overkill. Selvsagt dette løser ikke problemet med at maskin nr 1 er treg, men det gir ENDA bedre opplevelse på nr 2, og løser opp i flaskehalser.

Ønsker du at maskin nr1 skal bli raskere, så trenger den mest sannsynlig en grundig overhaling.

- Er det mye dritt på maskinen, eller at det er en gammel installasjon så anbefales en formatering.

- Hjelper dette ikke nok, så må nok kraftigere prosessor på plass.

- Eventuelt også slenge inn en ekstra RAM-brikke eller to. Legg merke til at WinXP vil begrense deg til ca 3,5 GB minne.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Glemte selvfølgelig å nevne et veldig viktig moment i saken.....FPS har vært en del høyere på maskin nr 1 før....typisk 60-80 FPS, det er først nå i den senere tid at det har gått rett i dass.....25-45

Det jeg tenker litt på da, kan det være programmer eller innstillinger åpå nvidia driveren som jeg ikke har fått med meg? JEg mener å huske at man kunne bruke et eller annet program som logget ut alt hvis man har problemer så tenkte jeg å bare gå igjennom loggen for å se om det kunne være noe spess. har kjørt CClean, men ikke hjulpet noe spesielt.

Uansett, setter utrolig pris på disse tilbakemeldingene, og ja da er det nok jeg som ikke har gjort hjemmeleksa mi....tenkte bare at 3,0Ghz er ebdre enn 2,4Ghz.

Må kanskje bare reformatere maskinen i verste fall, men hadde lyst til å unngå akkurat det.

Lenke til kommentar

Tja, ofte så kan en formatering spare en for ganske mye jobb, for da er man i hvertfall HELT sikker på det ikke er pga alt for mye drit på harddisken. Dog til tross for at Windows XP er langt værre å formatere, grunnet at den sjeden finner en brøkdel av driverene som trengs selv.

Hvor mange prosesser kjører da? Og hvor mye minne har du ledig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...