Gå til innhold

Spill-PC, budsjett 12-15k

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter to travle semestere har jeg lyst til å få “spilt unna” litt i sommerferien før det igjen braker løs til høsten, og i den anledningen ønsker jeg å kjøpe en ny pc. Dersom jeg kunne ha fått litt hjelp til å sette sammen en god pc til rundt 12.000 kr hadde jeg blitt svært takknemlig. Jeg har i tillegg til disse 12.000 kr ett budsjett på 3000 kr avsatt til ny skjerm. Dersom det er noe dere vil anbefale, så kan disse budsjette endres i favør av pc/skjerm alt ettersom. Jeg vil helst ikke gå over totalsummen på kr 15000. Jeg kan gi blaffen i å kjøpe ny skjerm, men min gamle Samsung bruker til tider flere minuter på å skrus på, så jeg ser ikke bort i fra at den må byttes ut om ikke så lenge uansett.

Denne pcen skal bestilles ca. 20 juni, og jeg er klar over at halvannen måned er en god stund når det kommer til prisutvikling i “data-verdenen”, men jeg sitter nå her og fantaserer litt og er veldig nysjerrig på hva jeg kan forvente for de summene jeg har bestemt meg for. Hvis det er noe nytt som lurer rett bak horisonten hadde det vært supert å få vite om, for å unngå bomkjøp. Frem til eksamensperioden er slutt (du gjetta riktig, 20 juni..) har jeg knapt med tid til å utforske alt for mye på egenhånd, og henvender meg derfor til dere.

Det jeg primært ønsker fra pcen er å kunne dra nyere titler som Skyrim/BF3 og lignende på ett høyt/nært makset nivå. Er dette en oppnåelig drøm for mitt budsjett?

Hva jeg har fra før av er:

- SATA II harddisker

- Tower

- Strømforsyning 550 eller 650 W, modulær (har ikke denne hos meg nå, så får ikke sjekket detaljer, kan hende den kan brukes)

- Operativsystem, mus/keyboard/optikk o.l.

Vil sata ii-diskene være brukbare, eller vil de bottlenecke systemet veldig? Tenker da først og fremst på ytelse i spill. SSD-disk tenker jeg å investere i først til høsten.

Igjen, alle innspill og all hjelp blir satt stor pris på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i5-2500k eller i5-3570k

GTX 670 (95% ytelse mot GTX 680 og koster 800 kr mindre, japp 95% ytelse til 80% av prisen)

120GB SSD

Burde havne på ca 7-8K, noe mer er det ikke vits i å gå for på maskinvaren.

Skjerm er det enten BenQ XL2420T eller en dyrere IPS-skjerm med 2560x1440 oppløsning (HP ZR2740W er mitt tips) du bør se på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...