Erick1986 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 hei! Har hatt Nikon D5100 i snart halvt år nå og er så langt veldig fornøyd. Men det som jeg merker etter hvert er at det er så få bilde av meg selv! Jeg har tatt masse bilde av venner og natur men veldig sjelden meg selv. Tenker meg derfor å skaffe meg en stativ slik at jeg kan være med på bilde selv også! Jeg trenger nok ikke de dyreste. Men jeg reiser en del til utlandet og er litt i naturen også så kvalitet er viktig for meg! Har dere noe forslag? Takk for svar! Hilsen Erick Lenke til kommentar
Keyzer28 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg er i hvert fall svært fornøyd med mitt Benro Travel Angel av karbon. Det er så lett at det kan være med overalt. Har ikke så mye å sammenligne med, men på meg virker det veldig stødig. FotoVideo selger disse, så sjekk prisene der. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Hvis du skal ha lettest mulig stativ (Carbon) så blir det dyrere, men hvis du klerer deg med alluminium, så annbefaler jeg deg Induro BK2 stativet. Det er meget lett til alluminium å være og koster bare rundt 1.500,- på Japan Photo. Men du bør være nøye med selve stativhodet som følger med. De billigste stativene har noen ubrukelige kulehoder etter min mening, og regn med at et godt kulehode koster like mye som selve stativet eller kanskje mer. Men til å begynne med, så klarer du det sikkert med det billigste kulehodet. Hvis du har tenkt til å montere lange teleobjektiver på kameraet så ville jeg vurdert mer solide hoder. Stativet jeg har i dag er jeg veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg et bedre kulehodet. Alt i alt så mener jeg man bør opp i rundt 3.000,- for et OK stativ med et godt kulehodet av kvalitet. Det er vel her som alle andre steder. Du får hva du betaler for Lenke til kommentar
Erick1986 Skrevet 11. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2012 Hvis du skal ha lettest mulig stativ (Carbon) så blir det dyrere, men hvis du klerer deg med alluminium, så annbefaler jeg deg Induro BK2 stativet. Det er meget lett til alluminium å være og koster bare rundt 1.500,- på Japan Photo. Men du bør være nøye med selve stativhodet som følger med. De billigste stativene har noen ubrukelige kulehoder etter min mening, og regn med at et godt kulehode koster like mye som selve stativet eller kanskje mer. Men til å begynne med, så klarer du det sikkert med det billigste kulehodet. Hvis du har tenkt til å montere lange teleobjektiver på kameraet så ville jeg vurdert mer solide hoder. Stativet jeg har i dag er jeg veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg et bedre kulehodet. Alt i alt så mener jeg man bør opp i rundt 3.000,- for et OK stativ med et godt kulehodet av kvalitet. Det er vel her som alle andre steder. Du får hva du betaler for hei! Har hatt Nikon D5100 i snart halvt år nå og er så langt veldig fornøyd. Men det som jeg merker etter hvert er at det er så få bilde av meg selv! Jeg har tatt masse bilde av venner og natur men veldig sjelden meg selv. Tenker meg derfor å skaffe meg en stativ slik at jeg kan være med på bilde selv også! Jeg trenger nok ikke de dyreste. Men jeg reiser en del til utlandet og er litt i naturen også så kvalitet er viktig for meg! Har dere noe forslag? Takk for svar! Hilsen Erick hei! Har hørt at stativ må være i viss vekt for at vibrasjon fra kamera ikke skal ødelegge bilde?! Leste det på akam sin side......http://www.akam.no/artikler/uskarpe_bilder_med_daarlig_stativ/69295 har dere noe hode å anbefale da? Jeg har en 17-70mm fra Sigma som ikke veier all verden.... Takk igjen for hjelpen! Hilsen Erick Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Tyngre stativer vil nok være stødigere naturlig nok, men dem veier også mer. De som velger lettere carbon stativ er nok dem som er mye på lengre gåturer etc. i naturen, og da er vekt viktigere. Skal du bare ha med deg stativer på korte turer så er nok et alluminiumsstativ kanskje like greit. Men husk at carbon ikke leder kulde like godt som aluminium, så å bære et aluminiumstativ på vinteren kan bli en kald opplevelse. Har selv alluminiumsstativ og det passer fint til mitt bruk. Jeg vet Induro har noen prisgunstige kulehoder som koster rundt 1.500,-. Jeg har selv et billigere kulehode enn dette, men det har sine begrensninger. Jeg merker det blir litt mer plunder. Hvor viktig dette er for deg vet jeg jo ikke og det helle bunner ut i hvor mye penger du vil legge i dette samt hvor mye du prioriterer det. Men for 3.000,- bør du få en skikkelig god kombinasjon, så sant du da ikke er vant til noe langt bedre. JEG klarer meg vertfall LENGE med det jeg har Lenke til kommentar
GSM Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg har et Manfrotto 055XPROB med 498RC2 kulehode som jeg er veldig fornøyd med.. Det veier ca 3,5kg, men det er ikke noe problem å drasse på det . Det er meget stabilt, og har en krok du kan henge fotosekken på (eller noe annet tungt) for ekstra stabilitet. Dessuten er det ganske fleksibelt med midtsøylen som kan vinkles 90'grader. Kostet ca 2000 kr på Dustinhome med studentrabatten der. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Vil bare nevne at Manfrotto 055XPPROB veier omtrent dobbelt så mye som Induro BK2 stativet. 3.5kg. er MYE når man skal gå langt. Har en kompis som har dette og det føles ikke spesielt behagelig ut spør du meg. Selv mitt eget stativ som veier rundt 1.5kg. synes jeg er tungt nok og drasse på Men er man tilfreds med vekten så får man nok et solid stykke stativ Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Har selv hatt flere skogturer i fjellet og på vidda med Manfrotto 055XPROB. Dersom stativet festes godt til en sekk, og plasseres midtstilt, er det ikke noe problem å bære det med seg på ryggen i noen timer. Også på flere reiser har stativet vært en trofast følgesvenn. Er noe tungt om man skal bære det i hendene i en viss tid, men såfremt man fester stativet til en fotosekk som har stativfeste er det ikke noe problem. Et stykk solid stativ som hittil har stått stødig gjennom forferdelig uvær. Dersom du ikke er avhengig av en stor høyde på stativet vil jeg derimot anbefale Induro. De har en rekke stativer som egner seg godt til reiser og turer. Enkelte stativer innen reiseserier kan ikke heves like mye, men dette er kanskje ikke det aller viktigste. Lenke til kommentar
Erick1986 Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 Hvis du skal ha lettest mulig stativ (Carbon) så blir det dyrere, men hvis du klerer deg med alluminium, så annbefaler jeg deg Induro BK2 stativet. Det er meget lett til alluminium å være og koster bare rundt 1.500,- på Japan Photo. Men du bør være nøye med selve stativhodet som følger med. De billigste stativene har noen ubrukelige kulehoder etter min mening, og regn med at et godt kulehode koster like mye som selve stativet eller kanskje mer. Men til å begynne med, så klarer du det sikkert med det billigste kulehodet. Hvis du har tenkt til å montere lange teleobjektiver på kameraet så ville jeg vurdert mer solide hoder. Stativet jeg har i dag er jeg veldig fornøyd med, men kunne tenkt meg et bedre kulehodet. Alt i alt så mener jeg man bør opp i rundt 3.000,- for et OK stativ med et godt kulehodet av kvalitet. Det er vel her som alle andre steder. Du får hva du betaler for hei! Prøver å finne den induro bk2 stativ som du snakker om på japanfoto men finner den ikke. Er det kanskje gått ut av produksjon? Har du evt en tilsvarende modell? Takk for hjelpen! Hilsen Erick Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Beklager, jeg oppga feil navn på stativet. Det er dette stativet jeg har: http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/induro-adventure-m-hode-akb2/ Altså AKB2 med det kulehodet du ser der. Dette er et helt greit kulehode til å begynne med, men det finnes bedre kulehoder fraInduro hvor du kan justere utstyret 100% uten at man skal være avhengig av det "sporet" utenfør kulehodet. Hvis du skal fotografere mye i naturen, så kan jeg også annbefale et stativ uten midtsøyle, slik at du kan legge stativet HELT ned på bakken. Gitzo er jo et kjent merke som du bør vurdere hvis du vil bruke mer penger på stativ. Jeg anbefaler deg også å kjøpe denne DVD'en: http://www.japanphoto.no/product/fotoboker-og-dvd-film/dvd/fotografere-landskap/ Der får du også noen gode råd angående stativer til naturfotografering, samt en del andre ting som kan være verdt og ta med seg med tanke på naturfotografering. Har nettopp sett den selv og den anbefales Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå