Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen som kan lage en sticky om ATV-klassene og regelverk?


Anbefalte innlegg

Hepp!

 

Har vi noen her som kan og/eller vet mye om ATV-typer, klasser, førerkortklasser osv?

 

Undertegnede, som har en fot i graven og en hånd i himmel, vil gjerne vite mer om slike morosaker.

 

Har følgende førerkort: A BE CE DE M S T og vurderer en ATV til sommeren.

Madamen har opptil C1E. slik at begge to kan kjøre den.(kanskje ^^)

 

ATV-en skal ikke brukes til "gjørme-kjøring" e.l. Altså kun gate/veikjøring.

 

Mvh

Jarmo :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe!

 

Takk for støtten.

 

Men har ikke peiling på slike saker, reg. merker, typer, klasser, forsikringer, priser osv.

Har nok hatt 10-12 forskjellige tunge MC-er men long time ago..

 

Mvh

Jarmo :)

 

ps. er ute etter pent brukt da, ca til 15-25K

Lenke til kommentar

http://www.lovdata.n...9-0298-003.html

 

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

4. Tre- eller firehjuls motorsykkel.

5. Klasse M kode 147.

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge:

1. Beltebil med eller uten tilhengerslede.

2. Klasse M kode 146.

3. Tilhenger til tre- eller firehjuls motorsykkel med slagvolum over 125 cm3 , når tillatt totalvekt for tilhengeren er høyst 750 kg. Trekkvognen må være godkjent for å trekke tilhenger og tillatt tilhengervekt må være påført vognkortet.

 

Jeg regner med at firehjulinger med litt motorstørrelse på, blir regnet som firehjuls motorsykkel. :) Du kan for øvrig ta en telefon til Statens Vegvesen og spørre. Det går nok selvsagt litt på antall kubikk.

 

Hvis du kjøper deg en litt eldre firehjuling, kan du kjøre den på Traktor-sertifikat. Men dette ble for noen år siden ulovlig å registrere nytt som traktor, men de som allerede hadde registrert det som traktor fikk fortsette.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det første som slår meg er: hva i alle dager skal du med ATV egentlig?

ATV må være den mest ustabile kjøretøyklassen som finnes. En bittelitt krapp sving, og du ligger paddeflat i grøften?

Nå er det sikkert forskjell på modeller, men...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det første som slår meg er: hva i alle dager skal du med ATV egentlig?

ATV må være den mest ustabile kjøretøyklassen som finnes. En bittelitt krapp sving, og du ligger paddeflat i grøften?

Nå er det sikkert forskjell på modeller, men...

Det er morsomt, og kan være praktisk. Man kan bruke det til å måke snø, hente vilt i skogen (eller hvis Jarmo er glad i å fiske, så kan han hente den gedigne fisken han sikkert får på land hver gang nede ved vannet) osv..

 

Nå har ikke jeg ATV, Jarmo - så jeg vet ikke hva som er å regne som godsaker. Men du kan jo kanskje lese på dette forumet: http://www.atvforumet.no/

Lenke til kommentar

Men så lenge

ATV-en skal ikke brukes til "gjørme-kjøring" e.l. Altså kun gate/veikjøring.

så ser jeg ikke helt det praktiske behovet.

 

For all del, jeg skal ikke være noe gledesdreper, men jeg ser egentlig ikke helt for meg at ATV gir noe moro en tungsykkel ikke kan gi? :)

Lenke til kommentar

Det første som slår meg er: hva i alle dager skal du med ATV egentlig?

ATV må være den mest ustabile kjøretøyklassen som finnes. En bittelitt krapp sving, og du ligger paddeflat i grøften?

Nå er det sikkert forskjell på modeller, men...

 

Hehe!

 

Kjørte en del snøscooter og isrally i Finland når jeg var ung. (og spilte ishockey seff)

Så velting av slike saker bør nok være out of range. Men hvem vet..

 

:)

 

Edit:

 

For all del, jeg skal ikke være noe gledesdreper, men jeg ser egentlig ikke helt for meg at ATV gir noe moro en tungsykkel ikke kan gi?

 

Vel, når man har hatt de meste av MC-er, båter og biler så søker man til /mot nye opplevelser :)

Lenke til kommentar

@srbz: Jeg kan love deg at en skikkelig ATV gir deg like mye glede, om ikke mer, som et MC.

Om du skulle ha en ATV som velter lett så er det et par enkle ting mang kan gjøre for å få atv'en mer stabil og der er, blant annet, senking og bredding

Lenke til kommentar

Du kan kjøre ATV på A og T om den er registrert som traktor, noe som de fleste store ATV'ene er.

Ser også at du har Snescooter lappen, da er du vel vandt til å bevege deg mye på kjøretøyet? Da skal ikke balanse på ATV bli et alt for stor problem.

Endret av Steffenss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...