Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

6 minutes ago, aklla said:

Liker mest at filmer kjører i 1:1 og ikke raskere enn det ;)
Neida, hva trenger jeg egentlig raskere Plex til? Den streamer filmer problemfritt frem til den blir for varm, ser ikke helt det store behovet for mer enn det?

Nei for all del. Får den opp fra 1.5GHz til 2.1GHz og det er meget merkbar ytelse under vanlig bruk iallefall. Starter raskere og er generelt mer responsiv.  Og det er helt gratis.

Men selvfølgelig ikke noe man må gjøre. Du har bare en fin mulighet med den kjøleren der.

Pi4 er jo clocket lavt originalt for å klare å fungere noenlunde uten kjøler.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men den kjører jo 24/7 og har kun plex som oppgave og styres kun via SSH. Har ikke linux med GUI engang..
Jeg tror ikke behovet er der.

Det var jo en markant økning der, så kommer nok til å gjøre det ja(hvem bryr seg om behov ?), men får ta det når viften har kommet. Det er ikke noe poeng når den allerede blir for varm :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aklla skrev (36 minutter siden):

Ble denne :)
At den kanskje er litt overkill er bare bra. Vet ikke hvor mye den sliter med å kjøre plex, men den viften vil vel dekke behovet for kjøling uansett vil jeg anta.

 

Har Flirc til Pi3 og Pi4, kjørte Kodi på Pi3 med Flirc og kabinettet ble såpass varm at det var nesten vondt å ta på. Har også 3stk av den andre liggende. Ikke kjøpt ICE Tower ennå, men har vurdert det til et retro kabinett prosjekt med Pi4(som er lagt på hylla). Har også en Noctua 5V vifte jeg kjøpte inn i fjor.

Har ikke fått testet ut Plex. Har bare en Pi3 server med filmer og TV serier, deler via smb og caster via VLC på mobilen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kynxx said:

Må man øke strømtilførselen til rpi4 når man overklokker?

Spørs hva du mener? Man må gi prosessoren litt mere strøm ja, men det gjøres av selve overclock commandoen.

Du trenger neppe å ordne noe kraftigere strømforsyning til Raspberryen om du ikke har en veldig dårlig en fra før.

Lenke til kommentar

Den er god. Jeg er temmelig grønn på overklokking på rpi kortene. Har 3 og 4, men har ikke rørt de sånn sett pga. Dårlig kjøleløsninger hos meg. Venter på argon one til 4 og flirc til 3. Satse på litt mer gøy da. Jeg har en 18watt later til rpi3 fra Clas Ohlson og en offisiell lader fra raspberry som fulgte med rpi4. Den er på 15 watt. Har en usb-c lader her på 27 watt til en Samsung som kan benyttes. Innafor?

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Kynxx said:

Den er god. Jeg er temmelig grønn på overklokking på rpi kortene. Har 3 og 4, men har ikke rørt de sånn sett pga. Dårlig kjøleløsninger hos meg. Venter på argon one til 4 og flirc til 3. Satse på litt mer gøy da. Jeg har en 18watt later til rpi3 fra Clas Ohlson og en offisiell lader fra raspberry som fulgte med rpi4. Den er på 15 watt. Har en usb-c lader her på 27 watt til en Samsung som kan benyttes. Innafor?

Burde gå greit det, men den offisielle laderen er nok best siden den er 5.1V for å veie opp for tap. Ofte er mobilladere bare 5V som kan bli litt lite om man har en litt dårlig kabel osv.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
6 hours ago, vidor said:

Har en Rpi2 som jeg følte var noe kresen på PSU. Løste seg med en 2.4A 5V Samsung tablet-lader og litt kontaktrens med WD40, så forsvant lyn-ikonet som signaliserer for lite strøm for optimal funksjon.

Pi trives generelt best med 5.1V supply. En 5V telefonlader og litt dårlig kabel så er man fort nedi 4.9V/4.8V eller lavere når det når frem til Pien.

Ikke noe problem for en mobiltelefon/tablet som uansett justerer det ned til 4V eller noe, men problem for Pien som må ha 5V.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Pi trives generelt best med 5.1V supply. En 5V telefonlader og litt dårlig kabel så er man fort nedi 4.9V/4.8V eller lavere når det når frem til Pien.

Ikke noe problem for en mobiltelefon/tablet som uansett justerer det ned til 4V eller noe, men problem for Pien som må ha 5V.

Designet på Rpi2 er med power via Micro-USB er litt svakt, så det er nok generelt bedre med litt høyere volt kompensatorisk ja. Tror nok jeg løste problemet med å forbedre det kontaktgrunnlaget som var der og det har holdt seg i mange mnd, noe jeg ikke forventet med WD40 som gjerne har litt redusert levetid og ikke helt er egnet til jobben.

Dette virket faktisk bedre enn å kombinere 2 USB-uttak til 1 Micro-USB som fungerte ganske bra selv om det ble lyn-ikon av og til, men temmelig sjelden.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har en raspberry pi som jeg har brukt litt til hjemmeautomasjon, nå har det seg slik at jeg har glemt passordet og skulle ha ut config filen...

Kan jeg endre eller legge til en root-bruker når jeg har den fysiske enheten/sd-kortet? Ser det står forskjellige til på google, men noen har som har gjort dette før? Det er ikke krise, men hadde vært greit om jeg hadde fått det til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...