Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!

Anbefalte innlegg

De små holder greit til enkel/normal bruk da de får spredd den varme hotspoten på pakningen endel, men det er jo lurt å gå for en så stor som mulig som passer i boksen for best mulig varmespredning før varmen kommer seg ut de få stedene det er mulig i boksen. Du kan også bore noen luftehull for å bedre temperaturen.

Jo kjøligere du får Broadcom-brikken jo bedre er det. Grunnen til at det følger med ribber til RAM er mest for bundle/syns skyld. Det er ikke de som blir varme. Jeg bruker en ribbe som er 35*35 mm og med det ligger kjernen stabilt på litt over 40 på en Orange Pi Plus 2E.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...

Noe liv i denne?

Har en raspberry pi 3 som jeg vil at skal autostarte en RTSP stream i fullscreen ved boot som er tilkoblet en skjerm.

Hva er en grei\enkel løsning? Jeg kan ca. ingenting commands ol, så må nesten ta små steg :p 

alt fra hvilket program som bør kjøre streamen (vlc, andre?) til hvordan jeg faktisk installerer programmet og får dette til autooppstart. Googlet litt, men er mye forskjellig.

Er det noe som kan konfigureres på PC, så settes over på sdkort kanskje?

Lenke til kommentar

Hm mulig.

Ser nesten ut som dette kun er hvordan man setter opp en egen RTSP server ved hjelp av kamera tilkoblet PI'en.

I mitt tilfelle skal jeg bare feede en RTSP stream inn på raspberry pi som viser det på en skjerm. Men mulig det er noe på siden der som kan være til hjelp :)

Lenke til kommentar

om du skal spille av video med rpi er vel omxplayer omtrent det eneste valget fremdeles? på min rpi 2 kompilerte jeg vlc med omx out med varierende ressultat. https://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?t=59814&start=75 . kanskje et av mediasenter programma vil fungere med en plugin. det er garantert mulig det du prøver å få til, men du kjøpte feil produkt om du skal "caste" til tv. 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Noen som har noen erfaringer med billige skjermer med touch fra kina? Tenkte noe på 5" eller 7" til en carputer.

Har en 5" skjerm fra kina. Fikk aldri touch til å fungere og ved å reklamere fikk jeg halve beløpet refundert så ikke brydd meg mere.

Men selve skjermen er helt grei.

Har du en Android telefon? Android Auto på pi fungerer temmelig bra og støtter mange touch skjermer. Frister veldig selv å fikse til noe slikt i bilen.

Lenke til kommentar

Da ser jeg ikke helt hva du skal med en "carputer"?

Bruker selv bare en bluetooth dongle med APT-X støtte plugget i en 10 år gammel pioneer spiller.
Telefonen fester jeg med en magnet atmet rattet og bruker Android Auto. Da får jeg maps og spotify på skjermen konstant med stor skrift, og får jeg en melding leses den opp til meg og jeg kan svare med å prate tilbake.

Støtter og alle andre former for musikk en spotify. Med Carputer så tenker jeg bare en enhet som fikser dette for deg så man slipper å ta telefonen ut av lomma :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Har en raspberry pi jeg tenkte bruke til en dårlig NAS (inntil videre). Eksterne harddisken jeg har får strøm via USB, og må da mates via Raspberry Pi noe som gir lav spenning. Derfor trenger jeg en slags hub som kan koble sammen Raspberry Pi og harddisken, og gir strøm til begge to. Hvor får jeg det? Tenkte noe aliexpress, gearbest elns, men aner virkelig ikke hvilke spesifikasjoner jeg ser etter.

Lenke til kommentar

Har en raspberry pi jeg tenkte bruke til en dårlig NAS (inntil videre). Eksterne harddisken jeg har får strøm via USB, og må da mates via Raspberry Pi noe som gir lav spenning. Derfor trenger jeg en slags hub som kan koble sammen Raspberry Pi og harddisken, og gir strøm til begge to. Hvor får jeg det? Tenkte noe aliexpress, gearbest elns, men aner virkelig ikke hvilke spesifikasjoner jeg ser etter.

Må ha en hub med power da ja.

Men hvilken router har du? De fleste moderne routere har NAS funksjon om du kobler i en usb disk.

Da får man usb3 hastighet og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...