Gå til innhold

Den medium store Raspberry Pi-tråden!


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Noen som anbefale meg en god og rimelig løsning, en side med tilbudspakke / bundle  eller bare gode priser på enkeltdeler?

Jeg tenkte å kjøpe en Raspberry Pi med:

Case

Raspberry Pi 2 Micro USB Power Cable

2 WIFI USB (så jeg kan bruke den som extender osv...)

bluetooth USB

Minimum 8gb lagring (har ikke bestemt meg helt for hvor mye jeg trenger enda).

 

Kan være det er flere ting som jeg burde ha, er dessverre ikke helt oppdatert på HWen til Pi :)

 

 

Edit: tenker kanskje å gå for en 2.5A power supply for å forsikre meg om at jeg har nok juice, men kan være jeg dropper bluetooth.

Endret av Arch-Heretic
Lenke til kommentar

Noen som anbefale meg en god og rimelig løsning, en side med tilbudspakke / bundle eller bare gode priser på enkeltdeler?

Jeg tenkte å kjøpe en Raspberry Pi med:

Case

Raspberry Pi 2 Micro USB Power Cable

2 WIFI USB (så jeg kan bruke den som extender osv...)

bluetooth USB

Minimum 8gb lagring (har ikke bestemt meg helt for hvor mye jeg trenger enda).

 

Kan være det er flere ting som jeg burde ha, er dessverre ikke helt oppdatert på HWen til Pi :)

 

 

Edit: tenker kanskje å gå for en 2.5A power supply for å forsikre meg om at jeg har nok juice, men kan være jeg dropper bluetooth.

kan være greit å kjøpe case på Ebay. Har selv en derifra i akryl som er ganske fin.

Du burde og vurdere å kjøpe kjøleribber, da du isåfall kan overclocke å få mere ytelse av den.

 

Edit: Min case er egentlig til den første Raspberry Pi Model B+, men passer perfekt med Pi 2.

 

TQGehoD.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Noen som anbefale meg en god og rimelig løsning, en side med tilbudspakke / bundle eller bare gode priser på enkeltdeler?

Jeg tenkte å kjøpe en Raspberry Pi med:

Case

Raspberry Pi 2 Micro USB Power Cable

2 WIFI USB (så jeg kan bruke den som extender osv...)

bluetooth USB

Minimum 8gb lagring (har ikke bestemt meg helt for hvor mye jeg trenger enda).

 

Kan være det er flere ting som jeg burde ha, er dessverre ikke helt oppdatert på HWen til Pi :)

 

 

Edit: tenker kanskje å gå for en 2.5A power supply for å forsikre meg om at jeg har nok juice, men kan være jeg dropper bluetooth.

kan være greit å kjøpe case på Ebay. Har selv en derifra i akryl som er ganske fin.

Du burde og vurdere å kjøpe kjøleribber, da du isåfall kan overclocke å få mere ytelse av den.

 

Edit: Min case er egentlig til den første Raspberry Pi Model B+, men passer perfekt med Pi 2.

 

Stilig, tror ikke jeg kommer til å overklokke, skal hovedsakelig bruke den som server + litt ekstra utility. Vet du hvor de selger 2.5A powersupply her i Norge? Kan jo for så vidt handle over ebay eller andre utenlandske aktører men...

Lenke til kommentar

Skummelt å handle supply fra ebay da de har en tendens til å eksplodere.

 

Finn en god mobillader på en norsk nettbutikk. Driver min med en 2.1A mobillader fra netonnet.

men som oftest bruker jeg den bare fra 2 usb porter på datamaskinen. Den klarer seg fint med 1A om man ikke kobler for mye i den.

Lenke til kommentar

Jeg har gjordt noen tester med noen 2.4A/3.4A ladere ifra norske butikker, og min konklusjon er at enkelte Pi2 er litt for følsomme på "low voltage warning". Min ene Pi2 kan gi konstant warning men den andre er helt fin med samme lader og kabel.

 

Det er også en forskjell på ladere som starter på 5.2V ved 0A og de som starter på 5.0V, den som starter på 5.2V dropper til ca. 5.0 ved belastning men den andre dropper til ca. 4.9V og da kan "low voltage warning" dukke opp.

 

Antagelig er alle laderne jeg har testet med helt OK å bruke i praksis men i noen kombinasjoner av lader og RPi2 så har man da en konstant "liten regnbue farget firkant" i høyre hjørne av skjermen. Denne kan heldigvis slås av i bootconfig'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 4 uker senere...

None som vet om det er begrensninger på hvor stort microSD-kort som kan puttes i Raspberry Pi 2 B? Kjøpte RPi2B på nettet (er ikke ankommet enda), og kjøpte inn et microSDXC-kort på 64gig over disk i dag, i den tro at dette skulle gå bra. Ser i ettertid på FAQ'en på raspberrypi.org at de tidligere bare har prøvd med 32gig, men det virker som omFAQ'en ikke har vært oppdatert på en stund, gjerne siden forrige generasjon med Pi. Er det noen som kjører RPi2 med større kort enn 32gig?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Planlegger å lære meg Rasberry Pi. Vurderer å kjøpe en av to start pakker jeg har funnet på nettet:
http://www.makershed.com/products/make-getting-started-with-raspberry-pi-deluxe-kit
https://www.sparkfun.com/products/13673

Hva tenker dere om innholdet i disse settene? Er det fornuftig bruk av pengene? Hvilket er anbefalt å starte med?
Kanskje noen vet om et annet startkit som er og anbefale. 

Lenke til kommentar

Men den er vel like bra for overklokking som Celeron D\Pentium D.

Som sier litt, hadde det vært like bra som Tegra 4\Cortex-A15 prosessor som i tillegg kunne overklokkes hadde det vært noe. Tviler på den har UEFI bios, ut hva jeg finner på et annet forum er det lukket bios som ikke kan oppgraderes. Det var lenge før år 2010. Hadde bios sett som bilder under ville det vært bra.

 

WP_20150702_00_33_05_Raw.jpg

http://lifehacker.com/get-a-ps1-emulator-up-and-running-on-a-raspberry-pi-2-1689869367

 

Dette må være det feteste med rasperi pi?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
>Kan noen si hva som er så stort med Raspbery PI? Bortsett for utvikling, og lett film?

 

Det å kunne integrere en datamaskin i et hobbyprosjektene sine, det er DET som er det store med Raspberry PI, i mine øyne.  Det er heller ingen ulempe at dingsen kjører et utbredt OS, som man har over 20 års erfaring med, og at jeg kan velge å vrake i språk/rammeverk jeg er vant til å jobbe med på andre plattformer.

 

Den nye Rasperry PI Zero er dessuten så liten og så strømgjerrig at den åpner for ENDA flere interessante, og mer kompakte prosjekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...