jokkebb3 Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Lurer på om noen kan guide meg litt i nettverksverdenen Jeg og naboen deler internettforbindlese fra Lyse for tiden. Routeren er plassert inne hos ham. Det jeg lurer på er; hvordan kan jeg sette opp et eget nettverk inne hos meg, men med internettkoblingen hans? Er dette mulig? Tenker da at jeg vil ha et eget nettverk med egen SSID og passord. Skal koble opp NAS, PS3, Pc, BluRay, Nettbrett og laptop. Har akkurat gått til innkjøp av en Dlink DIR645 sak, men denne kan ikke brukes som repeater tror jeg. Hvilken hardware anbefales? Lenke til kommentar
War Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Du må slå av routing i din boks og koble deg opp mot naboens router. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Skal du dele trådløst fra nabo, så må du ha en router med repeatermodus. DIR-645 er vel bare en vanlig trådløsrouter og støttes ikke av tredjeparts firmware svjv. Eget nettverk hos deg oppnår du ved å sette opp router/repeater som repeater eller klient. Skal du dele LAN med nabo, så velger du klient-bro eller repeater-bro og samme subnett som nabo. Dette har fordelen at portforwarding blir enklere. Portforwarding brukes av enkelte tjenester på nettet. EDIT: Hvilken router du kan bruke avhenger litt av signalstyrke (evt eksterne antenner). Et billig alternativ er Netgear WN2000 http://prisguide.tek...00+repeater&n=0 Du sparer litt om du velger denne som er samme hardware og flasher med DD-WRT Endret 10. mai 2012 av Jan Skrotnes Lenke til kommentar
jokkebb3 Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Hvis jeg da går til anskaffelse av denne Netgear saken, kan jeg da ta inn internettsgnalene trådløst fra naboen? Er dette avansert å sette opp? Lenke til kommentar
jokkebb3 Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Er det en stabil og rask router, eller er det andre jeg heller bør se på? Kan gjerne gå opp noe i pris... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Jeg har ikke prøvd den repeatervarianten, men har satt opp flere av WNR2000 med DD-WRT som har fungert helt utmerket som repeater og vanlig router. Det er ikke så vanskelig å sette det opp. Du får spørre om hjelp om det blir trøbbel Jeg har opplevd de som stabile og gode. Har bl.a. en hos dama og det er aldri noe trøbbel med den. EDIT: Ja du vil kunne ta imot signaler trådløst og videresende de lokalt hos deg trådløst og kablet. Endret 10. mai 2012 av Jan Skrotnes 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå