Spritfire Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Hei Har i alle de år brukt kompakt kamera , for tiden et litt slitent Canon Ixus 90. Har nå kommet til det stadiet at jeg ønsker noe bedre, men ikke fullt ut speilrefleks. Så har sett på litt forskjellig, men ønsker gjerne komentarer! Har sett på Nikon 1J og V - har forstått det litt som at dette er det første hybrid kameraet til nikon, og det lider litt av barnesykdommer? http://prisguide.hw....kon-1-j1-151407 Samsung NX200 - har ikke holdt dette i hånden, men det ser en del større ut en de andre jeg har sett på, og så har det vel også kommet en ny versjon som er vanskelig å få tak i så langt virker det som. http://prisguide.hw....ng-nx200-151034 Sony Nex-5n og Nex-C3 Har vært å tatt litt på C3 og 5n - begge to er forholdsvis gode i hånden, C3 litt mindre en 5n. Litt usikker på den store forskjellen mellom disse, utenom at C3 har innebygd blits mens 5n sin må kobles på. http://prisguide.hw....-q=Sony+nex&n=0 Så er veldig usikker på hva jeg burde gå for og hvorfor. Har dere noen synspunkter som kan hjelpe meg riktig vei? eller burde jeg gå for noe helt annet? Dere ser jo hvor i pris-range jeg har lagt meg, hadde ikke tenkt å bruke veldig mye mer enn dette. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Eneste grunnen for og kjøpe speilløst systemkamera "hybrid" er at man vil ha muligheten til og bytte objektiver, hvis man kjøper et av de med kun en normalzoom blir de relativ store siden objektivet stikker langt ut foran, vil man ikke eie/bruke fler en et objektiv kan et av entusiast-kompaktkameraene være en like god løsning. Jeg personlig liker Samsung sine NX-kameraer, spesielt siden de har et greit utvalg av gode og små objektiver. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Du bør sjekke ut Olympus og Panasonic sine µFT kameraer, ganske mange modeller å velge imellom og med et større utvalg av objektiver enn de andre speilløse systemene. Endret 11. mai 2012 av Døgnvill Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg er også i µ-4/3 leiren. Godt utvalg i hus og optikk. God AF (p de nyeste modellene) og bra byggekvalitet. Jeg er ikke overbevist over Nikons 1 serie, jeg synes de har gått for en for liten sensor, slik at det ikke blir en stor nok overgang fra kompakt-kameraene. Lite utvalg i optikk også. Fordel er god AF og god byggekvalitet. Sony NEX serien er jeg ikke glad i da jeg synes husene er for små (gjelder 4 og 5 serien) og objektivene for store. I tillegg er brukergrensnsittett litt for giret mot brukgruppen som kommer fra kompaktkameraer. Gode sensorer og bra byggekvalitet er på pluss siden. Som Nautica, så liker jeg NX serien til Samsung. Enenste som trekker ned i mine øyne, er at det ikke er mulighet for å koble til en EVF på NX2xx husene. Samsung har i tillegg en meget god bruksanvisning. På norsk. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 (endret) Det var en lignende tråd for kort tid siden som du kan se på her. Dersom du egentlig ikke ønsker et systemkamera, men likevel gjerne vil ha bildekvaliteten til et systemkamera, bør du se på Canon PowerShot G1 X. Det er et alt-i-ett-kamera med stor bildesensor. Det er noe større enn de minste systemkameraene*, og muligens utenfor budsjett. * ) Størrelsen på et systemkamera er variabel, og avhengig av objektivet som brukes. Endret 11. mai 2012 av world wide weird Lenke til kommentar
Janago Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Du bør absolutt ta Panasonic Lumix G3 med i betraktningen. Dette liker jeg veldig godt selv, og det blir nå brukt mye mer enn mine Canon og Nikon speilrefleks. :-) I forhold til disse så er det utrolig lite og lett, og det tar gode bilder og filmer i HD. Kjøpt på tilbud til under 3500. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 11. mai 2012 Del Skrevet 11. mai 2012 Jeg legger ved en link til Panasonic G3 som jeg mener er et meget bra kamera i µFT Serien, i forhold til bildekvalitet og ytelse mener jeg at man får mye for pengene her. http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speillos-systemkamera/panasonic/panasonic-lumix-dmc-g3-m-14-42mm-sort/ Hvis du vil ha et enda mindre µFT kamera så er de to minste modellene for tiden Olympus E-PM1 og Panasonic GF-3. Men man får på G3 innebygd elektronisk søker, noe som er et must i mine øyne + at det er flere kontrollmuligheter uten å gå inn i menyene. Lenke til kommentar
Spritfire Skrevet 21. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2012 Takk for mange gode forslag og tilbakemeldinger! Har nå kommet fram til at jeg ønsker å gå for Sony Nex 5N eller Samsung nx200 Noen som har innvendinger mot de forskjellige? Eller hvorfor jeg bør velge den ene eller den andre? Ser at komplett har samsung nx200 inkludert 2 linser til 5495 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=751412 Takknemelig for alle svar jeg får! Lenke til kommentar
ryback Skrevet 22. mai 2012 Del Skrevet 22. mai 2012 (endret) Jeg har nx100 og er veldig fornøyd med dette. Det har sine svakheter - dårlig på høy iso men til prisen så kan man ikke klage. Jeg kjøpte det på lefdal til 2300. Jeg har nå bestilt meg nx210 og sitter og venter på dette. Jeg har allerede kjøpt et par objektiver, 30mm og 50-200mm. I tillegg har jeg kit-objektivet. Jeg må ærlig innrømme at jeg så og si kun bruker 30mm objektivet. 50-200mm har jeg kanskje tatt 20 bilder med. Jeg vet ikke hva du tenker å bruke kameraet til, men jeg bruker mitt stort sett på samme måte som jeg brukte Canon G-serien da jeg hadde disse. Som et avansert kompaktkamera. Det jeg liker med kameraet er at det er lite og lett. NX med 30mm f2.0 er perfekt for dagligbruk. Når jeg skal ut å ralle på kveldstid tar jeg med meg blitz i tillegg. Når jeg skal på hyttetur etc tar jeg med de andre objektivene, men de blir som regel liggende i veska, med mindre jeg tar de med ut på fottur for å fotografere litt fugler og småkryp. Men for min del var 50-200mm et bomkjøp - heldigvis kjøpte jeg det i USA hvor det var mye billigere. Neste objektiv blir nok macro. Det blir nok mye bilder av nesa til hunden i fremtiden. Hvis du går for NX-serien så vil jeg anbefale 30mm og muligens en blitz etterhvert om NX200 ikke er veldig mye bedre enn NX100 i mørke omgivelser. Endret 22. mai 2012 av ryback 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå