Gå til innhold

i7-3770k vs AMD FX-8120 singelcore ytelse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan vel også nevne at intel sine dobbeltkjerneprosessorer for LGA1155 (celeron, pentium og Core i3) gir svært mye singe-core ytelse for pengene. En Pentium G860 vil for eksempel gi deg omtrent 75% av single-core ytelsen til en i7 (fortsatt bedre enn noen AMD-prosessor, uansett pris) til en under en tredjedel av prisen. Jeg kjenner ikke til ytelseskravene for minecraft server, men ville ikke bli overrasket om Core i7-3770k er fullstendig overkill.

Lenke til kommentar

Kan vel også nevne at intel sine dobbeltkjerneprosessorer for LGA1155 (celeron, pentium og Core i3) gir svært mye singe-core ytelse for pengene. En Pentium G860 vil for eksempel gi deg omtrent 75% av single-core ytelsen til en i7 (fortsatt bedre enn noen AMD-prosessor, uansett pris) til en under en tredjedel av prisen. Jeg kjenner ikke til ytelseskravene for minecraft server, men ville ikke bli overrasket om Core i7-3770k er fullstendig overkill.

Hva med i5-3570k da?

Lenke til kommentar

Siden vi (noen av oss i det minste) ikke har peiling på hvilke krav som ligger bak en Minecraft server er det problematisk å hjelpe deg. Spør heller på et Minecraft forum eller lignende om hvilke CPU'er folk har i serverne sine. Jeg tror du vil få mer hjelp på den måten.

Sidenote:

Har ikke du en tråd her hvor du lurer på salgsverdien på en FX CPU? Vurderer du å selge FX'en for å kjøpe ny CPU? Som i at FX'en ikke er god nok til jobben?

-Deluze

Lenke til kommentar

Jeg har en mediaserver med FX8120, har også to i7 maskiner (1155 og lga2011) og kan med en gang si at forskjellen er helt enorm - den generelle ytelsen på AMD FX er heller laber med visse unntak og singelcore ytelsen er spesielt dårlig - du er bedre tjent med en Phenom II, den har iallefall ok singelcore ytelse og en X6 ville være et bedre valg all-round enn FX.

Lenke til kommentar

Siden vi (noen av oss i det minste) ikke har peiling på hvilke krav som ligger bak en Minecraft server er det problematisk å hjelpe deg. Spør heller på et Minecraft forum eller lignende om hvilke CPU'er folk har i serverne sine. Jeg tror du vil få mer hjelp på den måten.

Sidenote:

Har ikke du en tråd her hvor du lurer på salgsverdien på en FX CPU? Vurderer du å selge FX'en for å kjøpe ny CPU? Som i at FX'en ikke er god nok til jobben?

-Deluze

Den ene kjernen jobber ca 90% mens de andre jobber ca 10%. Så ja den er ikke god nok til jobben og vil derfor selge den. Minecraft kjører ikke multi-core men single-core.

Endret av asle12
Lenke til kommentar

Hva med i5-3570k da?

I praksis samme singel-core ytelse som i7'en og dermed et mer fornuftig valg. Både i7-3770k og i5-3570k har ulåst multiplier og kan enkelt overklokkes, men ikke regn med noe mer enn rundt 15% ekstra single-core ytelse fra overklokking.

Lenke til kommentar

Hva med i5-3570k da?

I praksis samme singel-core ytelse som i7'en og dermed et mer fornuftig valg. Både i7-3770k og i5-3570k har ulåst multiplier og kan enkelt overklokkes, men ikke regn med noe mer enn rundt 15% ekstra single-core ytelse fra overklokking.

15%?

En 2600k (stock, 3.8GHz turbo med en kjerne) får ca 1.5 i Cinebench 11.5 Single thread. En 2600k @5.0GHz får 2.0 i 11.5 single-thread, det er 33% forbedring fra 32% økning i klokkefrekvens.

EDIT:

Stock 8150 får 1.0 i samme test.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Vis det er slik at den ikke bruker mer enn 1 kjærne, så kjøper du en 3570K, disabler 2 eller 3 kjærner i bios, dette reduserer effekten (W) og senker dermed temperaturen drastisk, og så klokker du livshiten ut av den. :D

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Dessverre taper AMD her, singelcore ytelsen har AMD ofret for mer multicore ytelse, så den nye er TREGERE enn den gamle på dette feltet.

Litt synd, siden singelcore ytelse fortsatt er relevant idag grunnet en god del konsollporter.

Lenke til kommentar

Hvor mye bedre vil dere siat singelcore ytelsen er på 3770k i forhold til FX-8120 i prosent?

Kommer an på oppgaven.

Alt fra -7% til +100% vil jeg tro.

Tipper du ser på ca 50% høyere ytelse jevnt over.

Jeg tenker mest på javaserver.

Lenke til kommentar

Hva med i5-3570k da?

15%?

En 2600k (stock, 3.8GHz turbo med en kjerne) får ca 1.5 i Cinebench 11.5 Single thread. En 2600k @5.0GHz får 2.0 i 11.5 single-thread, det er 33% forbedring fra 32% økning i klokkefrekvens.

EDIT:

Stock 8150 får 1.0 i samme test.

Vi snakket om 2 IVB'er her, og da er det greit å ikke påregne noe mer enn 4.4, der "gulvet" ser ut til å ligge med luftkjølere. Selvsagt vil man finne mange som går høyere, men det krever gjerne over gjennomsnittlig kjøler. Jeg har selv en retail i7-3770k som jeg ikke får stabil over 4.45ghz med Phanteks PH-TC14PE.

4.4ghz er under 15% økning fra 3.9ghz, som er i7-3770k sin singelcore turbofrekvens.

SB går jo i snitt noe høyere, men 5ghz stabilt forutsetter fortsatt både god kjøling og en dugelig porsjon flaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...