Gå til innhold

Boot, rettigheter og disk problemer :S


Anbefalte innlegg

Lang historie kort,

1. Alt fungerer perfekt

2. Skal innstalere Linux, det går ikke. På slutten får jeg opp en feil om grub greier (er noe sånt, husker ikke helt perfekt)

3. Skal starte i vanlig Mac OS X 10.6.8, den vil ikke starte. Putter inn install DVD og ser rundt i diskverktøy. Alt ser fint ut, partisjonen er der fortsatt og alt ser fint ut. Reparerer disk og diskrettigheter, får fortsatt ikke bootet opp.

 

4. Skjønner ikke hva som er galt, tenker at det kan være at siden linux innstaleringen stoppa helt på slutten så har det ødelagt noe boot greier på OS X partisjonen.

5. Har tenkt til å kjøre bless commando fra terminal (fra install DVD), får beskjed om at Macintosh HD partisjonen er kun les, ikke skriv -.-'

6. Skal sette nye rettigheter til mappen jeg skal bruke Bless kommandoen på (System/library/CoreServices) men det går ikke siden det kun er Les mappe -.-' (sudo finnes ikke på install DVD så det fungerer ikke å bruke)

 

Gikk inn i diskverktøy senere, ser på partisjonene at de er satt til Master Boot, har en følelse av at det kan være problemet men vet ikke hva jeg kan gjøre med det.

 

Noen som kan hjelpe meg? Er helt blank jeg nå :hrm:

 

 

Til slutt,

etter å ha prøvd å innstalert linux var det mange små partisjoner på HD`en. Noen nede på 1 MB og noen på 5-6 GB, disse får jeg verken slettet eller gjort noe med. Får bare beskjed om at disken ikke eksisterer når jeg prøver å slette eller endre på dem.

Noen som kan hjelpe meg her, er helt blank og jeg vil ikke formatere og reinstallere 10.6.8, har ting jeg må ha på disken som jeg ikke fikk tatt backup av. (Ble lagret på maskinen tideligere i dag og problemet skjedde før jeg fikk tatt backup av dem :ermm: )

 

EDIT: bedre formuleringer og skriveleif (sikkert ikke alle :p)

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, etter å ha sittet til langt på natt ser det ut til at jeg kanskje har fått til noe.

Jeg bootet opp fra install DVD`en plugget inn en ekstern HD, valgte å gjenopprette den eksterne fra den interne som jeg ikke fikk bootet fra.

Nå sitter jeg på skolen etter å ha bootet opp fra den eksterne disken, ser ut til å fungere greit nå. Har tatt backup av det jeg trenger osv.

 

Nå har jeg begynt å gjenopprette den interne HD fra den eksterne, håper at det fungerer nå.

 

Noen som kan ha en anelse om hva problemet kan ha vært?

Siden når jeg gjenopprettet den interne til den eksterne så blir jo alt kopiert helt likt, men det gikk vist å boote fra den eksterne men ikke den interne.

Lenke til kommentar

Anbefaler å installere Linux i en VM eller en logisk PC først. Utifra problemene dine er det ganske lett å gjette seg til at du ikke er så flink på data. Dette er jo ikke noe problem om du har en normal løsning med en skikkelig distro, og en GUI du liker. Problemet er at Macer er veldig dumme og klagete =P Hva det var GRUB klagde på er veldig veldig viktig. Var det EFI-relatert? Endret du på innstillinger i bootloaderen til Mac OS/evnt installerte du rEFIt? Hva brukte du til å partisjonere?

 

Mest sannsynlig er dette bare en feil med MBRet. Du kan be den fikse seg selv med ting som gparted, og det tar noen få sekunder.

Lenke til kommentar

Jeg hadde Linux i VM, for å teste den ut. Det gikk fint det, men da hadde jeg ikke tilgang til trådløse nettet eller i maskiner, kun via en wifi usb dongel. Kan godt være at det kun var med den VM`en jeg brukte, ikke vet jeg. Har egentlig ikke brukt VM før (brukte viritual box).

Anngående logisk PC så vet jeg ikke hva det er, lyst å forklare?

 

Ja jeg vet at Mac ikke er så veldig glad i linux men det er den eneste maskinen jeg har.

 

Det med EFI sto det ikke noe om, vet ikke helt hva det er.

Jeg tror at bootloaderen ble endret til masterboot record.

 

Jeg hadde rEFIt innsalert fra før av, da hadde jeg en annen distro, men maskinen ville ikke boote fra DVD`en i rEFIt (den fant den ikke). Så jeg tok å avinstalerte det og da fant maskinen dvd`en og innstaleringen begynte.

 

 

BTW: har glemt å skrive det, men jeg fikk maskinen til å fungere noen timer etter min forrige post. Funket helt normalt og fint. Så det er ikke et problem lengre :thumbup:

Lenke til kommentar

Du trenger å manuelt installere Broadcom WL modulen for wifi på Macer. Den ligger i package manageren din mest sannsynlig. Med logisk PC mente jeg en ikke-Mac =P Jeg har selv Linux på Macen min, det funker, men den trenger litt ekstra konfigurasjon. MBR, eller masterboot record er en bitte liten del av HD din dedikert til en fil som sier hva som ligger i de forskjellige partisjonene. En bootloader ligger i samme plassen på HDen, men gjør noe helt annet. Bootloaderen kan ikke /bli/ til en MBR. Da har du 2 MBR-er og du er fucked.

 

Du rebooter, eller holder alt for at DVDer skal vises. rEFIt menyen er ikke perfekt.

 

Funker den med Mac OS eller Linux nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...