Marius G. Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Hvordan får jeg forstørret bildet mitt? Jeg tok et landskapsfoto langt unna og vil gjerne forstørre bildet så hjorten kommer tydeligere frem. Er dette mulig med Lightroom?? Evt hvordan? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Hør med Horatio Caine Du kan croppe bildet så du kommer nærmere, men du kan ikke trylle frem detaljer som ikke er der. Endret 10. mai 2012 av Må jeg? 1 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Du kan forstørre bildet, men det blir ikke mer detaljer. Det blir ikke som i CSI, men som her: http://www.youtube.com/watch?v=PaMdXjTn9rc Edit: Selv om man gjerne skulle ønske at det var som her: http://www.youtube.com/watch?v=KUFkb0d1kbU (Selv om akkurat denne muuligens er noe - overdrevet.) Du kan evt poste bildet her, og så kan vi se om vi kan skarpe det opp litt - men mirakler blir det ikke. Endret 10. mai 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Marius G. Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Hvordan forstørrer man bildet? Det må jo gå ann å forstørre bildet ?? Jeg prøver å croppe bildet,men syns ikke jeg kommer nærmere egentlig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Du kan forstørre bildet, men det blir ikke mer detaljer - bare flere piksler. Du kan croppe inn bildet og så printe så det mindre bildet dekker hele siden - croppe inn, og printe stort. Hvis du poster en 100% crop med hjorten, så kan vi prøve å skarpe opp. Hvis du vil, så kan man sikkert blåse opp bildet også, men det blir som sagt ikke fler detaljer - bare et større bilde. Lenke til kommentar
Marius G. Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Dere kan no prøve dette bildet her Vil gjerne ha fuglene større. Send meg gjerne en "bruksanvisning" på hvordan Dere gjorde det Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Det er mulig å gjøre det bedre, men det vil aldri bli så bra at det er vits i å bruke tid på det. Nå vet jeg ikke hvor "nærmt" du ville, men det blir bedre jo "lengre i fra" en er. Bruksanvisning: Crop + overdreven oppskarping og litt ekstra kontrast. Endret 10. mai 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Det er som sagt bare å croppe inn og printe i stort. Resize? Det er å endre størrelse i Photoshop. Her er bildet croppet inn: Her er croppet bilde litt oppskarpet: Her er croppet bilde skalert til dobbel størrelse i høyde og bredde og litt oppskarpet. Bildet er skalert til dobbel størrelse i både høyde og bredde, men det inneholder ikke mer informasjon - du får like godt resultat av å printe det skalerte bildet som det croppede bildet. Her er den ene fugger'n enda mer forstørret, men det er fremdeles ikke mer detaljer i bildet - her heller. Sammenlign det aller mest forstørrede bildet med det orginale croppede bildet. Er det noe å tjene informasjonsmessig på å skalere? Nei. Endret 10. mai 2012 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Marius G. Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Tusen takk for svar. Da skal jeg prøve meg litt frem her Bildet ble tatt med mitt gamle kamera med 15 pixler og sigma 150-500. Men regner med at det blir bedre kvalitet på bildene med 18 pixlers sensor?? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Neppe noe merkbart. Den oppløsningsforskjellen er heller marginal - det er større overgang ved å for eksempel bruke stativ. Oppløsningen har fått en marginal økning - du går fra 4752 til 5184 piksler i bredden - ikke mange prosentene. Lenke til kommentar
Marius G. Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Neppe noe merkbart. Den oppløsningsforskjellen er heller marginal - det er større overgang ved å for eksempel bruke stativ. Oppløsningen har fått en marginal økning - du går fra 4752 til 5184 piksler i bredden - ikke mange prosentene. Ok Men ville jeg fått bedre bilde ved å evt sette på en 1.4 konverter på linsen slik at jeg har komet nærmere? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Ja, du ville da fått mer tele og kommet nærmere i det du tok bilde. Jo bedre bilde du tar, jo mer kan man gjøre i en etterbehandling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå