Gå til innhold

Forstørre bilder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan forstørre bildet, men det blir ikke mer detaljer.

Det blir ikke som i CSI, men som her:

http://www.youtube.com/watch?v=PaMdXjTn9rc

Edit: Selv om man gjerne skulle ønske at det var som her:

http://www.youtube.com/watch?v=KUFkb0d1kbU

(Selv om akkurat denne muuligens er noe - overdrevet.)

Du kan evt poste bildet her, og så kan vi se om vi kan skarpe det opp litt - men mirakler blir det ikke. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du kan forstørre bildet, men det blir ikke mer detaljer - bare flere piksler. Du kan croppe inn bildet og så printe så det mindre bildet dekker hele siden - croppe inn, og printe stort.

Hvis du poster en 100% crop med hjorten, så kan vi prøve å skarpe opp. Hvis du vil, så kan man sikkert blåse opp bildet også, men det blir som sagt ikke fler detaljer - bare et større bilde.

Lenke til kommentar

Det er mulig å gjøre det bedre, men det vil aldri bli så bra at det er vits i å bruke tid på det. Nå vet jeg ikke hvor "nærmt" du ville, men det blir bedre jo "lengre i fra" en er.

Bruksanvisning:

Crop + overdreven oppskarping og litt ekstra kontrast.

Endret av Må jeg?
Lenke til kommentar

Det er som sagt bare å croppe inn og printe i stort.

Resize? Det er å endre størrelse i Photoshop.

Her er bildet croppet inn:

post-71211-0-45026200-1336679277_thumb.jpg

Her er croppet bilde litt oppskarpet:

post-71211-0-83447800-1336679284_thumb.jpg

Her er croppet bilde skalert til dobbel størrelse i høyde og bredde og litt oppskarpet.

post-71211-0-95142700-1336679303_thumb.jpg

Bildet er skalert til dobbel størrelse i både høyde og bredde, men det inneholder ikke mer informasjon - du får like godt resultat av å printe det skalerte bildet som det croppede bildet.

Her er den ene fugger'n enda mer forstørret, men det er fremdeles ikke mer detaljer i bildet - her heller.

post-71211-0-11557500-1336679916_thumb.jpg

Sammenlign det aller mest forstørrede bildet med det orginale croppede bildet. Er det noe å tjene informasjonsmessig på å skalere? Nei.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Neppe noe merkbart. Den oppløsningsforskjellen er heller marginal - det er større overgang ved å for eksempel bruke stativ.

Oppløsningen har fått en marginal økning - du går fra 4752 til 5184 piksler i bredden - ikke mange prosentene.

Ok :) Men ville jeg fått bedre bilde ved å evt sette på en 1.4 konverter på linsen slik at jeg har komet nærmere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...