Demographic Warfare Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Jeg har lenge hatt lyst på et nytt kamera som går ned i en jakke lomme. Eide G9 tidligere men det gikk i gulvet så nå har jeg kun 7D. Har hatt lyst på X10 da den virker utrolig god på makro og det meste annet. Har også sett litt på Canon PowerShot G1 X, den virker veldig lovende men utifra det jeg har sett er den kanskje ikke så god på makro? Godt mulig jeg tar feil. Jeg stort sett hatt Canikon kameraer tidligere, men ønsker å prøve noe nytt. Noen forslag? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Har også sett litt på Canon PowerShot G1 X, den virker veldig lovende men utifra det jeg har sett er den kanskje ikke så god på makro? Godt mulig jeg tar feil. Du tar ikke feil, den har en makrofunksjon, men den gir ikke det jeg vil kalle makrobilder, alt for dårlig forstørrelse til det. G1 X er også ganske mye større enn G9. X10 er absolutt et alternativ, men jeg vet ikek hvordan det er på makro og objektivet stikker mer ut (avslått) enn på G-serien. Selve kamerahuset er mindre. Siden du hadde Canon fra før kan du jo også sjekke G12 som fortsatt selges selv om det nærmer seg to år gammelt. Det er en ganske bra oppgradering i forhold til G9. Ellers er det jo mye bedre utvalg i avansert kompakt-klassen enn da G9 kom, i tillegg til de som er nevnt har Panasonic LX5, Olympus XZ-1 og hvis du vil ha noe litt mindre kan du se på Canon S100. Samsung har hatt en avansert modell også, men jeg er ikke sikker på om den fortsatt er å få tak i. Nikons alternativ heter P7100. Endret 10. mai 2012 av seriksen Lenke til kommentar
Demographic Warfare Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 Det er utrolig irriterende at G1 X ikke er bra på makro, da det er dealbreaker for meg. Har sett en del shots på Flickr som er tatt med diverse kompaktkameraer, ganske utrolige bilder uten at jeg forventer å oppnå akkurat det samme resultatet selv med det første. Hvis jeg husker riktig var det 20 cm nærgrense på G1 X. Jeg skal definitivt sjekke ut Panasonic og Olympus! S100 er et bra kamera (særlig med tanke på størrelse) men akkurat nå frister x10 mer. Må lese meg opp litt på Panasonic og Olympus. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 10. mai 2012 Del Skrevet 10. mai 2012 Det er utrolig irriterende at G1 X ikke er bra på makro, da det er dealbreaker for meg. Minste område du kan ta bilde av med G1 X er rundt 13x18 cm, ikke mye makro det. Du får faktisk bedre forstørrelse både med Pansonics og Olympus sine standardzoomer. Det vil forøvrig være omtrent samme størrelse og vekt (men litt annen fordeling) som G1 X hvis du velger de minste husene. Makro virker det som det er vanskeligere å få til i normalzoomen på kameraer med større sensor enn på kompaktkameraene. De fleste kompaktkameraer krever forøvrig veldig kort avstand til frontlinsen for beste forstørrelse og gjerne bruk av vidvinkel også så de har også en del ulemper. Lenke til kommentar
Demographic Warfare Skrevet 10. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2012 (endret) Bakgrunnen blir jo ikke alltid perfekt har jeg sett når det gjelder kompakt kameraer og makro. :-P Jeg har en EF 100/2.8 L IS som jeg ikke har fått tid til bruke så mye jeg skulle ønske, planen er å utnytte de bra dagene som kommer nå fremover. Endret 10. mai 2012 av Demographic Warfare Lenke til kommentar
Demographic Warfare Skrevet 12. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2012 (endret) Jeg kjøpte x10 idag. Og 32 GB Sandisk Extreme Pro og en billig Loewepro veske som jeg kan feste i beltet. Det originale Fujifilm kamera futteralet i lær var veldig fint, men jeg har ikke lyst til se ut som en turist i egen by. Jeg har ikke fått kickstartet kamera ennå, men bare det å holde det i hånda gav meg en god følelse av kvalitet. Ganske lekkert syns jeg og faktisk mindre enn det jeg trodde. I utgangspunktet var jeg ikke så glad i retro-designet men nå syns jeg faktisk at det er ganske cool. Det skiller seg ut fra alt annet jeg har hatt tidligere. Kameraet virker rimelig robust, kan sikkert slå ihjel noen med kamera og ta bilde av dem etterpå. :-) Case closed! Takk for gode forslag. Endret 12. mai 2012 av Demographic Warfare Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 12. mai 2012 Del Skrevet 12. mai 2012 Gratulerer, X10 er helt klart et av de mest interessante i denne kategorien. Håper du blir fornøyd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå