Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har tobakk effekt på arrprosessen?

Anbefalte innlegg

Hei. Har seg slik at jeg går på isotretinoin og har gjort det siden februar. Dette funker veldig godt for å dempe kvisene, men arrene er svært vanskelige å få vekk og prosessen er veldig langsom. Spørsmålet mitt er om tobakk vil gjøre denne prossesen mer langsom? Det er snakk om Snus om det skulle spille noen rolle.

Takk fro innspill. Anonym poster: 0c1bbc3622c89b30e8a39e3b547191d9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye og hvordan kan du være sikker på det? Slik jeg opplever det er det lite forkning generelt rundt Acne, spesielt mtp. tobakk og alkohol. Anonym poster: 0c1bbc3622c89b30e8a39e3b547191d9

Hvor mye og hvordan kan du være sikker på det? Slik jeg opplever det er det lite forkning generelt rundt Acne, spesielt mtp. tobakk og alkohol. Anonym poster: 0c1bbc3622c89b30e8a39e3b547191d9

Lenke til kommentar

Utan å ha noko anna enn min eigen logikk å vise til vil eg tru at tobakk gjer prosessen langsomare, nikotin vil gjere at kapitullær-årane trekkjer seg saman og dermed hindre blodgjennomstrømming til arrvevet etter kvisene.

Når det er sagt er samantrekkinga langt frå permanent og igrunn bere gyldig i kort tid etter at ein har tatt seg ein røyk/snus. så sjølv om virkninga er der er det ikkje sikkert at den har så alt for mykje å seie.

Lenke til kommentar

Det er ikke uten grunn at bekjente er blitt beordret til å slutte å røyke før de har lagt seg under kniven.

Tror det er så enkelt som at tobakken gjør så kroppen tar til seg mindre oksygen, og dermed gjør helbredningsprossessen unødvendig langsommere (dette er det jeg tro, spør legen din hvis du vil vite spesifikt HVORFOR man blir fortalt å slutte å f.eks røyke).

Lenke til kommentar

Røyk skader hele kroppen, det er vel ingen del av kroppen som ikke blir negativt påvirket av røyk og tobakk, lungekreft er bare den største og mest skremmende, røyking kan også påvirke sjangsene hudkreft ect.

Man vet at røykting kan gjøre at huden ser eldre ut, huden blir sprøere, imunforsvartet dempes noe som gjør at sår tar lengre tid å gro og at det kan føre til arr. Blod har mindre oksygen, noe som gjør at leging av sår tar enda lengre tid, du har også dårlige blodgjennomførsel som igjen gjør at leging av sår tar lengre tid.

Så det er ikke bare en ting, røyker du skader du hele systemet og mange deler av systemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...